غنی از به‌ کار بردن ادبیات جنسیتی پوزش خواست

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaغنی
غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمداشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان، در پی اعتراض به کاربرد «ادبیات جنسیتی» در سخنرانی اخیرش از زنان کشور پوزش خواست.

به گزارش اسپوتنیک، پس از آن‌که دیروز آقای غنی به مخالفان سیاسی خود گفت که در صورتی که نتوانند رابطۀ اعضای دولت با داعش را ثابت بسازند باید «چادر بپوشند»، شماری از کاربران شبکه‌های مجازی به استفاده از «چادر پوشیدن» برای تحقیر، آن‌را ادبیات جنسیتی و نشانۀ تبعیض در برابر زنان دانستند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز در اعلامیه‌یی گفته است که از سخنان آقای غنی تعبیر نادرست صورت گرفته است.

در این اعلامیه آمده است: «رييس جمهور غنی از حامیان حقوق‌ زنان بوده و در راستای حفظ و تقویت جایگاه شان همواره تلاش نموده و اقدامات عملی بی‌نظیر را در سه سال گذشته در این عرصه انجام داده است. احترام ریيس جمهور به زنان به عنوان معماران اصلی جامعه ناشی از باور وی به نقش موثر و کلیدی انها در ساختن یک جامعه انسانی عاری از خشونت، الهام گرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور می‌باشد. او همواره با افتخار از نقش مادر بزرگ‌اش و بانوی اول کشور در شکل‌گیری شخصیت و دیدگاه‌اش یاد کرده است. وی همواره زنان افغان را شجاع، با عزت و توانمند شناخته و مکررا از نقش و موقعیت شان در سیاستگذاری، جامعه و فرهنگ یاد نموده است.

متاسفانه شماری از افراد با سوء تعبير از صحبت‌های روز شنبه رييس ‌جمهور در صدد مغشوش نمودن افكار عامه هستند. اشاره به کلمه چادر در صحبت روز گذشته با استفاده از تعابیر رایج محلی بوده و به هیچ وجه به قصد اهانت به مقام شامخ زنان کشور نبوده و نیست. با این‌هم، اگر احساسات زنان کشور از آن تعبیر متاثر شده باشد رییس جمهور از آنان معذرت می‌خواهد.»

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала