رد فرمان تقنینی رییس جمهور از سوی ولسی جرگه

© Sputnik / Zuhal Sarhadپارلمان
پارلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نشست امروز ولسى جرگه فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد طرح قانون ذاتی افسران، برید ملان و ساتمنان را خلاف قانون خوانده و آن را با اکثریت آرا را رد شد.

به گزارش اسپوتنیک، جزييات در مورد اين طرح ارايه نشد، اما پيش از اين گزارش هاى وجود داشت که به اساس اين طرح سن تقاعد افسران و جنرالان پايين آورده مى شود.

باید گفت که چند قبل دولت وزیری سخنگوی  وزارت دفاع افغانستان  در مورد طرح تقاعد افسرانی که مسن هستند برای آزانش خبری اسپوتنیک معلومات داده بود.

وزارت دفاع: در اردو سرباز خیالی نیست - اسپوتنیک افغانستان
امریکا می خواهد اردوی ملی افغانستان را امریکایی بسازد

میرداد خان نجرابی رییس کمیسیون امور امنیتی ولسی جرگه که فرمان شماره ۱۵۸ رییس جمهور در مورد اين طرح را به جرگه ارایه می کرد گفت که این فرمان در نُه فصل و ۹۱ ماده به منظور تنظیم امور ذاتی افسران، بریدملان و ساتمنان تهیه شده است.

او می گوید که این فرمان خلاف مصوبه قبلی اين جرگه است و اکثریت کمیسیون های دایمی جرگه خواهان رد این فرمان شده اند.

این وکیل پارلمان گفت، به اساس مصوبه ولسی جرگه که اخیرا از سوی این جرگه با دوثلث تصویب شده رییس جمهور در مواردی که قانون وجود داشته باشد نمی تواند فرمان تقنینی صادر کند.

به گفته او در صورتی که قانون وجود داشته باشد و حکومت خواستار تغيير در آن باشد، باید طرح تعدیل را به جرگه بفرستد.

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز نظر مشابه داشتند و خواهان رد این فرمان شدند.

 عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه موضوع را به راى گیری گذاشت و در نتیجه از میان ۱۲۱ عضو حاضر در جرگه یک صد تن به رد اين فرمان راى دادند.

ابراهیمی به کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی این جرگه وظیفه سپرد تا روی تعدیل قانون ذاتی افسران کار کنند و در یک نشست دیگر آنرا به جرگه پیشکش نمایند تا مجلس در مورد تعدیل این قانون تصمیم بگیرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала