هیچ مقامی حق برکناری عطا را ندارد

© عکس از صفحه عطا محمد نورعطا محمد نور والی بلخ
عطا محمد نور والی بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حزب جمعیت: هیچ مقامی به شمول رئیس جمهور حق برکناری عطا محمد نور را ندارد.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اطلس، عبدالحفیظ منصور عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی در این ارتباط گفت: "هیچ مقامی به شمول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه نمی توانند استاد عطا را برکنار کند و خود اقای عطا تا کنون تصمیم برای کنار رفتن از سمت ولایت بلخ ندارد."

آقای منصور اضافه کرد: "ارگ باید تصمیم بگیرد که با تقابل پیش می رود یا آماده تفاهم است و اگر بخواهد زور گوئی کند، حزب جمعیت آماده مقابله است."

گزارش‌ها حاکی از آن است رهبران دولت وحدت ملی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو خواهان کناره‌گیری آقای نور از ولایت بلخ هستند.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، در واکنش به نشر گزارشات مبنی بر برکناری آقای نور گفته که "تغییر و تبدیل والی‌ها و ماموران حکومت یک امر معمول و عادی است و نباید یک موضوع عادی و معمول را جنبه سیاسی و حیثیتی داد".

پس از افزایش فشار های کاخ ریاست جمهوری در کنار رفتن عطا محمد نور از سمت ولایت، هیاتی از حزب جمعیت به رهبری صلاح الدین ربانی به دیدار اقای نور به بلخ رفت.

بر بنیاد گزارش ها حزب جمعیت اسلامی و عطا محمد نور تصمیم گرفته در صورتی که رئیس اجرایی از اقای عطا حمایت نکند، این حزب روابطش با عبدالله عبدالله را قطع خواهد کرد.

عطا نور قبلا گفته بود که برای کنار رفتن از ولایت بلخ شرایطی دارد و برکناری‌اش بدون در نظرداشت خواسته‌های او موجب تنش در ولایت‌های شمالی به‌ویژه ولایت کلیدی بلخ خواهد شد.

مشخص است که ولایت بلخ برای عطا نور که مرکز اصلی پایگاه اجتماعی‌اش شمرده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که او به‌سادگی از مقام این ولایت کنار نخواهد رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала