تعویض چرخبال های روسی با امریکایی در افغانستان

© REUTERS / Agencja Gazeta/Cezary Aszkielowiczتعویض چرخبال های روسی با امریکایی در افغانستان
تعویض چرخبال های روسی با امریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا قصد دارد تا در افغانستان چرخ بال‎های بلک‎هاک خود را جایگزین بالگرد های می-17 و می-35 روسی کند.

مقامات افغانستان ظاهراً دلیل این تصمیم را محدودیت‎ها در دسترس نبودن وسایل ترمیم جنگنده‎‌های روسی، عنوان می‌کنند.

مقامات می‌گویند که به علت تحریم‌های اقتصادی امریکا و اتحادیۀ اروپا در برابر روسیه، جنگنده‌های روسی در افغانستان، به‌گونۀ بنیادی ترمیم نمی‌‌شوند و پس از دو هزار ساعت پرواز، از کار می‌افتند.

قبل از این تحریم‎ها، چرخ‎ بال‎های روسی برای ترمیم به کشورهای چک و اوکراین فرستاده می‎‌شد، اما اکنون این روند با برخی مشکلات رو به رو است.

نیروهای هوایی افغانستان در حال حاضر 78 فروند چرخ ‌بال‌ اکمالاتی می-17  را در اختیار دارند و بر علاوه 2 هلیکوپتر نوع می-35 تحت ترمیم می‌باشد.

نظامیان افغانستان که با تخنیک هوایی روسیه خوب آشنایی دارند، به این عقیده اند که هواپیمای جنگی و چرخبال‌های روسی از خصوصیات عالی فنی برخوردار اند و در کشور از محبوبیت خاص برخوردار می‌باشند.

© Sputnik / Igor Zaremboمی-35
می-35 - اسپوتنیک افغانستان
می-35

خبرنگار اسپوتنیک با دو کارشناس و صاحب نظر در مورد خصوصیات و ویژگی‌های بالگرد های ساخت روسیه و امریکا گفتگو انجام داده است.  

جنرال نظیفه نماینده مردم در مجلس افغانستان و کارشناس نظامی در مورد مقایسه ویژه گی‌های هواپیمای جدید با هواپیماهای روسی چنین گفت:

«نظر به معلوماتی که ما از وزارت دفاع به دست آوردیم گفته می‌شود که این هلیکوپترها نسبت به هلیکوپترهای روسی بسیار کم مصرف است و هلیکوپتر های مذکور سبک بوده و می‌تواند خود را به آسانی و زودی به محل عملیات برساند .

برای خریداری آن‌ها از پول‌های بودجۀ جامعه جهانی که برای افغانستان اختصاص داده شده است، مصرف می‌گردد زیرا دولت ما کدام بودجۀ دیگری ندارد تا برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی به ویژه برای خریدهای بزرگ  مصرف نماید .

عواید وزارت مالیه و در کل عواید دولت به اندازه‌یی است که می‌تواند فقط معاش معلمین را کفایت کند. متباقی تمام عواید دولت به شمول معاش نظامیان از پول بودجه‌یی است که جامعه جهانی برای افغانستان کمک می‌کند.

پیلوت‌ها برای آموزش جهت آشنایی با ویژگی‌های هلیکوپترها به ایالات متحده فرستاده خواهند شد، شماری از جوانان ما اکنون نیز در امریکا مصروف تحصیل هستند.

زمان آموزش این پیلوت‌ها از شش الی 18 ماه را در بر می‌گیرد. آن‌ها پیش از این نیز در کابل آمادگی‌های لازم را گذرانده اند.

هزینه تحصیل آنها برای هیچکس معلوم نیست و معلومات در مورد آن گزارش نمی‌گردد.

 تمام کمک‌هایی که ایالات متحده برای افغانستان می‌رساند کمک های بلاعوض می‌باشد. برعلاوه تعدادی از کشورها قرضه‌های طویل المدت برای افغانستان در نظر دارند».

شان مک لی، مشاور پیشین نیروهای هوایی افغانستان می ‎گوید که آنها در تلاش اند تا هواپیماهای "بلک‎هاک" امریکایی را جایگزین "می17- و می- 35 روسی" در افغانستان بسازند.

وی گفت که قصد ما این نیست که هواپیماهای " می-17 و می- 35 را نگه داریم؛ قصد ما این است که هواپیماهای بلک هاوک را جاگزین انها کنیم.

در همین حال، نصیر احمد خسروی سابق استاد دانشکده هوایی دانشگاه نظامی کابل در مورد تاریخچۀ نیروهای هوایی و نقش هلیکوپترهای روسی در افغانستان می‌گوید:  

«برای اولین بار نیروهای هوایی افغانستان در سال های بیست، قرن گذشته در زمان سلطنت امیر امان‌الله خان تشکیل شد و آهسته آهسته رشد نمود و پس از حضور نظامی اتحاد شوروی در افغانستان، این نیروها به اوج رشد خود رسید، و به یکی از بزرگترین نیروها در منطقه تبدیل شد که از لحاظ تخنیک هوایی و پرسونل از کشورهای همسایه برتری داشت.

هواپیماهای نظامی ما در آخرین سال‌ها، پیش از سقوط حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان، شامل جت‌های جنگی-شکاری و بمب‌افگن از نوع میگ-17، میگ-21، سو-17، سو-22، هواپیماهای ترانسپورتی نوع آنتونوف ان-12 و ان-26، چرخبال‌های عملیاتی و ترانسپورتی می-8،  می-17، وسایر تخنیک نظامی می‌شد.»

آقای خسروی علاوه نمود که همه این هواپیما ها از خلصت و کیفیت بلندی برخوردار هستند:

«اگر این هواپیماها و به خصوص هلیکوپترهای روسی را با هلیکوپترهای امریکایی مقایسه نمود، گرچه من با تخنیک هوایی امریکا آشنایی ندارم، اما با آنچه که من از زبان هم مسلکانم در افغانستان شنیده‌ام، میتوان گفت که بالگرد های روسی نسبت به بالگرد های امریکایی از هر لحاظ برتری دارد. تخنیک هوایی روسیه در هرنوع اوضاع جوی، برف، باران، گرما، سرما و شب و روز قابلیت کاری خود را حفظ می‌کند و بطور شایسته وظایف محوله را انجام می دهد».

تقویت نیروی هوایی افغانستان یکی از محورهای اصلی طرح چهار ساله اشرف غنی، رییس‌جمهوری این کشور برای بالابردن کارایی نیروهای نظامی و امنیتی را تشکیل می‌دهد.

برعلاوه رییس‌جمهوری افغانستان از اعطای کمک مالی ایالات متحده معادل 860 میلیون دالر برای تقویت تجهیزات نیروی هوایی کشورش خبر داده بود.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که بر اساس طرح چهار ساله امنیتی این وزارت آماده است تا نخستین محموله از بالگردهای پیشرفته امریکایی را دریافت کنیم.

گفته می‌شود که قرار است از بالگردهای امریکایی در عملیات‌ تهاجمی نیروهای ویژه علیه مخالفان مسلح افغانستان استفاده شود.

چند ماه قبل پنتاگون اعلام کرد که در نظر دارد تا برای جایگزینی بالگردهای روسی در افغانستان 150 فروند بالگرد از نوع «یواچ 60 ای» بلک هاک را به ارتش افغانستان تحویل دهد.

وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که تجهیز نیروهای هوایی افغانستان با بالگردهای امریکایی بخشی از تلاش‌های پنتاگون برای شکست بن ‌بست امنیتی در این کشور محسوب می‌شود.

اخیراً اشرف غنی احمدزی رییس‌جمهور افغانستان گفته بود که 6 میلیارد دالر برای تجهیز نیروهای هوایی افغانستان از سوی همپیمانان افغانستان اختصاص یافته است.

این در حالی است که روسیه نسبت به جایگزینی بالگردهای روسی با بالگردهای امریکایی در افغانستان حساس است و نمایندۀ ویژۀ ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده است.

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور پوتین در امور افغانستان گفته بود که روسیه حاضر است تا بالگردهای روسی را به کابل عرضه کند.

اما مقامات وزارت دفاع امریکا گفته اند که امریکا در نظر دارد تا در مجموع 159 بالگرد بلک هاک برای نیروی هوایی افغانستان تهیه کند.

این در حالی است که این طرح وابسته به تایید هرساله کمک‌های نظامی از سوی کنگره امریکا می باشد.

امریکا همچنین در کوتاه مدت در نظر دارد تا برای نیروی هوایی افغانستان 53 بالگرد بلک هاوک فراهم کند.

عملیات آموزشی خلبانان افغان نیز قرار است تا در پایگاه هوایی ولایت قندهار در جنوب افغانستان انجام شود.

پیلوتان افغانستان در حال آماده شدن استفاده از بالگردهای بلک هاوک می شوند.

در حال حاضر، خلبانان بالگردهای «می-17» روسی، آموزش های بلک هاوک را در درون کشور فرا می گیرند.

الکسمی لوگو خلبان بلک‌هاک در این باره می‌گوید: «پیلوتان افغانستانی تجربۀ پرواز در چرخ بال‌های «می 17» را دارند. این نکته به آنان کمک کرده است تا به بخش چرخ بال های بلک هاوک به آسانی انتقال یابند. ما باور کامل داریم که این خلبانان می‌توانند از این چرخبال‌ها به گونۀ اثرگذار استفاده کنند.

آموزش های ابتدایی آنان شش هفته را در بر خواهد گرفت و پس از آن برای حرفه ای شدن، ده هفته دیگر باید آموزش ببینند.

به همین ترتیب، وظیفه تعمیر و نگهداری از بالگردهای بلک‌هاک نیز به مهندسان بالگردهای «می 17» واگذار خواهند شد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала