هشدار وزارت عدلیه امریکا به دومین پخش‌کننده برنامه‌های اسپوتنیک

© Sputnik / Igor Russakهشدار وزارت عدلیه امریکا به دومین پخش‌کننده برنامه‌های اسپوتنیک
هشدار وزارت عدلیه امریکا به دومین پخش‌کننده برنامه‌های اسپوتنیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت امریکایی Multicultural Radio Broadcasting Inc که برنامه های رادیویی اسپوتنیک را روی موج ای ام پخش می کند، هشداری از وزارت عدلیه ایالات متحده امریکا در مورد امکان ثبت به عنوان خبرگزاری خارجی و درخواست ارائه اطلاعات تکمیلی به منظور حل این مسئله دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این موضوع در نامه‌ی وزارت عدلیه امریکا برای وکلای شرکت ام ار بی آی ذکر شده است.

در این نامه نوشته شده است که برنامه های رادیو اسپوتنیک در پخش رادیوی WZHF 1390 AM که در واشنگتن است و به ام ار بی آی تعلق دارد منتشر شده است. در این نامه که امضای رئیس بخش ثبت FARA وزارت عدلیه امریکا، هیترا هانتا را دارد آمده است: « ضمن در نظر گرفتن وظایف مربوطه ، ام آی بی آی می تواند در خواست ثبت را طبق قانون مربوط به ثبت خبرگزاری های خارجی ارائه دهد.» 

ام ار بی آی ممکن است به دومین شرکتی تبدیل شود که به دلیل پخش برنامه های اسپوتنیک در امریکا تحت قانون مربوط به خبرگزاری های خارجی قرار می‌گیرد و این وزارت خانه در نامه یادآوری می کند که بر اساس این قانون ثبت شده و در فهرست مربوط به Reston Translator که برنامه ها را روی موج اف ام پخش می کنند، قرار گرفته است. 

ضمن اینکه خود اسپوتنیک که با شرکت های مختلف در کل جهان کار می کند، به عنوان خبرگزاری خارجی در امریکا ثبت نشده و چنین درخواستی از مقامات امریکایی دریافت نکرده است. 

قبل از این وزارت عدلیه امریکا راشا تودی امریکا را در فهرست خبرگزاری های خارجی و براساس قوانین مربوط به این خبرگزاری ها از سال ۱۹۳۸ وارد کرد، ضمن اینکه خیلی از رسانه های دولتی خارجی دیگر مانند بی بی سی بریتانیایی، سی سی تی وی چینی، شبکه‌ی فرانس ۲۴ فرانسوی، رادیو آلمانی دویچه وله، با این عنوان ثبت نشده اند. مجوز رسمی راشا تودی برای اشتراک در مجالس کانگرس امریکا نیز قطع شده است. مارگاریتا سیمونیان، سردبیر راشا تودی و اسپوتنیک بیان داشت که این آژانس بین ثبت‌شدن به عنوان رسانه خارجی و قضیه جنایی انتخاب کرد و این را به «آزادی بیان امریکایی و همه کسانی که هنوز به آن معتقدند»، تبریک گفت. 

در پاسخ به چنین اقداماتی در ارتباط با رسانه های روسی ، وزارت عدلیه روسیه ۹ خبرگزاری امریکایی از جمله «صدای امریکا»، رادیو آزادی، شبکه زمان واقعی را به فهرست رسانه‌های خارجی افزود. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواخر هفته‌ی گذشته قانونی را مبنی بر وضعیت حقوقی خبرگزاری خارجی برای رسانه ها امضاء کرد. طبق متن این قانون، در صورتی که رسانه‌ها از دولت‌های خارجی و یا سازمان خارجی کمک مالی دریافت کنند به عنوان رسانه‌های خارجی شناخته خواهند شد. اصلاحیه مربوط به وضعیت قانونی رسانه ها و خبرگزاری های خارجی در پاسخ به اقدامات وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌های روسی در امریکا لازم الاجرا گردید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала