پیکان: «انجنیر محمد داوود گزینه خوب برای بلخ نیست»

© Sputnik / Zuhal Sarhadنجیب پیکان
نجیب پیکان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تقرر انجنیر محمد داوود به عنوان والی جدید بلخ خلاف وعده و تعهدات است که رییس جمهور برای مردم در زمان انتخابات داده بود

اعلام آمادگی انجنیر داوود برای جانشینی عطامحمد نور - اسپوتنیک افغانستان
اعلام آمادگی انجنیر داوود برای جانشینی عطامحمد نور
روابط عطامحمد نور با رییس جمهوری افغانستان، در زمانی آغاز شد که رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی بر سر یک طرح تقسیم قدرت با رییس جمهور افغانستان مذاکراتی انجام داده بود. گفته میشود استعفانامه هم به منظور اعتمادسازی در این مذاکرات از سوی والی بلخ به رییس جمهوری سپرده شده بود.این مناسبات و مذاکرات تا جایی موافقانه پیش رفت و آقای اشرف‌ غنی در دو سفر جداگانه به بلخ رفت و چندی بعد سرپرستی عطامحمد نور در بلخ را به ولایت تبدیل کرد.

عطا محمد نور، والی بلخ در مراسم بزرگداشت از روز نوروز ۱۳۹۶ اعلام کرد که به‌زودی درباره استعفایش از ولایت بلخ تصمیم می‌گیرد که نشان از امیدواری به نتیجۀ مذاکرات داشت. اشرف غنی احمدزی اما در دومین سفرش به بلخ به مناسب افتتاح سال تعلیمی به این حرف آقای نور پاسخ داد. «حرف آخر تان را مردم رد کرده صبر کنید در مورد صحبت می‌کنیم».
اما با ناکام شدن مذاکرات، تنش‌های میان آقای غنی و آقای نور بسیار شدت گرفت.

ائتلاف آقای نور با عبدالرشید دوستم و محمد محقق و تشکیل «ائتلاف نجات برای افغانستان» و انتقادات تند عطامحمد نور از رهبری حکومت هر روز شدت آن بیشتر شد و به اعلام این موضع در قبال عطامحمد نور از سوی حکومت افغانستان انجامید.
نجیب پیکان یک تن از فعالان مدنی ولایت بلخ در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک برکناری آقای نور را بازی پلان شده سیاسی دانسته و می گوید که برکناری والی بلخ از آغاز حکومت وحدت ملی از سوی تیم مقابل آقای نور برنامه ریزی شده بود و آنها در انتظار فرصت بودند تا به نحوی هم والی این ولایت را زیر فشار بیاورند و هم شمال کشور را دچار ناامنی بسازند.
به نظراین فعال مدنی با برکناری والی بلخ نه نظریات مردم در نظر گرفته شد و نه گزینه بهتر را حکومت برای جایگزینی عطی محمد نور پیشنهاد نموده است. با چنین عملکرد خود حکومت ثابت کرد که در انتخاب چهره ها ضعیف است و تحمل پذیرش افراد نخبه را در ساختار خود ندارد.

به نظر این فعال مدنی با برکناری والی بلخ این ولایت گرفتار بحران خواهد شد. مردم بلخ به پختگی نصبیی خود رسیده اند تا در این ولایت مشکل خلق نکنند، ولی یک فرصت خطرناک برای مخالفین مسلح دولت مهیا شده و حضور مخالفین دولت مانند القاعده، داعش و طالب بیشتر می شود.

به باور پیکان تقرر انجنیر محمد داوود به عنوان والی جدید بلخ خلاف وعده و تعهدات است که رییس جمهور برای مردم در زمان انتخابات داده بود. او گفته بود: «افغانستان شرکت سهامی نیست»، ولی باز هم او یک ولایت را مشخص برای یک حزب در نظر گرفته است.
او می گوید که انجنیر محمد داوود از سوی والی بلخ به ریاست جمهوری پیشنهاد نشده است.
والی معفری شده ازچندان استعداد کاری برخوردار نیست و سال ها از بلخ دور بوده است. اگر وی ازسوی آقای نور پیشنهاد می شد، یک کمپاین وسعی در ولایت برای داوود برگزار می شد تا مخالفت در برابر وی صورت نمی گرفت.

بعضی از کارشناسان افغان گروه داعش را یک گروه خطرناک توصیف کرده و می گویند که با برکناری والی این ولایت حضور گروه های تروریستی داعش، القعده و طالبان افزایش می یبد.
.نجیب پیکان در این مورد ابراز نظر نموده گفت: «عطی محمد نور، جنرال دوستم و همچنین حاجی محمد محقق از چهره های ضد داعش در افغانستان معرفی شده اند و در حقیقت آن ها در مقابل پدیده شوم چون داعش موضع گیری کرده اند. در سیاست افغانستان برای برکناری این اشخاص، ناامن سازی شمال کشور و بلاخره آسیایی میانه یک برنامه وسیع در حال شکل گیری است».
او می گوید که آمدن داعش از عراق و سوریه، حضور داعشی های فرانسوی در جوزجان، پایگاه های نظامی داعش در سرپل و همچنین اطراف فاریاب نشان دهنده ارتباط مستقیم برای ناامن سازی شمال افغانستان و ایجاد دهلیز خطرناک تروریستی برای آسیای میانه می باشد.

باید گفت که جنرال رازق، موجودیت عطامحمدنور، را در شرایط کنونی برای ولایت بلخ ضروری می‌داند و تأکید دارد که ولایت شمالی بلخ، ولایت کوچکی نیست و هرکس نمی‌تواند از عهدۀ مدیریت آن بیرون شود. او به خبرگزاری هشدار گفته است: «او سال‌های زیادی را در ولایت بلخ سپری کرده است. این ولایت امنیت نسبی در افغانستان دارد و تاجران دراین ولایت مصوون هستند لذا دولت مرکزی نباید او را برکنار کند. ولایت بلخ را کوچک نشماریم. این ولایت همانند بغلان و هلمند ناامن نیست و با توجه به وضعیت کنونی، حکومت نباید چنین تصمیمی اتخاذ می‌کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала