افغانها نمی توانند به تنهائی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر پیروز شوند

© Sputnikمحمد فیصل سمیع، نائب منشی مشرانو جرگه
محمد فیصل سمیع، نائب منشی مشرانو جرگه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیئت پارلمان افغانستان به شمول هیات ده ها کشور جهان در کنفرانس بین المللی پارلمانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مسکو شرکت ورزیدند.

داکتر محمد فیصل سمیع، نائب منشی مشرانو جرگه افغانستان در جواب به سوال خبرنگار آژانس اسپوتنیک در مورد اهیمت این کنفرانس و پیامدهای آن ابراز نظر نموده گفت:

« به نظر من کنفرانس امروزی مبارزه با مواد مخدر خیلی مفید بود. در مجموع موضع بحث مساله افغانستان، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بود و قاچاق مواد مخدر و تروریزم با هم پیوند عمیق و گسترده دارد دلیل اصلی که در این اواخر کشت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته، موجودیت گروه های مختلف تروریستی در افغانستان میباشد و بیشتر مواد مخدر در ساحات کشت و زرع میشود که تحت کنترول دولت قرار ندارند. مناطق که تحت کنترول دولت است، البته در آنجا قانون و مقررات وجود دارد. ولی با کمال تأسف، در اثر دخالت بعضی از کشورهای همسایه که تروریزم را پرورش میدهند، از آن حمایت می کنند و مراکز تروریستی در داخل خاک شان وجود دارد و از انجا تروریستها داخل کشور ما میشوند و امنیت ما را تهیدید میکنند،  در آن مناطق کشت مواد مخدر به اوج خود رسیده است. از این بایت نه تنها افغانستان بلکه یک تعداد کشورهای جهان و منطقه نیز متاثر استند.

می خواهم بگویم، تا زمانیکه منبع اساسی که باعث کشت و قاچاق مواد مخدر میگردد، نابود نگردد و ما لانه های آنها را خشک نکنیم، تا زمانی که تروریزم ، گروه های تروریستی، گروه های بنیادگر و گروه های افراطی را که تعداد شان به بیست گروپ در افغانستان میرسد ازبین نبریم، مراکز تمویل و تجهیزات آنها را خشک نکنیم در مبارزه علیه مواد مخدر پیروز نمی شویم.

منافع گروپ های بسیار بزرگ تروریستی در کشت و قاچاق مواد مخدر است. آنها از این طریق مقدار زیاد پول را بدست میاورند و با این پول سلاح و مهمات می خرند و گروپ های خود را تمویل و تجهیز می کنند. بناً یکبار دیگر تاکید میکنم که ما نمی توانیم به تنهائی در مقابل قاچاق مواد مخدر پیروز شویم و مبارزه کنیم. این مبارزه به کار دسته جمعی نیاز دارد. تمام کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ مانند روسیه که از کشت و قاچاق مواد مخدر و از گروه های تروریستی به هراس و متأثر هستند، باید به افغانها کمک کنند، به حکومت افغانستان کمک کنند تا بتوانند یک راه بسیار خوب بنیادی را بخاطر ازبین بردن این گروه ها تروریستی و قاچاق مواد مخدر جستجو نمایند».

این که چرا در این اواخر داعش به طرف سمت شمال افغانستان نفوذ نموده و فعال گردیده است، مواد مخدر هم از طریق سمت شمال افغانستان به آسیائی مرکزی و بعداً به روسیه و اروپا قاچاق میگردد و این که چند روز قبل بین نیروهای سرحدی تاجکستان و قاچاقبران مسلح افغانی (حین عبور غیر قانونی از سرحد افغانستان، وقتیکه  داخل قلمرو تاجکستان شده بودند) برخورد مسلحانه صورت گرفته که در نتیجه یک دگروال کشته و سه سرباز نیروهای سرحدی تاجکستان زخمی شدند. نائب منشی مشرانو جرگه افغانستان در این ارتباط  ابراز نظر نموده اظهار داشت: 

«نه تنها داعش، بلکه در حدود بیست گروه تروریستی منطقوی و بین المللی در افغانستان فعالیت دارند که پیشقدم همه طالبان است. وقتیکه طالبان یک ساحه را از تسلط حکومت افغانستان خارج می کنند، زمینه برای نفوس دیگر گروه های مانند داعش مساعد میشود. داعش هم قسمیکه شما اشاره کردید، ابتدا در ولایت ننگرهار و مناطق شرقی افغانستان فعالیت خود را آغاز کرد و در این اواخر تلاش دارد ساحه نفوس خود را به سمت شمال افغانستان مانند ولایت فاریاب، سرپل، جوزجان، کندوز، بغلان و بدخشتان گسترش دهد، یعنی در ولایت که هممرز با کشورهای سابق اتحاد شوروی میباشد. طبعاً که آنها هم می خواهند به 3 دلیل نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهند:

1-      بخاطر اینکه از منابع و معادن افغانستان استفاده نمایند.

2-      میخواهند که ساحه زرع و قاچاق مواد مخدر را توسعه بدهند

3-      یک از اهداف اساسی آنها، رسیدن به آسیائی مرکزی — به سرحدات روسیه میباشد.

دولت افغانستان و نیروهای امنیتی ما در مقابل این پدیده های شوم مثل قاچاقبرها، تروریستها تپ و تلاش خود را میکنند. ولی این مساله به یک مبارزه وسیع و عمومی نیاز دارد.

با کمال تأسف در طول-16 سال که نیروهای خارجی در افغانستان مستقر اند، آنچنان که لازم بود و آنچنان که خواست مردم افغانستان بود، متاسفانه مبارزه شان در برابر این پدیده ها موفقانه نبود. مردم افغانستان نگران هستند. ما توقع داریم در کنار نیرو های ناتو و خارجی های که در افغانستان مستقر اند، نیروهای سایر کشور های منطقه، خصوصاً کشور روسیه هم در این قسمت وارد عمل شوند و توقع داریم که از حمایت های تخنیکی، مالی و سیاسی خود در مبارزه با  قاچاق مواد مخدر و تروریزم ما را مستفید بسازند. حکومت افغانستان و ما که نمایندگان حکومت افغانستان هستیم آن چنان که لازم باشد تلاش می کنیم تسهیلات لازم را برای ایجاد میکانیزم های فعالیت روسیه فدرالی در افغانستان را مساعد بسازیم».

رئیس هیئت افغانی در ارتباط سخنرانی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این که مسکو حاضر است یکجا با افغانستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مبارزه کند. گفت:

« تاجائیکه به من ارتباط میگرید و تا حد که من معلومات دارم هر کشور که خواسته باشد، میتواند در مقابل این دو پدیده با ما همکاری تخنیکی، تسلیحاتی، مالی و سایر همکاری های لازم را انجام دهند و علیه آن مبارزه نمایند. ما از آنها استقبال می نمایم و این وعده را میدهیم که حکومت افغانستان را وادار بسازیم تا دراین قسمت توجه جدی داشته باشد. آقای سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از استراتیژی نو و به اصطلاح بلند بردن سطح مبارزه ایشان به همرائی حکومت افغانستان در قسمت تروریستها و قاچاق مواد مخدر اشاره کردند، ما از آن استقبال می نمایم و امیدوار هستیم که به حرف های خود عمل کنند و وارد عمل در مقابل این دو پدیده شوند».

وی در مورد پیشنهاد ولادیمیر ژرینووفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه «ما قسمیکه به سوریه کمک می نمایم، میتوانیم به افغانستان هم در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک نمایم و تمام لابراتوارهای تولید مواد مخدر را در افغانستان نابود کنیم، مشروط به این که حکومت افغانستان از طریق سازمان ملل متحد از روسیه درخواست کمک کند و با تائید سازمان ملل ما عمل خواهیم کرد». به آژانس اسپوتنیک گفت:

« بدون شک هر کشوری که از مواد مخدر و تروریزم افغانستان متاثر هستند و این مساله ایجاب مبارزه مشترک را می نماید، ما از آن استقبال می نمایم. هر کشوری که بخواهد در نابودی این دو پدیده صادقانه با حکومت افغانستان وارد عمل شوند، ما از آنها استقبال می نمایم و این را فال نیک میدانیم. طبعاً که روسیه یک ابرقدرت منطقه است و اگر همکاری های تخنیکی و مالی، اقتصادی و سایر مسایل دیگر را که وجود دارد، در رابطه به از بین بردن این دو پدیده انجام بدهند، ما آنرا فال نیک میدانیم و از آن استقبال می کنیم. مردم ما نگران این قضیه هستند و توقع دارند که کشور روسیه از مجرأ به اصطلاح حکومت افغانستان وارد عمل شوند. ما از آن استقبال می نمایم».

در خاتمه باید گفت که این کنفرانس در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مساعدت می نماید مشروط بر این که تصمیم جدی برای نابودی این پدیده ناسالم اتخاذ گردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала