افغانستان به دنبال دست‌آورد از ششمین نشست بین‌المللی فرهنگی

© Sputnik / Nina Zotina افغانستان به دنبال دست‌آورد از نشست بین‌المللی فرهنگی
افغانستان به دنبال دست‌آورد از نشست بین‌المللی فرهنگی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیأت افغانستان در دیدارهای شان در ششمین نشست بین‌المللی فرهنگی در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه، خواستار بورسه‌های تحصیلی برای دانشجویان این کشور و افزایش روابط فرهنگی با کشورهای مختلف شدند.

به گزارش اسپوتنیک، در این نشست که با حضور هزاران تن از فعال فرهنگی 79 کشور دنیا در قصر موزیم معروف ارمیتاژ برگزار شده، وزیران و معینان وزارت فرهنگ کشورها، نویسندگان، شاعران، نقاشان، فعالین سینما و تئاتر، خبرنگاران، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان و نمایندگان نهادهای فرهنگی حضور داشتند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با سخنرانی‌اش این نشست بزرگ فرهنگی را افتتاح کرد. آقای پوتین گفت: «فرهنگ، هنر و آموزش، پاسخ قاطع به عدم تحمل، بربریت و افراطیتی است که تمدن ما را تهدید می‌کند.»

به نمایندگی از افغانستان در این نشست شاه‌سلطان عاکفی اتشۀ فرهنگی افغانستان در مسکو و فقير احمد ميوند رییس واحد فرهنگ و هنر دارالانشای ریاست اجراییه، شرکت داشتند و هیأت افغانستان در حاشیۀ این نشست، با اولگا يوريفنا گولوديتس معاون نخست‌وزیر روسیه، دیدار کرده و از وی خواستار افزایش بورسیه‌های روسیه برای دانشجویان افغانستان شدند.

آقای عاکفی به نمایندگی از افغانستان در این نشست در مورد «نقش رسانه‌های جمعی در شکل‌دهی اذهان عامه در عصر امروز» سخنرانی نمود. در حاشیۀ این مراسم هیأت افغانستان همچنان با وزرای فرهنگ روسیه و قزاقستان، معین وزارت فرهنگ مصر و سفیر فلسطین در مسکو دیدار نموده و روی گسترش روابط فرهنگی افغانستان با این کشورها گفتگوهای جداگانه داشتند.

نمایندگان افغانستان در دیدار با نمایندۀ یونسکو در مسکو، خواهان حمایت این نهاد از رشد هنر تئاتر در افغانستان شدند.

این نشست پیش از این در سال 2001 در مسکو میزبانی شده بود و این بار در شهر سنت‌پترزبورگ برای سه روز برگزار شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала