تمایل امریکا به قالب «6+1» برای حل بحران افغانستان

© AFP 2023 / Wakil KOHSARتمایل امریکا به قالب «6+1» برای حل بحران افغانستان
تمایل امریکا به قالب «6+1» برای حل بحران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا فکر می‌کند استفادۀ دوباره از طرح «6+1» برای حل مسألۀ افغانستان مفید است.

به گزارش اسپوتنیک، آلیس ولز معاون وزیر امور خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی و نمایندۀ ویژۀ این کشور در مسایل افغانستان و پاکستان، در گفتگو با خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه می‌گوید طرح شش به علاوۀ یک، می‌تواند برای حل مشکل در افغانستان مفید باشد و تمامی قدرت‌های منطقوی را در این زمینه، با هم متحد بسازد.

قالب «6+1» شامل کشورهای امریکا، روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان به علاوۀ افغانستان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفادۀ دوباره از این قالب می‌تواند ممکن باشد، گفت: «بله. من فکر می‌کنم این قالب مفید خواهد بود چون قدرت‌های کلیدی را با هم متحد می‌سازد.»

این دیپلومات بلندپایۀ امریکا تأکید کرد که امریکا از «قالب‌های چند جانبه» حمایت می‌کند زیرا هیچ قالبی به تنهایی در حل مسألۀ افغانستان مفید نخواهد بود.

آلیس ولز تأکید کرد که سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند افغانستان را در مبارزه با تروریزم و رشد اقتصاد کشوری کمک فراوانی کند و به همین منظور تمام قالب‌ها می‌توانند برای حل مشکل افغانستان به کار گرفته شوند.

پیش از این ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در افغانستان گفته بود که قالب «6+1» به کار گرفته نخواهد شد، زیرا امریکا از هر قالبی برای رسیدن به منافع خودش استفاده می‌کند و این قابل قبول برای روسیه نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала