کوریای شمالی توانایی تولید سلاح‌های بیولوژیک را به دست آورده است

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر Вид на Пхеньян, КНДР
Вид на Пхеньян, КНДР - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که کوریای شمالی زیرساخت‌های لازم برای تولید صنعتی سلاح‌های میکروبی را به دست آورده است.

به گزارش اسپوتنیک نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی ادعا کرد که طبق برآوردها و شواهد ارائه شده از سوی نهادهای اطلاعاتی این کشور، کوریای شمالی توانسته است به توان تولید صنعتی سلاح‌های بیولوژیک (میکروبی) دست یابد.
در گزارش واشنگتن‌پست آمده است؛ پنج ماه پیش از اولین آزمایش هسته‌ای کوریای شمالی در سال 2006 میلادی، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده با ارائه گزارشی به کنگره هشدار دادند که فعالیت محرمانه‌ای (در کوریای شمالی) در زمینه سلاح‌های بیولوژیک در جریان است.
طبق گزارش، کوریای شمالی گروهی از دانشمندان را جمع آوری کرد، اما آنها احتمالا فاقد مهارتهای فنی بودند.

در این گزارش که از سوی مدیر وقت اطلاعات ملی آمریکا به کنگره ارائه شده بود، آمده است که "منابع کنونی پیونگ‌یانگ شامل زیرساخت‌های اولیه زیست‌فناوری است".
اما به نوشته این نشریه آمریکایی، مقامات اطلاعاتی و متخصصان تسلیحاتی آمریکایی و آسیایی می‌گویند که یک دهه پس از آن ماجرا، به نظر می‌رسد که موانع تخنیکی اکنون برطرف شده اند. کوریای شمالی به صورت مستمر در مسیر به دست آوردن دستگاه‌ها و ضروریات اساسی پیشرفت کرده است به گونه‌ای که به‌طور بالقوه می‌تواند از آن‌ امکانات برای یک برنامه تسلیحات بیولوژیکی استفاده کند. این امکاناتی شامل کارخانه‌هایی با توان تولید میکروب در حجم بالا، تا آزمایشگاه‌های تخصصی در زمینه دستکاری ژنتیکی می باشد.
به گفته تحلیلگران آمریکایی، کوریای شمالی در صورتی که بخواهد می‌تواند به سرعت تولید عوامل آسیب‌سازی بیولوژیک را در سطح صنعتی آغاز کند. چنین اقدامی می‌تواند پیونگ‌یانگ را به ابزار دیگری برای مقابله با نظامیان آمریکایی — که در جاپان و کوریا مستقر هستند — مجهز کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала