توافقنامه‌ راه لاجورد افغانستان امضا شد

© AP Photo / Rahmat GulIn this Monday, March 28, 2016 photo, an Afghan man works at a lapis lazuli factory in the city of Kabul, Afghanistan.
In this Monday, March 28, 2016 photo, an Afghan man works at a lapis lazuli factory in the city of Kabul, Afghanistan. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از چندین دور نشست چندجانبه، توافقنامه راه لاجورد بین مقامات افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه در شهر عشق‌آباد به امضا رسید که از این طریق افغانستان برای تجارت به اروپا متصل می‌ شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در حاشیه نشست ریکا که در پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود، کشورهایی که در مسیر راه لاجورد قرار دارند توافق نهایی برای استفاده از این مسیر را امضا کردند.
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان توافقنامه‌ "راه لاجورد" را با میریدوف وزیرخارجه ترکمنستان، علیرضا سلیمانوف معاون شرکت راه آهن آذربایجان، میخایل جانلیدز، وزیر امور خارجه گرجستان و احمد یلدیز، معاون وزارت خارجه ترکیه به امضا رساند.
بر اساس این گزارش هدف اساسی این توافقنامه ایجاد سیستم منسجم ترانزیتی، تسهیل گمرکات و افزایش تجارت بین کشورهای یادشده محسوب می‌شود.
راه لاجورد ازتورغندی و آقینه — افغانستان آغاز شده و از بندر ترکمن باشی ترکمنستان، دریای خزر ، بندر باکو در آذربایجان، بنادر بوتی و باتومی در گرجستان و بندر قارس در ترکیه گذشته و به کشورهای اروپایی وصل می‌شود.
این مسیر که تاریخ آن به بیش از دو هزار سال گذشته باز می‌گردد برای انتقال سنگ‌های قیمتی افغانستان از جمله لاجورد به کشورهای اروپایی استفاده می‌شد که بخشی از جاده "ابریشم" محسوب می‌شود.
با این حال پروژه راه لاجورد گام‌ مهمی برای رشد اقتصادی کشورهای منطقه است و با گشایش این مسیر، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان به اروپا و کشورهای جنوب آسیا متصل خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала