اطفال افغانستان - سهمیه برای داعش

© AP Photoاطفال افغانستان - سهمیه برای داعش
اطفال افغانستان - سهمیه برای داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تاریخ 9 دسمبر خبر شکست کامل داعش در سوریه را اعلام کرد. همچنین نخست وزیر عراق در مورد پایان جنگ علیه داعش در این کشورش خبر داد.

بازمحمد داور سرپرست ولسوالی درزاب این ولایت به آژانس خبری پژواک گفته است که گروه داعش چندی پیش نشستی برای سربازگیری در قریۀ مغل این ولسوالی برگزار کرده و در جریان آن 300 جوان و نوجوان را به عضویت این گروه جذب کرده است.

وزیر اطلاعات ایران: داعش قادر است به افغانستان و پاکستان انتقال کند - اسپوتنیک افغانستان
وزیر اطلاعات ایران: داعش قادر است به افغانستان و پاکستان انتقال کند
به گفتۀ سرپرست ولسوالی درزاب، این اعضا در حال حاضر نزد مربیان خارجی گروه داعش، آموزش میبینند.

وی افزود:

«داعشيان بيشتر روی نوجوانان زير سن 20 سال سرمايه گذاری مى‌کنند و با تدريس امور نظامی توسط اساتيد خارجی، آنها را برای جنگ با نيروهای دولتی آماده مى‌سازند. داعشيان در قريه مُغل و سردره ولسوالی درزاب مراکز نظامی را ايجاد کرده اند که نوآموزان در اين دو مرکز، استفاده از سلاح و ساير جنگ افزارها را مى‌آموزند.»

 باید گفت که داعش در عراق و سوریه تلفات بزرگی را متحمل شد، اما کارشناسان می گویند که این گرده می‌تواند به افغانستان، پاکستان و هر کشور قابل دسترس‌شان، انتقال کنند. 

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک در مورد شکست داعش خبر داده گفت:

«در افغانستان داعش در حالت شکست است. این گروه در هیچ جای مراکز بزرگ تروریستی ندارد. آن ها در ننگرهار، هلمند، فراه، ارزگان و زابل نابود گردیده اند. و البته در شمال کشور درولایت جوزجان تحرکات دارند که در اینده نزدیک نابود می شوند».

او می گوید که در درزآب ما تحرکات داعش را تاید می کنیم، اما آن ها تلفات بسیار زیاد درنتیجه عملیات های هوای و مهاروبی ما داشتند.


نگرانی وزارت معادن از استخراج منابع معدنی توسط داعش - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی وزارت معادن از استخراج منابع معدنی توسط داعش
وزارت دفاع یک عملیان بزرگ را پلان گزاری نموده که در آینده نزدیک در ولایت جوزجان اجرا خواهد شد و در نتیجه منطقه از وجود داعش پاکسازی می شود.
او در مورد گزارشات بعضی از رسانه مبنی بر این که امروز طالبان تقریباً 50 فیصد خاک افغانستان را تحت تسلط خود دارند گفت:

«امروز در 34 ولایت افغانستان و اضافه تر از 400 ولسوالی امنیت دولتی تامین است. تمام شهر ها و راه های بزرگ به روی ترافیک باز است و شما خود قضاوت بکیند که چند فیصد از خاک افغانستان بدست طالبان است.»

او می گوید که در جنگ چریکی تروریست ها ماین گزاری نموده و فرار می کنند و این به این معنی نیست که تمام منطقه بدست مخالفین است. به طور مثال در شهر کابل انتحار می شود، ما حال بگویم که کابل بدست ترورست ها افتاده است؟

اما فهمیمه سادات نماینده ولایت جوزجان در پارلمان افغانستان با گفته های آقای وزیری موافق نبوده و می گوید:

« این وعده ها به امروز و فردا باقی می ماند».

زمانی که داعش درجوزجان فعالیت خود را آغاز کرد سرو صداهای مردم بلند شد و مقام های مسول به آن ها وعده های در مورد پاکسازی مناطق تحت کنترول تروریست ها را دادند، اما تا به حال کدام عملیات در این ولایت آغاز نشده و در نتیجه امروز95 فیصد ولایت جوزجان به دست داعش است.
خانم سادات به نقل و قول از احالی مردم درزآب و قوش تیپه ولایت جوزجان گفت:

«در درزآب و قوش تیپه داعش بالای هر قریه سهمیه گذاشته است. این گروه مطابق این سهمیه از بیست تا چهل طفل را از سن 9 الی 14 ساله با خود به جا های دوردست می برند و فامیل های آن ها دیگر این اطفال را نمی بینند و نمیدانند که گروه داعش با آن ها چی می کنند و چه را آموزش می دهند.»

آغاز عملیات سرکوب‌نمودن داعش در شمال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آغاز عملیات سرکوب‌نمودن داعش در شمال افغانستان
به نظر این نماینده پارلمان داعش از این اطفال تروریست و انتحاری تربیه می کنند.

بازمحمد داور سرپرست ولسوالی درزاب گفته است که گروه داعش با دادن امتياز مالی از ٣٠ تا ٤٠هزار افغانی برای نوجوانان و جوانان، آنها را به صفوف شان جذب کرده و در عمليات های نظامی ضد دولتی سهيم مى سازند.


خانم سادات در این مورد گفت:

« برای من درمورد امتیازات مالی مردم چیزی نگفته اند، اما تا جایکه من آگاه هستم، برای آنعده از کسانیکه به داعش می پیوندند پول کافی میدهند، حتی سه برابر بیشتر از سربازان که در صف دولت کار میکنند.»

او دلیل پیوستن جوانان افغان را در صفوف گروه تروریستی داعش بیکاری نامیده و می گوید که همین سبب شده که این گروه در افغانستان روز به روز قویتر و بزرگتر می شود.
در مورد اینکه آیا دولت و مقامات امنیتی در رابطه به جلب و جذب اطفال درزاب و قوش تیپه ولایت جوزجان به صفوف داعش آگاه هستند یا نه، خانم سادات گفت:

«ما با وزرای دفاع و داخله و ارگان های مسول به تماس هستیم. آن ها از ما  بیشتر و خوبتر آگاه هستند که آنعده از احالی محل که توانایی فرار از آن جا را ندارند در یک حالت غیرعادی بسر می برند، اما دولت تا به حال اقدام جدی علیه داعش اتخاذ نکرده».

در افغانستان نگرانی وجود دارد که با شکست گروه داعش در عراق و سوریه، جنگجویان این گروه تلاش دارند تا خود را به این کشور و بخصوص به مناطق شمالی برسانند. باید گفت که پیش از این شماری از اعضای شورای ولایتی و مجلس سنا نیز تائید کرده اند که گروه داعش از شش ماه به این سو در ولایت جوزجان فعالیت دارد.
فهیمه سادات در مورد نفوذ داعش در شمال افغانستان می گوید:

«برای همه معلوم است که جنگ افغانستان جنگ منطقه ای و فرا منطقه ای و حتی جهانی است. افغانستان از نظر جغرافیای به مثابه یک پل بین شرق و غرب قرار دارد و این پل میتواند شرق و غرب را با هم وصل کند و یا هم قطع. از سویی دیگر چندین ولایت شمال افغانستان سرحد مشترک با اسیای میانه دارد و هدف داعش تنها افغانستان نه بلکه کشور های همجوار نیز می باشد. داعش می خواهد که تهدید برای این کشور ها نیز باشند و همین سبب شده تا آن ها بیشتر در شمال افغانستان نفوس داشته باشند.»

به نظر این نماینده پارلمان داعش همچنین میتواند یک تهدید اقتصادی بالای حکومت افغانستان باشد.
او می گوید که داعش تلاش دارد مانع پروژه های بزرگ اقتصادی شمال مانند «کاسا 1000»، «توتاب»، «تاپی» و غیره که از صفحات مختلف شمال افغانستان عبور می کنند شود تا دولت تحت فشار اقتصادی قرار بگیرد.

قابل یادآوریست که با افزایش فعالیت‌های داعش در ولسوالی‌های قوش‌تیپه و درزآب ولایت جوزجان، این گروه دروازۀ شصت مکتب را بسته و درس خواندن برای سی‌هزار دانش‌آموز را ناممکن کرده اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала