اندیشمند: «غنی می‌خواهد کار ناتمام کرزی را به اتمام برساند»

© ارگنشست کابل غنی
نشست کابل غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکرام اندیشمند عضو سابق جمعیت اسلامی باور دارد که ارگ ریاست جمهوری با ابلاغ منظوری استعفای والی ولایت بلخ، جمعیت اسلامی را در وضعیت دشوار قرار داده است.

اعلام آمادگی انجنیر داوود برای جانشینی عطامحمد نور - اسپوتنیک افغانستان
اعلام آمادگی انجنیر داوود برای جانشینی عطامحمد نور
آقای اندیشمند در گفتگوی با سابت خبری فارسی.رو گفته است که اقدام عملی والی بلخ و جمعیت اسلامی افغانستان در مخالفت به این تصمیم ارگ ریاست جمهوری، اقدام عملی ارگ و حکومت افغانستان برای جابجایی والی جدید در دفتر ولایت و آغاز کارش به عنوان والی، دو نکتۀ بسیار مهم در شکل‌گیری تبعات برکناری والی ولایت بلخ است. تقابل بر سر برکناری والی بلخ به بی‌ثباتی بیشتر به خصوص در شمال افغانستان می‌انجامد. در خلای این بی‌ثباتی، طالب و داعش به عنوان گروه‌‌های تروریستی در حال جنگ با دولت و حامیان خارجی دولت قوت و حضور بیشتر می‌یابد. تعامل در این مورد میان جمعیت اسلامی و حکومت اشرف غنی به جای تقابل می‌تواند از تبعات بی‌ثبات کنندۀ برکناری والی بلخ جلوگیری کند و یا بکاهد. 

به نظز این عضو پیشین جمعیت اسلامی  حکومت برای جابجایی داعش و طالب در شمال افغانستان، والی بلخ و یا جنرال دوستم را برکنار نمی کند. اشرف غنی برای گسترش حاکمیت خود به عنوان رییس جمهور و شکل‌دهی یک حکومت مقتدر و اقتدارگرا، در صدد تضعیف و راندن چهره‌ها و عناصر مزاحم و مخالف این اقتدارگرایی است.

حزب جمعیت اسلامی برکناری عطا محمد نور را یک اقدام عجولانه خواند - اسپوتنیک افغانستان
حزب جمعیت اسلامی برکناری عطا محمد نور را یک اقدام عجولانه خواند

او می گوید که عطامحمد نور و جنرال دوستم در شمار رقیبان مزاحم در جهت گسترش و استحکام این اقتدارگرایی بودند. حامد کرزی نیز در دوران حکومتش این روش را دنبال می‌کرد و تا حدی متدرجاً اقدامات قابل توجه در این جهت انجام داد. اما رییس‌جمهور غنی در واقع می‌خواهد آن کار ناتمام کرزی را به اتمام برساند که تا حالا با مهارت و موفقیت عمل کرده است.

اکرام اندیشمند می گوید که حذف مجاهدین و مقاومت‌گران از حاکمیت به عنوان افراد و نیروهای با نفوذ اجتماعی و سیاسی در جهت یک دست‌سازی حاکمیت بخشی از برنامه و اهداف اشرف غنی و تیم همراهش در داخل حاکمیت است. از نظر ارگ این چهره‌ها مانع استحکام حکومت و نظم و قانون حکومتی هستند.

باید گفت  پس از آنکه محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان عطا محمد نور والی بلخ را کنار گذاشت، حزب جمعیت اسلامی با که از  کابینه او خارج خواهد  شد همچنین گفته است برکناری والی بلخ را تصمیم یکجانبه اشرف غنی خوانده و خواستار اصلاح آن شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала