انتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند

© Photo / NASA انتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند
انتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مخارج نظامی کشورهای بزرگ، قبل از همه ایالات متحده امریکا، چین و روسیه، پیوسته افزایش می یابند. مبالغ هنگفت بودجوی برای ساختن جدیدترین انواع سلاح ها تخصیص داده میشوند.

ایالات متحده امریکا چندی قبل آشکارا اعلام داشتند که فضا را به مثابه ساحه برای پیشبرد جنگ بررسی میکنند. دولت در طیارات بی پیلوت و تخنالوژی های مافوق سرعت صوت سرمایه گذاری میکند. هیمن نوع سلاح ها میتوانند به سلاح های عمده در جنگ جهانی سوم در صورت مبدل گردند، اگر جنگ آغاز شود. روزنامه انتیرنیتی «lenta.ru» راجع به سلاح آینده چنین معلومات میدهد.

در روی زمین و در فضا

استقرار سلاح در فضا عملاً امکانات غیرمحدود برای نابودساختن دشمن فراهم می سازد. اگرچه اعمار پایگاه های راکتی در مهتاب یا انتقال شهاب به مدار نزدیک زمین و انداختن آن بر اهداف تخیلی معلوم میشود، ولی همین اکنون تخنالوژی های وجود دارند که امکان استفاده از فضا را برای پیشبرد جنگ فراهم می سازند.

رساندن سفینه با سلاح الکترومقناطیسی به مدار نزدیک زمین بی نهایت دورنمایی محسوب میشود. امواج الکترومقناطیسی توان فلج ساختن شبکه برق و سیستم اداره، کنترول، مخابرات، گردآوری و پروسس کمپیوتری معلومات، نظارت و کشف /C4ISR Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance/ دشمن دارا می باشد.

کمپنی SpaceX قاتل اقمار مصنوعی روسیه را پرتاب کرده 

هدف قرار دادن راکت با سلاح الکترومقناطیسی که از مدار نزدیک زمین پرتاب میشود، کار نهایت پیچیده است. در حال حاضر امریکا، چین، روسیه، هند، جاپان و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به رساندن چنین سلاح به مدار زمین قادر می باشند. سلاح الکترومقناطیسی در صورت استعمال علیه «کشورهای-تجریدشده» (ایران و کوریای شمالی) که در حقیقت توان پاسخ دادن ندارند، به ویژه موثر ثابت شده میتواند.

سلاح انرژی توجیه شده (سلاح لایزری) در اقمار مصنوعی برای هدف قراردادن راکت های بالیستیکی عملاً بعد از پرتاب نیز دورنمای خوب دارد. در حال حاضر عملاً یگانه سلاح فضایی را میتوان دستگاه های مانورکننده که ایالات متحده امریکا، چین و روسیه آزمایش میکنند و همچنان تعداد کثیری اقمار مصنوعی نظارت کننده، خواند.

راکت های بالدار مافوق سرعت صوت

ویژگی راکت های بالدار — توانایی قابلیت مانور می باشد. این کار به انها امکان رهایی از ضدراکت دشمن و نابودسازی فوق العاده دقیق هدف را میسر می سازد. برتری عمده راکت مافوق سرعت صوت — سرعت انها می باشد که از پنج واحد میحا (پنج هزار کیلومتر در ساعت) تجاوز میکند. هدف قرار دادن چنین راکت ها بسیار دشوار است. راکت های بالدار مافوق سرعت صوت امکانات عظیمی برای نظامیان بوجود می آورند. چنین راکت میتواند در مدت زمان کمتر از یک ساعت هر هدف را در سیاره زمین نابود سازد.

آیا روسیه از عهده نابودسازی سلاح مافوق سرعت صوت امریکا برآمده میتواند یا خیر

این کار اساس نظریه ضربه آنی جهانی امریکا /PGS Prompt Global Strike/، که از سال 2001 انکشاف می یابد، تشکیل میدهد. نظامیان توجه شان را بر راکت X-51A Waverider متمرکز ساخته که سرعت آن تا هفت-هشت میحا، با برد پرواز در حدود دو هزار کیلومتر و ارتفاع تا سی کیلومتر می باشد. پرتاب راکت از طیارات قوای هوایی استراتیژیک در نظر می باشد و نمونه نمایشی باید تا سال های 2020 ساخته شود.

در روسیه نیز بر راکت بالدار مافوق سرعت صوت کار میکنند. راجع به اولین آزمایشات راکت موسوم به «زیرکون» در تاریخ 17 مارچ سال 2016 خبر دادند. برعلاوه این، پروژه ها در این عرصه در چین و هند نیز تحقق می یابند.

طیارات بی پیلوت هوشمند

© Photo / U.S. Air Force/ Bobbi Zapkaانتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند
انتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند - اسپوتنیک افغانستان
انتقام جویی مطلق: روسیه، امریکا و چین برای جنگ جهانی سوم آمادگی میگیرند

طی دهه اخیر مهمترین حادثه در صنایع دفاعی — بوجودآمدن طیارات بی پیلوت محسوب می شود. چنین طیارات با بهبودیافتن تخنالوژی ها وظایف هرچه بیشتر بر دوش میگیرند. این امر مستثنی شده نمی تواند که طیارات بی پیلوت بطور کامل طیارات سرنشین دار را در در اکثریت وظایف محاربوی عقب خواهند زد.

فعلاً طیارات بی پیلوت به کمک انسان نیاز دارند. فیصله کلیدی نابودسازی هدف بدون شرکت انسان اتخاذ نمی گردد. بطور مثال، شلیک راکت امریکایی کلاس هوا به زمین با هدف گیری لایزری یا راداری AGM-114 Hellfire که از سال 2007 در طیاره بی پیلوت MQ-1 Predator نصب میگردد، به سهمگیری انسان نیاز دارد. ولی به زودی طیارات بی پیلوت مستقلانه عمل خواهند کرد.

چرا امریکا از سلاح عقب مانده روسی هراس ندارد

این امر به انکشاف مغز مصنوعی مربوط میگردد. چنین سیستم ها، در رابطه به مرگ و زندگی، تصامیم مستقل اتخاذ میکنند. مقصد دانشمند ستیوین هوکینگ و بیزنس مین ایلون ماسک که بصورت منظم راجع به خطر انکشاف غیرقابل کنترول مغز مصنوعی هشدار میدهند، همین تهدید است.

در صورت منازعه، کشور که چنین سلاح در اختیار اشته باشد، بر شرکای دیگر درگیر در منازعه برتری آشکار کسب میکند. امریکا، چین، روسیه، و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی این موضوع را بسیار خوب درک میکنند.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در گردهمایی «پرویکتورییه» در تاریخ 1 سپتمبر سال 2017 اعلام داشت:«مغز مصنوعی — این نه تنها آینده روسیه، این آینده تمام بشریت است. در اینجا امکانات بس عظیم و تهدیدهای به مشکل قابل پیشبینی امروزی وجود دارند». به عقیده موصوف، «کسی که در این عرصه پیشتاز میگردد، به حکمراوی جهان مبدل خواهد گشت».

اخرین دلایل

به انواع دورنمایی سلاح نو میتوان طیارات نامرئی که از تخنالوژی ستیلس استفاده میکنند، دستگاه های که مرمی را توسط ساحه الکترومقناطیسی تسریع میکنند و سلاح کینیتکی که در فضا فعالیت میکند، نسبت داد. سلاح هستوی نیز اهمیت خود را از دست نمی دهد و اخرین دلیل در جنگ آینده باقی می ماند، ولی تحت البحری های بزرگ و گران قیمت، شاید، اهمیت خاص شان را از دست دهند. آنها را به اسانی توسط طیارات کوچک بی پیلوت میتوان کشف کرد.

توانایی ساختن جدیدترین سلاح ها چیزهای زیادی راجع به توانایی دولت بیان میکند. در اکتوبر سال 2017 المکساندر سرگییف رئیس اکادمی علوم روسیه عملاً اعتراف نمود که علوم معاصر وطنی هیچ چیزی نو به نظامیان پیشنهاد کرده نمی توانند. دانشمند در جریان ملاقات با اعضای شورای فدراسیون خطرنشان ساخت:«اگر علوم بنیادی ما وجود نداشته باشند، این مصیبت بزرگ خواهد بود، به خاطر که در بسیاری جهات — نظامی و غیره — عرصه علمی-تخنیکی امکانات خود را استفاده کرده. این عرصه فقط توسط علوم بنیادی احیا شده میتواند».

اکادیمیسین حقیقت مدتها قبل معلوم را یاداوری کرد:بدون حمایت علوم بنیادی پوتنسیال تحقیقات تجربوی از نقطه نظر زمانی محدود است و در اخرین تحلیل از بین میرود که در نتیجه آن کشور در وابستگی تخنالوژیکی به دول دیگر قرار میگیرد. سرگییف پیشبینی میکند:«اگر ما فاکولته های علوم بنیادی نداشته باشیم، پس تولید و علوم تطبیقی ما نتائیج تحقیقات بنیادی را در خارج خریداری خواهند کرد. و در آنجا، با عرض معذرت، به هیچ وجه چیزهای معاصر را نمی فروشند. به چیزهای عصری خود نیاز دارند. چیزهای را می فروشند که به آنها ضرورت ندارند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала