همه چیز در مورد تغییر والی بلخ

© Photo / Stringerهمه چیز در مورد تغییر والی بلخ
همه چیز در مورد تغییر والی بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نام عطامحمد نور با یک اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان یک بار سوژۀ داغ خبرهای افغانستان شد.

در حالی که از چند روز زمزمه‌هایی در مورد فشار ارگ برای استعفای آقای نور وجود نداشت، سر انجام ارگ ریاست جمهوری در پیامی از پذیرفته شدن استعفای آقای نور پرده برداشت که گفته شده «چندی قبل» صورت گرفته بود.

سخنگوی رییس جمهور این خبر را بسیار کوتاه روی فیسبوک نوشت:

نخستین واکنش را حزب جمعیت اسلامی در همان روز داشت که این موضوع را «یک اقدام عجولانه، غیر مسوولانه، مخالف ثبات و امنیت افغانستان و منافی اصول موافقتنامه حکومت وحدت ملی می‌داند و آن را شدیدا محکوم» کرد.

عطامحمد نور که بیش از یک دهه والی بلخ بوده است در پایان آن روز استعفای خود را «منتفی» خوانده و گفت که با پذیرفته‌نشدن شروطش در مذاکرات با رییس جمهور، استعفا نیز اعتبار ندارد.

جمعیت اما اعلام کرد که تصمیم بعدی را به بازگشت صلاح‌الدین ربانی رییس این حزب از یک سفر رسمی خبر داد. آقای ربانی وزیر خارجۀ حکومت و رییس حزب جمعیت سفر رسمی‌اش به یونان و اروپای شرقی را نیمه‌تمام گذاشت و به کابل بازگشت.

جمعیت دو روز بعد اعلامیۀ دیگری را منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «در چنین وضعیتی که حکومت وحدت ملی با مشکلاتی عدیده‌ دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از ولایات کشور در آتش نا امنی می‌سوزد؛ ولایت بلخ در اثر کاردانی و کفایت استاد عطامحمد نور از امنیت، ثبات و آبادانی برخودار می‌باشد که نه تنها آن را یک دست‌آورد برای والی بلخ بلکه به کل حکومت و حدت ملی می‌توان شمرد.

از جانبی هم نباید فراموش کرد که استاد عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان است و این حزب یکی از طرفهای اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی‌ می‌باشد که بر مبنای توافق‌نامه حکومت وحدت ملی هرگونه تصمیم یک‌جانبه و بدون توافق طرف دیگر، باعث برهم خوردن ترکیب و اصل مشارکت میشود و مبنای مشروعیت حکومت وحدت ملی ازبین می‌رود.

ریاست جمهوری باید ملتفت باشد که جمعیت اسلامی با دقت، تمامی موارد نقض موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی را از سوی ارگ تحت نظر دارد و اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که باید از حق مشروع مردم افغانستان با قاطعیت دفاع کند»

در قسمت پایانی پیام جمعیت، این حزب، تصمیم حکومت را «انحصارطلبانه» خوانده و خواهان «تجدید نظر» در مورد این تصمیم شده است.

«اگر ارگ دراین اقدام انحصار طلبانه‌ی خود ـ که با سوء استفاده از حضور جامعه‌ی جهانی صورت می‌گیرد ـ تجدید نظر نکند؛ جمعیت اسلامی اقدام منافی موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی از سوی ریاست جمهوری در مورد والی بلخ را رد نموده و خود را ملزم می‌داند تا با استفاده از هر گزینه‌ی از حق مسلم و مشروع مردم افغانستان دفاع نماید.»

روابط عطامحمد نور با رییس جمهوری افغانستان، در زمانی آغاز شد که رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی بر سر یک طرح تقسیم قدرت با رییس جمهور افغانستان مذاکراتی انجام داده بود. گفته میشود استعفانامه هم به منظور اعتمادسازی در این مذاکرات از سوی والی بلخ به رییس جمهوری سپرده شده بود.

این مناسبات و مذاکرات تا جایی موافقانه پیش رفت و آقای اشرف‌ غنی در دو سفر جداگانه به بلخ رفت و چندی بعد سرپرستی عطامحمد نور در بلخ را به ولایت تبدیل کرد.

عطامحمد نور نیز در آن زمانه در یک مقاله نشان داد که مذاکراتش با آقای غنی در وضعیت مناسبی قرار دارد. در آن مقاله آمده بود:

«مذاکرات من با رئیس جمهوری افغانستان بر سر یافتن راه حل مناسب، هماهنگی برای آوردن اصلاحات و کاهش مشکلات مردم و البته، سهمگیری فعالانۀ ما در تصمیم‌های کشوری و مسایلی که به حال و آیندۀ مردم تأثیر می‌گذارد، متمرکز است.

این مذاکرات از چند ماه پیش به صورت خوب در جریان است و تا حدی سبب رسیدن به یک توافق کلی شده است.»

در دو دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آقای نور از عبدالله عبدالله حمایت می‌کرد، اما در ماه‌های اخیر آقای عبدالله را به ناتوانی در اجرای مواد توافقنامه دولت وحدت ملی متهم کرده و به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی، مذاکرات مستقیم را با آقای غنی آغاز کرده و گفته بود که نتایج آن تا نوروز ۱۳۹۶ مشخص خواهد شد.

عطا محمد نور، والی بلخ در مراسم بزرگداشت از روز نوروز ۱۳۹۶ اعلام کرد که به‌زودی درباره استعفایش از ولایت بلخ تصمیم می‌گیرد که نشان از امیدواری به نتیجۀ مذاکرات داشت.

اشرف غنی احمدزی اما در دومین سفرش به بلخ به مناسب افتتاح سال تعلیمی به این حرف آقای نور پاسخ داد:

«حرف آخر تان را مردم رد کرده صبر کنید در مورد صحبت می‌کنیم».

اما با ناکام شدن مذاکرات، تنش‌های میان آقای غنی و آقای نور بسیار شدت گرفت. ائتلاف آقای نور با عبدالرشید دوستم و محمد محقق و تشکیل «ائتلاف نجات برای افغانستان» و انتقادات تند عطامحمد نور از رهبری حکومت هر روز شدت آن بیشتر شد و به اعلام این موضع در قبال عطامحمد نور نور از سوی حکومت افغانستان انجامید.

والی نو بلخ کیست؟

انجنیر محمد داوود شخصی که بحیث والی جدید بلخ معرفی شده، از جمله اعضای حزب جمعیت و از باشندگان ولایت بلخ است. او در دوران مبارزه علیه رژیم تحت حمایت شوروی در جبهات نظامی حزب جمعیت در بلخ و ولایات شمال جنگیده و از سال 2001 تاکنون در لندن زندگی می کند.

او پیش از این در بخش تحقیقات نفت و گاز در وزارت معادن افغانستان و ریاست امنیت فرماندهی پلیس بلخ کار کرده است.

گفته می‌شود که مانند نور از پایگاه قدرتمند اقتصادی و اجتماعی در بلخ برخوردار نیست، نمی تواند مانند نور برای حکومت مرکزی دردسر ایجاد کند. با تقرر وی بحیث والی بلخ، رییس جمهورغنی قدرت خود در یکی از مهم ترین ولایت ها را در شمال را به شدت افزایش می‌دهد.

آقای داوود در یک گفتگو با تلویزیون طلوع‌نیوز، از آمادگی برای رفتن به بلخ برای آغاز کار است: منتظر دستور حکومت مرکزی هستم تا به بلخ بروم. در جلسه حزب جمعیت حضور نداشتم و فیصله شان مربوط خودشان می‌شود:

«نگرانی امنیتی ندارم و منتظر دستور حکومت مرکزی استم تا به بلخ بروم و کار را شروع کنم.»

او گفتگوی تصویری با طلوع‌نیوز داشته است:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала