انتخاب دانش آموزان نظامی افغان: روسیه، ایران یا پاکستان؟

© Photoتحصیلات در روسیه، برای پولیس افغان
تحصیلات در روسیه، برای پولیس افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دگرجنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک خواهان پرزه جات برای ترمیم هلیکوتر های می 17 و می 35 روسی که امروز در دسترس نیروهای نظامی افغان قرار دارند شد.

این سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان با رد خبر در مورد اینکه افغانستان دیگر به هلیکوپتر های روسی ضرورد ندارد گفت: «قطعن این چنین نیست. همین حال نیروهای افغان از ده ها هلیکوپتر می 17 و می 35 روسی استفاده می کنند، مشکل ما در این است که ما پرزه جات آنرا در دسترس نداریم، تا آن ها را ترمیم کنیم. افغانستان کوشش کرد تا برای ترمیم این طیاره ها پرزه به دست بیاورد، اما نتوانست. روسیه برای ما پرزه جات را نمیدهد و دیگر کشور ها از خاطر روسیه نیز این پرزه جات را به ما نمیدهند.»
همچنین موصوف در مورد آموزش نظامیان نیرو های افغان در روسیه يادآوری نموده گفت:

محصلین افغان نظامی - اسپوتنیک افغانستان
فراغت اولین گروپ پولیس افغان از اکادمی والگاگراد روسیه

«امروز بیست تن از نظامیان ما در روسیه آموزش می بینند و ما از این کشور می خواهیم تا به تعداد آن ها افزایش بدهد.»
همچنین وی درمورد آموزش نیروهای نظامی افغان در ایران یادآور شده و گفت: «ایران می تواند در هر قسمت به دولت و وزارت دفاع افغانستان کمک و همکاری نماید و این به نفع هر دو کشور میباشد. ایران میتواند در قسمت آموزش افسران افغان، تداویی مجروهین جنگ، مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین جنگ که در کشور جریان دارد کمک نماید، تا این جنگ هر چه زود ترخاتمه بیاید.»


باید گفت که چند قبل کشور پاکستان نیز برای افغانستان پیشنهاد کرد تا نیروهای این کشور را آموزش بدهد، اما جنرال دولت وزیری گفت: «تا زمانیکه پاکستان از حمایت تروریست ها دست بردار نشود ما دانش آموزان خود را به این کشور نمی فرستیم.»
در صورتی که آن ها از تروریست ها حمایت نکنند، مراکز تروریستی را از بین نبرند و از مخالفین کشور ما حمایت نکنند ما هیچ گونه مشکل نمی بینیم که دانش آموزان را به کشور پاکستان بفرستیم.
اما محصلین کدام کشورها را ترجیح می دهند: روسیه، ایران و یا هم پاکستان؟
گل افروز ابتکار، محصل سال ششم رشته حقوق در اکادمی پولیس شهر والگاگراد کشور فدراتیف روسیه به آژانس خبری اسپوتنیک چنین اظهار نظر نمود:


«ارتقای ظرفیت و آموزش نظامیان افغان در شرایط فعلی افغانستان یکی از مهم ترین کارهای است که باید روی آن توجه زیاد صورت گیرد تا از تعداد تلفات نظامیان در جنگ که دلیل بر عدم مسلکی بودن شان هست جلوگیری شود و با پایین آوردن گراف جرایم در جامعه و تطبیق قوانین نافذه کشور حمایت و باورمندی مردم را از نیروهای امنیتی داشته باشیم.
من به عنوان محصل دوره کار شناسی ارشد نظامی در کشور روسیه از میتود آموزشی نظامی چه بصورت تیوری و یا هم بطور عملی که با استفاده از تخنیک و سلاح های تولید خود کشور روسیه می باشد راضی هستم.»

© Photo / گل افروز ابتکارگل افروز ابتکار
گل افروز ابتکار - اسپوتنیک افغانستان
گل افروز ابتکار

او می گوید که بخش نظامی افغانستان سالهاست با سلاح ها و وسایل نظامی که ساخت کشور روسیه می باشد بلدیت و تجربه خوب دارد و نظامیان افغان باید با در نظر داشت معیار های نظامی که از نگاه جییوپلتیک همخوانی با شرایط کشور ما را داشته باشد آموزش ببینند.
به نظر خانم ابتکار کشور های همسایه مانند ایران، روسیه و پاکستان گزینه های خوب برای آموزش نظامیان افغان است و برای ایجاد روحیه همکاری، تامین روابط دوستانه با کشور های همسایه و فضای اعتمادی سازی با یافتن راه حل های مشترک جهت مبارزه با تروریزم و خطرات کشوری و منطقه ی نیاز همدستی و همکاری همسایگان می باشد، اما سوال این است که آیا پاکستان برای تامین بهبودی روابط شان با افغانستان آمادگی آموزش نظامیان افغان را دارد و درین راستا چقدر صادق خواهد بود؟
فکر میکنم هر کشور یکه در شرایط فعلی به کشور ما به جای حمایت از مخالفین و گروه های هراس افکن آماده ی همکاری آموزشی و تعلیمی نظامیان ما باشد ضمن سپاس گذاری از همکاری شان حمایت می‌کنیم، و این موضوع برای تامین دوباره روابط دوستانه بین کشور روسیه و افغانستان بعد از اتحاد جماهیر شوروی سابق با آموزش نظامیان و ارایه تسلیحات نظامی برای افغانستان تجربه شده و امروز قرارداد های همکاری های زیاد در بخش های مختلف دو کشور را با حفظ اعتماد سازی نزدیک ساخته است.
او می گویدکه مسلکی سازی تنها به آموزش تسلیحات نظامی جنگی خلاصه نمی شود بلکه با ایجاد انگیزه و روحیه وطن پرستی و یاد گیری فرهنگ رفتارهای اجتماعی که مشترکات زیاد بین کشور روسیه، افغانستان، ایران، پاکستان و دیگر کشور های آسیایی نسبت به کشور های امریکای و اروپای را دارد مفید ،ارزنده و تاثیر گذار می باشد.
اما رحیم الله حکیمی یک تن از فارغ التحصیلان سال 2016 اکادمی پولیس شهر والگاگراد روسیه به این باور است که آموزش نظامی در روسيه به مراتب بهتر از ديگر كشور ها است.
او می گوید:

«آموزش که ما در روسیه ديديم برای ما بسيار مؤثر واقع شده و در امورات كاری موفقانه ايفای وظيفه مينمايم. امروز همه همكاران، مديران و آمرين از كار كرد ما راضی هستند».
آقای حکیمی در ادامه گفت: «بسيار به جرأت ميتوانم بيان كنم که اگر در بين سه کشور روسیه، ایران و پاکستان انتخاب ميداشتم اولين انتخاب من روسيه ميبود، چون در رشته نظامی و تخصصی كريمينالستيك و جنايی روسیه نظر به دیگر کشور ها بسيار خوب تدريس ميكند و مواد درسی بسيار عالی و مدرن در آنجا وجود دارد» 

© Photo / رحیم الله حکیمیرحیم الله حکیمی
رحیم الله حکیمی - اسپوتنیک افغانستان
رحیم الله حکیمی

قابل یادرآوریست که از سال 2006 به این سو در اکادمی ارتقای سطح دانش مسلکی کارمندان وزارت امورد داخله روسیه در چارچوب پروژه روسیه و ناتو بیش از صد ها تن از کارمندان پولیس ارگان های امنیتی وزارت امور داخله افغانستان آموزش دیده اند. و از سال 2012 به این سو در چارچوب پروژه روسیه و جاپان تحت رهبری ملل متحد که تمام مصارف آنرا کشور روسیه می پردازد، همچنین بیش از صد ها تن از کارمندان امنیتی افغان تعلیم دیده اند.
طبق گزارش اکادمی ارتقای سطح دانش مسلکی کارمندان وزارت امورد داخله روسیه این پروژه همچنین ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала