امریکا به معادن افغانستان چشم دوخته است

© Flickr / ResoluteSupportMediaامریکا به معادن افغانستان چشم دوخته است
امریکا به معادن افغانستان چشم دوخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر تلاش می کند تا رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که معادن زیر زمینی افغانستان را استخراج کند.

اسپوتنیک به نقل از صدائی امریکا، ایریک پرنس، بنیانگذار و مالک پیشین شرکت امنیتی بلک واتر که چندی پیش ترامپ را ترغیب کرده بود تا جنگ افغانستان را به شرکت های خصوصی امنیتی واگذار کند، اکنون  سعی می ورزد تا دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را ترغیب کند تا از یک سو جنگ امریکا را در افغانستان خصوصی بسازد و مسوولیت آنرا به شرکت امنیتی وی بسپارد و از سوی دیگر معادن افغانستان را استخراج کند.

رسانۀ Buzzfeed گزارش می دهد که آقای پرنس به صورت مشخص برنامه دارد تا معادن یورانیم، مگنزیت، لیتیم که از آن در ساخت بطری استفاده می شود و "عناصر کمیاب خاکی" که از آن در ساخت سلاح و سامان آلات برقی استفاده می شود، استخراج شود.

این رسانه گزارش می دهد که بر اساس تخمین آقای پرنس، تنها در هلمند، ولایتی که گروه طالبان بیشترین حملات را سازماندهی کرده اند و مرکز کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان است، حدود یک ترلیون دالر ذخایر معدنی وجود دارد.

این رسانۀ امریکائی گزارش داده است که طرح آقای پرنس با مخالفت مقامات امنیتی از جمله ادارۀ استخبارات مرکزی یا ‏CIA و مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا، مواجه بوده است.

یک سخنگوی آقای پرنیس استدلال کرده است که خصوصی سازی جنگ افغانستان و استخراج معادن آن کشور نه تنها موجب ثبات و اشتغالزایی در آن کشور جنگ زده می شود، بلکه از ضایع شدن ده ها میلیارد دالر مالیه دهندگان امریکایی و جوانان امریکایی جلوگیری خواهد کرد.

آقای پرنس در قصر سفید از نفوذ برخوردار است. او دوست استفن بنن، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور امریکا است و خواهرش، بتسی دیووس، وزیر معارف ادارۀ رئیس جمهور ترامپ میباشد.

این در حالی است که پیش از این نیز گفته می شد که دونالد ترامپ گفته است که افغانستان معادن غنی دارد که هنوز دست نخورده باقی مانده و این باعث شده است که نیروهای امریکایی را به افغانستان بفرستد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала