درخواست وزارت خارجه روسیه از حکومت افغانستان

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Returning to baseدرخواست وزارت خارجه روسیه از حکومت افغانستان
درخواست وزارت خارجه روسیه از حکومت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از حکومت افغانستان خواست تا به تروریستان اجازه ندهد، تا از مرزهای این کشور جنگ را به کشورهای آسیای میانه بکشانند.

در مصاحبه با اسپوتنیک، جنرال محمد گل مجاهد کارشناس نظامی افغانستان در پیوند به درخواست ماریا زاخارووا گفت که تروریزم یک پدیده جهانی است و مربوط به یک کشور و یک ملت نمی شود و برای مبارزه در برابر این پدیده باید کشورها همکار یکدیگر و مساعی مشترک داشته باشند. پدیده تروریزم از بیرون به افغانستان آورده شده و مردم و کشور افغانستان خود قربانی این پدیده شوم هستند و افغانها تروریست نیستند.   

جنگ افغانستان جنگ میان مردم افغانستان نیست، بلکه در اینجا 20 گروه تروریستان بین المللی که از کشورهای دیگر آمده اند در حال جنگ هستند و کشور ما را ناامن می کنند. این تروریستانی بین المللی از جمهوریت های روسیه مانند: داغستان، چچین و کشورهای آسیای میانه مانند ازبیکستان و دیگر کشورهای این جمهوریت های آسیای میانه به افغانستان می آیند، و علت آمدن این تروریستان به افغانستان مشکل داشتن آنها با زمامداران کشورهای خود شان می باشد و افغانستان چون یک کشور کوهستانی است، بنآ تروریستان در کشور ما جاگزین شدند و دست به قتل و کشتار مردم افغانستان می زنند.

آیا افغانستان به تنهایی از عبور تروریستان به کشورهای آسیای میانه جلوگیری کرده می تواند؟

در پیوند به نفوذ تروریستان از مرزهای این کشور به کشورهای آسیای میانه درست است که افغانستان مکلفیت دارد، تا نگذارد تروریستان از مرزهای این کشور به کشورهای آسیای میانه عبور کنند، اما این کار تنها به افغانستان مربوط نمی شود و به تنهایی از عهده این کار برآمده نمی تواند. کشورهای آسیای میانه مانند: ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که با افغانستان مرزهای مشترک دارند، باید مرزهای خود را نظارت بیشتر نمایند تا تروریستان نتوانند به خاک آنها نفوذ کنند.

خواست شما از کشور روسیه چیست؟

خواست من و مردم افغانستان از روسیه این است که از نگاه اقتصادی و از نگاه نظامی با حکومت افغانستان همکاری نماید، تا ما بتوانیم در مبارزه با تروریزم پیروز شویم و آنها را نابود کنیم. و من از تمام کشورهای دنیا می خواهم که با دولت افغانستان همکاری نماید تا ریشه تروریزم را افغانستان نابود کنیم.

آیا شما به این باور دارید که روسیه از طالبان پشتیبانی می کند؟

خوب آوازه های وجود دارد که روسیه با طالبان همکاری می کند، ولی من و مردم افغانستان به این گونه آوازه ها باور نداریم.

چرا که در این باره هیچگونه مدرک و گواهی وجود ندارد، که دال بر همکاری روسیه با طالبان باشد. و اگر فرض کنیم که چنین همکاری های روسیه با طالبان داشته باشد، باید این همکاری های شان را قطع نموده و با حکومت افغانستان همکاری نماین، تا در افغانستان امنیت و ثبات بیاید و ثبات و امنیت افغانستان نه تنها به نفع مردم افغانستان بلکه به نفع روسیه، کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای جهان خواهد بود.

درباره مبارزه امریکا با تروریسم در افغانستان چه نظر دارید؟

ما پیش از حادثه 11 سپتمبر به امریکا پیشنهاد داده بودیم، که جلو تروریستان بین المللی را بگیرند، اما امریکا این درخواست ما را نادیده گرفت، تا این که حادثه 11 سپتمبر اتفاق افتاد و امریکا مجبور شد مبارزه با تروریزم را به شکل جدی آغاز کند.

جنرال محمد گل مجاهد همچنان در مورد تصمیم نیروهای خارجی و حکومت افغانستان در قبال عدم اعلام تلفات نیروهای حکومتی چنین می گوید:

به نظر من اگر رقم تلفات نیروهای امنیتی اعلام نشورد بهتر است، زیرا اگر شمار تلفات اعلام شود بالای روحیه دیگر نظامیان ما تاثیر منفی می گذارد، به طور نمونه: من یک نظامی هستم و در نبرد افغانستان دخیل هستم و هر روزی که از رسانه ها می شنوم و خبر می شود که همکارانم و دوستانم در جنگ کشته می شوند، واقعا بالای روحیه من تاثیر منفی می گذار و فکر می کنم که روزی من هم کشته خواهم شد. ما افغانها اگرچه از جنگ هراس نداریم، اما اعلام واقعی تلفات روحیه نظامیان ما را که در دفاع از کشور هستند پائین خواهند آورد. و جا دارد که از نیروهای امنیتی کشور که در دفاع از افغانستان قرار دارند سپاسگزاری نمایم.

افغانها قربانی جنگ نیابتی هستند

تمام نیروهای امنیتی کشور ما افغانها هستند و حتی شماری از گروه های مخالف دولت افغانستان هم افغانها هستند و این بدین معنی است که افغانها در هردو طرف کشته می شوند و افغانها قربانی جنگ های نیابتی کشورهای دیگر هستند و این جنگ که در افغانستان اکنون جریان دارد، جنگ افغانها نه بلکه جنگ های تروریزم بین المللی است.

این کارشناس نظامی همچنان در اخیر می گوید:

من به کشور های منطقه و فرامنطقه پیشنهاد میکنم که کمک بکنید به مبارزه با علیه تروریزم در افغانستان زیرا تا زمانیکه شما یک افغانستان با ثبات نداشته باشید بی ثباتی افغانستان به ضرر همه کشور های همسایه ما و حتی به ضرر کشورهای بزرگی چون امریکا، چین و روسیه هست.

من به خاطر دارم که کشور روسیه دوست نزدیک مردم افغانستان بود، و چندین سال به مردم افغان کمک های زیادی کرده است، که می توان  از دوران شاه امان الله خان تا زمان حکومت حزب دموکراتیک یاد کرد. و حالا هم می تواند به مردم افغانستان کمک کند تا از این بن بست رهایی یافته و به یک صلح و ثبات برسند.

این کافی است که افغانها نزدیک به 40 سال درگیر جنگ های خانمان سوز که از بیرون بالای شان تحمیل شده بودند، هستند و این جنگ ها سبب شد که مردم افغانستان دربدر و تا هنوز قربانی بدهند.

حکومت افغانستان و مردم افغانستان ضدیت با هیچ کشوری ندارد و نخواهد داشت، اما کشورهای دیگر با مداخلات شان ضمینه ساز جنگ در افغانستان می شوند و ما می خواهیم که این کشورها به جای مداخلات بیجا راه رقابت اقتصادی را پیش بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала