کابل - مرکز ادویه جات سیاه جهان

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyФармацевтическая фабрика на востоке Дамаска в районе Баб аль Шарки
Фармацевтическая фабрика на востоке Дамаска в районе Баб аль Шарки - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند قبل سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارشی در خصوص تولید و توزیع داروهای تقلبی منتشر کرد که می تواند سبب مرگ صدها هزارنفر شود.

طبق این گزارش کارشناسان تخمین می زنند که حجم جهانی این بازار غیرقانونی به 30 میلیارد دالر می رسد. اغلب داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه، عمدتا در افریقا یافت می شود.

باید گفت که محبوب ترین داروهای تقلبی، انتی بیوتیک ها، مسکن ها و ادویه جات برای تداوی ملریا می باشند.
امروز افغانستان نیز از جمله کشور های به شمار می رود که ادویه جات تقلبی و کم کیفیت از کشور های مختلف در آن قاچاق می شوند که مردم افغانستان را به نگرانی های جدی روبرو ساخته است. آن ها  نبود بررسی جدی بر واردات داروها را به کشور ازعلت های بنیادی افزایش داروهای کم کیفیت درکشور می نامند.
اما نورشاه کامه وال، رئیس اداره ملی و تنظیم امور ادویه و محصولات صحی وزرت صحت عامه افغانستان در گفتگوی با آژانس خبری آسپوتنیک گفت: «نظر به نتایج بدست امده USAID ، بانک جهانی و لابراتور کنترول کیفیت افغانستان، در کشور هیچ مشکل با دارو های کم کیفیت وجود ندارد».


مشکل امروز و یکی از اساسی ترین مشکلات در افغانستان قاچاق ادویه می باشد نه ادویه جات کم کیفیت و این دو موضوع با هم نباید مغالطه شود. نظر به سال گذشته قاجاق دارو به کشور از 40 فیصد به 25 فیصد کاهش یافته است و اداره ملی تنظیم و محصولات صحی اقدامات را روی دست گرفته تا قاچاق ادویه جات به افغانستان را به صفر برساند.
طبق گفته های آقای کامه وال اداره ملی تنظیم ادویه و محصولات صحی" با راه اندازی کمپاین سراسری جهت مبارزه علیه ادویه قاچاقی، از میان ۱۱۹۳ شرکت‌های توریدی وارد کننده ادویه، بیش از ۸۱۷ شرکت وارد کننده ادویه را به تعلیق در آورد. و امروز بیش از 376 کمپنی وارد گننده ادویه جات وجود دارد که مطابق قانون اجرات می نمایند.
همچنین کمپنی های تولید ادویه خارجی که به شکل غیر قانونی ادویه جات را وارد افغانستان می کردند تشخیص شده و غیر قانونی اعلام گردیدند.


قرار معلومات موصوف، امروز لابراتوارهای کنترول کیفیت در کابل ایجاد شده اند و در چهار زون دیگر از جمله مزار، قندهار، هزات و ننگرهار نیز ایجاد خواهد شد.
طبق این کمپاین بیش از 200 نفر از دواخانه های کشور بازرسی خواهد کرد و با کسانکه ادویه قاچاقی را وارد کشور می کنند مطابق قانون و مقررات برخورد صورت می گیرد.
همچنین با تعدادی از شرکت های کار صورت می گیرد تا با چگونگی شکل ساده وارد ادویه به کشور آشنا شوند.

نورشاه کامه وال، رئیس اداره ملی و تنظیم امور ادویه و محصولات صحی وزرت صحت عامه افغانستان به جواب سوال خبرنگار اسپوتنیک در مورد اینکه امروز بیشتر از کدام کشور ها ادویه جات به افغانستان قاچاق می شوند پاسخ داده گفت:

 

«به صورت عموم از 29 کشور جهان ادویه جات وارد افغانستان میشوند که تعداد زیاد آنها کشور های همجوار ما می باشند. بیشتر از هندوستان، ایران، پاکستان، چین و یک مقدار کم ادویه جات از کشور ترکیه به افغانستان قاچاق می شود.»
او ادامه داده می گوید که از کشور های روسیه، ازبکستان، تاجکستان و کوسوا نیز ادویه جات وارد کشور می شود. و افغانستان می خواهد داروهای که در ازبکستان با کیفیت بلند و همزمان با قیمت ارزان تولید می شوند به افغانستان وارد کند.
او می گوید در صورتیکه کشور روسیه علاقمند باشد ما میتوانیم با ایشان نیز گفتگو نموده تا ادویه جات بیشتر از آنجا صادر نمایم


اما داکتر مجیب الرحمن څمكني رئیس کمیسیون صحت، تربیت بدنی و جوانان پارلمان افغانستان گفته های کامه وال را در رابطه به کنترول ورود ادویه جات کم کیفیت رد نموده می گوید:

 

«امروز از بیش از 85 فیصد از مردم افغانستان از ادویه جات بی کیفیت که قیمت آن ها با مقایسه به مارکیت های جهان بلند تر می باشند استفاده می کنند که این ادویه جات برای شهروندان مانند زهر می باشند.»
طبق گفته های داکتر څمكني یگانه علت که امروز شخص را حتی با داروهای بسیار قوی که دچار یک مرض عادی مثلا سرفه باشد نمیتوان تداوی نمود ادویه کم کیفیت می باشند.
او می گوید که امروز پایتخت افغانستان به مرکز ادویه جات سیاه تمام جهان مبدل گردیده است و تعداد زیاد این ادویه جات بی کیفیت از پاکستان و ایران وارد کشور می گیردد.


او در این خصوص بعضی از تاجران افغان و حکومت افغانستان را مقصر دانسته و در مورد سفر چند قبلش به کشور چین می گوید:

 

«سال گذشته سفر که ما به چین داشتیم با کارمندان کمپنی های تولید ادویه جات این کشور ملاقات های داشتیم، و مشکل ادویه جات کم کیفیت در افغانستان را با آن ها شریک نمودیم. چیزیکه ما را هیرت زده کرد این بود که آن ها (چینای ها) برای ما گفتند که تاجران افغان خود برای ما می گویند که ادویه جات را با مارک های آلمانی، فرانسوی و یا کشور های دیگر را بسازید، اما فیصدی کم از مواد که در ترکیب آن ها استفاده می شوند اضافه نماید.»


آقای څمكني در مورد اینکه چرا از قاچاق چنین ادویه جلوگیری نمی شود روشنی انداخته می گوید: «ورود ادویه جات کم کیفیت به افغانستان مربوط وزارت داخله، صحت عامه، مالیه و امنیت ملی می شود. اما امروز از یک سو افغانستان تسلط کامل بر مرزهای خود ندارد و از سوی دیگر دولت در روی کاغز بهترین برنامه ها را دارد، اما عملاً در این مورد تا به حال هیچ گونه تدابیرلازم گرفته نشده است. به طور مثال چند ماه قبل به حکم رییس جمهور کشور یک ریاست برای کنترول ادویه جات بی کیفیت ایجاد شده، اما کار های این ریاست قابل ملاحظه نبوده و تا هنوز تنیجه نداده است.»

به گفته آقای څمكني اعضای کمیسیون صحت، تربیت بدنی و جوانان پارلمان افغانستان با ورود و فروش ادویه جات کم کیفیت مبارزه می کنند، اما متسفانه که حکومت با آنها کمک نمیکند و به همین دلیل کوشش های ایشان بدون نتیجه باقی می مانند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала