کرزی امریکا را متهم به همدستی با داعش در افغانستان کرد

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی امریکا را متهم به همدستی با داعش در افغانستان کرد
کرزی امریکا را متهم به همدستی با داعش در افغانستان کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا داعش را تبدیل به یک بهانه کرد تا بمب عظیم خود را در ماه اپریل 2017 بر شهر ننگرهار افغانستان بیندازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره گفت: دولت امریکا سبب به وجود آمدن داعش در افغانستان شد.

کرزی - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: در دور بعدی انتخابات شرکت نخواهم کرد

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: از نظر من گروه تروریستی داعش تحت یک نظارت نظامی، سیاسی و اطلاعاتی ظهور پیدا کرد. برای مدت دو سال مردم افغانستان آمدند و از رنج‌ها و نقض حقوق بشری که در برابر آنها رخ می داد، شکایت کردند، اما هیچ کاری انجام نشد.

کرزی اظهار داشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا داعش را تبدیل به یک بهانه کرد تا بمب عظیم خود را در ما ه اپریل 2017 روی افغانستان بیندازد.اما روز بعد دیدیم که داعش منطقه بعدی را در افغانستان تصرف کرد. این به ما ثابت می‌کند که دستی در کار بوده، دستی که هیچکس دیگری به جزء امریکا در افغانستان نمی‌تواند باشد.

کرزی درباره تقاضای اخیر دادگاه کیفری بین المللی برای تحقیق جرایم جنگی در افغانستان چنین اظهار نظر کرد: او (فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی) حق این را که تحقیقات انجام دهد،‌ دارد، اما در همین حال او از اینکه در زمان او نقض حقوق بشر اتفاق افتاده اذعان کرد.

رئیس جمهور پیشین امریکا گفت: قطعا اقداماتی در نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی افغانستان، امریکا و کسان دیگر رخ داده است و اگر در این باره تحقیقات کنند من در این مورد کمک خواهم کرد.

کرزی در ادامه سخنانش درباره تحقیقات چنین گفت: من تقاضای این تحقیقات را داشته‌ام تا آنها به افغانستان بیایند و تحقیق کنند که چه اتفاقی در این کشور افتاده است.

کرزی Карзай - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: تغییر سیاست آمریکا در افغانستان حقیقت ندارد

کرزی همچنان درباره هشدار گروه های حقوق بشری در مورد نقض حقوق بشر در زمان حکومت اش گفت: این اشتباه است. آنها به من نگفته‌اند و من به آنها گفته‌ام‌. من به گروه‌های حقوق بشر غربی گفتم که چه اتفاقی دارد در افغانستان می‌افتد اما مطبوعات غربی و آنها آن را پنهان کردند.

کرزی این سخنان را در حالی می زند، که دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در سال 2014 با نشر  گزارش 676 صفحه ای خویش، روند بهبود وضعیت حقوق بشر را دربیشتر از90 کشورجهان به شمول افغانستان بسیار وخیم خوانده بود. در گزارش

دیده بان حقوق بشر آمده بود، که حکومت افغانستان وحامیان بین المللی آن هنوز نتوانسته است که مشکلات امنیتی ایجاد شده توسط قومندانان وملیشه های محلی را حل وفصل نماید. قومندانانی محلی ایکه به طورغیرمستقیم درقضایای جدی نقض حقوق بشر نقش دارند، ازحمایت های نظامیان امریکایی منفعت برداشته و به قیمت نقض حقوق بشری افراد، کنترول شانرا برمناطق محلی مستحکم ترمینمایند. پروگرام موسوم به "پولیس محلی افغانستان" که تحت حمایت ایالات متحده امریکا راه اندازی شده است، صنف جدیدی ازملیشه های محلی را بوجود آورده است که فاقد آموزشهای کافی، میکانیزم های نظارتی و مسئولیت پذیری میباشد. پلانهای ایالات متحده امریکا مبنی برافزایش تعداد مامورین پولیس محلی الی سه برابر تعداد موجود، این نگرانی را بوجود آورده است که افزایش تعداد پولیس محلی وضعیت امنیتی را وخیم ترخواهد ساخت.

کرزی امریکایان را متهم به حمایت از داعش نمود - اسپوتنیک افغانستان
کرزی امریکایان را متهم به حمایت از داعش نمود

دیده بان حقوق بشر علاوه کرده بود، که حکومت افغانستان بارها فرصت مسئول دانستن حکومت و رهبران ملیشه های محلی را به خاطر مواردی نقض حقوق بشر توسط افراد تحت امر آنان، ازدست داده است. پلان عمل صلح، مصالحه وعدالت که درسال 2005 میلادی به تصویب رسید، هیچ گاه تطبیق نگردیده وهیچ تلاشی مبنی برمحاکمه مقامات عالی رتبه دولتی به اتهام فساد وسایرمواردی سوء استفاده ازقدرت صورت نگرفته است. وهمچنین هیچ پیشرفتی درقبال مسئول دانستن افراد دخیل درقضایای مربوط به نقض حقوق بشردرجریان سالهای پیش از2001 — اعم از در دوران تجاوزاتحاد جماهیر شوروی، دوران جنگ های داخلی دردهه 1990 و دوران حاکمیت طالبان- صورت نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала