نکوداشت مولانای بلخ در تهران

© AFP 2023 / Daniel Rolandنکوداشت مولانای بلخ در تهران
نکوداشت مولانای بلخ در تهران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر برگزاری پنجمین نکوداشت بین المللی مولانای بلخ گفت: این رویداد عصر امروز(جمعه) با حضور نمایندگان 14 کشور فارسی زبان و کشورهایی که کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خود دارند در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.

دیدار فرزندان مولانا و سعدی - اسپوتنیک افغانستان
دیدار فرزندان مولانا و سعدی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سعید محمد زاد اکبری مدیر برگزاری پنجمین نکوداشت بین المللی مولانای بلخ گفت: این نکوداشت از ساعت 17 تا 20 به وقت تهران با حضور علاقه مندان و با همت موسسه فرهنگی و هنری مکتب فرش رسام عرب زاده برگزار می شود.
وی ادامه داد: هر ساله از چهره ها و مولانا شناسان در این رویداد قدردانی می شود و امسال نیز قرار است از حکیم استاد دینانی از مولانا شناسان کشور ایران و دکتر رحمان مشتاق مهر محقق و مولف تجلیل شود. در این مراسم همچنین دکلمه، شعرخوانی و اجراهای مرتبط با آموزه های مولانا خواهیم داشت.
محمد زاد اکبری ادامه داد: در راستای برگزاری این مراسم، حمایتی از بخش دولتی ایران نداشته ایم و موسسه به صورت خودجوش اقدام به این کار کرده که البته وظیفه فرهنگی ما است.
وی افزود: نمایندگان 14 کشور فارسی زبان از جمله، تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه، افغانستان و پاکستان در این مراسم حضور دارند همچنین نمایندگان کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و کانادا که کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خود دارند نیز به این مراسم دعوت شده اند. 
وی گفت: این موسسه از سال گذشته برای تاسیس رشته عرفان کاربردی در دانشگاه علمی کاربردی تلاش کرده که در مقطع لیسانس کلیات سعدی، فوق لیسانس، دیوان حافظ، دکترا فردوسی و فوق دکترا مثنوی معنوی تدریس شود و اکنون مجوزهای لازم صادر شده و در حال تعریف سرفصل دروس هستند.
محمد زاد اکبری افزود: اکنون ترکیه به دلیل آنکه مدفن مولانا در شهر قونیه قرار دارد، طبق برآوردها، دو میلیارد و هشتصد میلیون دالر درآمد گردشگری دارد درحالیکه تمام آثار مولانا به زبان فارسی است و تنها مدفن او قونیه است.

یادآوری می کنیم، که سه کشور افغانستان، ایران و ترکیه هرکدام مولانای بلخ را از آن خود می خوانند و این در صورتی است که زادگاه مولانا بلخ می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала