کشاورزان خوست خواستار بازاریابی برای حاصلات نیشکرشان شدند

© East News / MARK GIBSON کشاورزان خوست خواستار بازاریابی برای حاصلات نیشکرشان شدند
کشاورزان خوست خواستار بازاریابی برای حاصلات نیشکرشان شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشاورزان خوست از دولت افغانستان خواستار بازاریابی برای حاصلات نیشکرشان شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، کشاورزان خوست می گویند: حاصلات نیشکر ما سال به سال خوب می شود، اما از اینکه برای حاصلات ما به درستی بازاریابی نمی شود، ما از آن عواید خوبی به دست نمی آوریم.

خان بادشاه دهقان قريۀ کوتوال از مربوطات مرکز خوست گفت، که اگر به نيشکر براى توليد «گُر» در بخش بازاريابى سرمايه گذارى شود، از لحاظ اقتصادى نسبت به ساير کشت ها مفيد تمام ميشود.

او گفت:- "کشت آن زحمت مى خواهد، به کود مال، کود سفيد و کود کيمياوى نياز دارد، اگر از نيشکر براى توليد «گر» استفاده نماييم، نفع آن نيز چند برابر ميشود".

به گفتۀ خان بادشاه، يک جريب زمين حدود بيست تن حاصل نيشکر مى دهد و بيش از صدهزار افغانى ميشود؛ اما اگر کشت نيشکر برای توليد گر ترويج شود، عوايد آن نيز بلند ميشود.

او در ادامه چنین گفت:- "در يک جريب زمين پنجاه سير تخم کاشته بودم؛ اما اکنون تا ششصد سير نيشکر توليد مى کند؛  تمامى آن را به ٢٤٠ هزار کلدار فروختم".

سعيد يکى از کشاورزان دیگر چنین می گوید، از دولت و سرمايه گذاران خواست که در بخش توليد «گر»، سرمايه گذارى نمايند؛ تا به کشاورزان زمينه مساعد گردد، که کشت نيشکر را توسعه دهند.

سعيد افزود:- "اکنون ما نیشکر «گر» کشت نکرده ايم و اگر آن را کشت نماييم، ترس داريم که بازار نخواهد داشت؛ اگر دولت اطمينان دهد که آن را خريدارى مى کنيم، بعداً از آن «گر» ساخته مي شود و مردم از آن نفع مى برند".

در همين حال، سمیع الله نصرت رئيس زراعت و مالدارى خوست نيز گفت، که برخى تلاش ها را به منظور کشت، ترويج و بازاريابى به هدف نيشکر گر آغاز نموده است.

 موصوف افزود:- "اکنون از نيشکر در اين ولايت تنها براى خوراک استفاده ميشود، اگر توسعه داده شود و استعمال آن نيز بيشتر گردد، باعث بهبود اقتصاد مردم ميشود. با صراحت گفته مى توانم که اکنون در چند ولسوالى محدود، نيشکر کشت ميشود؛ اما آب و هواى هر منطقۀ خوست، براى کشت اين نبات مساعد است و ما تلاش مى کنيم که توليدات خود را بيشتر نماييم".

یادآوری می کنیم، با وجود این که بیشتر مناطق افغانستان را کوه ها گرفته است، اما یک کشور زراعتی هم به شمار می رود که از نگاه میوه جات در جهان نام دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала