سخنرانی «داغ» عطامحمدنور در بلخ

© Photo / ارگسخنرانی «داغ» عطامحمدنور در بلخ
سخنرانی «داغ» عطامحمدنور در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از آن که ارگ ریاست جمهوری، پایان کار عطامحمد نور در ولایت بلخ را اعلام کرد، او امروز در بلخ نخستین واکنش خود را نشان داد و فضای سخنرانی وی در پاسخ به این موضوع «داغ» بود.

آقای نور گفت که او مأمور تعیین شده با امضای اشرف‌غنی نیست و با مکتوب او کنار نمی‌رود. نور با بیان اینکه او فقط یک والی نیست گفت: «کدام والی را دیده اید که زانو به زانو کنار رییس جمهور بنشیند و در بارۀ یک — یک وزارت خانه‌ها مذاکره کند؟».

«عبدالله مار آستین است»

عطامحمد نور که در کنار بیش از یک دهه ولایت در بلخ، مسوولیت رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی را نیز دارد، عبدالله عبدالله رییس اجراییه دولت وحدت ملی را با الفاظ شدیدی مورد انتقاد قرار داد و او را «مار آستین» خواند.

او با اشاره به رییس جمهور غنی گفت: «هر خصومتی که با من دارد حقش است، مخالف بودم. علیه تیمش کار کردم و ضدش هم حرف زدم. خوب می‌فهمد من کیستم، پایم هم نمی‌لرزد در سیاست هم کسی نیستم که مرا بازی داده بتوانند.»

اما انتقادات او از عبدالله عبدالله رییس اجراییه، خیلی تند بود. نور گفت که اگر کناررفتن او بیست فیصد خواست رییس جمهور باشد، هشتاد فیصد خواست رییس اجرایی بوده است. او در بخشی گفت که عبدالله می‌خواهد «جمعیت را دوپارچه کند» و گفت: «او (عبدالله) عزت فروش! از نام جمعیت رسیدی و نمک خوردی و به این قدرت رسیدی.»

او گفت که داکتر عبدالله بسیار تلاش کرده است که اعضای حزب جمعیت را از هم متفرق بسازد. او گفت که عبدالله عبدالله «به جان ما دندان تیز کرده است، به اینگونه اشخاص می‌گویم دندانت به جان ما نمی‌خلد، دندانت را می‌شکنانیم

 

© عکس از صفحه عطا محمد نورعطا محمد نور
عطا محمد نور - اسپوتنیک افغانستان
عطا محمد نور

«فعلاً والی استم»؛ جمعیت تصمیم می‌گیرد!

عطامحمد نور گفت که «والی باقی میمانم» چون از یک سو حزب جمعیت اسلامی یک سوی قضیۀ افغانستان است از سوی دیگر تا جلو «پروژه‌های طالب سازی و داعش سازی» گرفته شود. او افزود که بعد از یک انتخابات «رسوا» «این ما بودیم که  دولت را مشروعیت بخشیدیم». او گفت: «می‌مانم تا داعش نیاید و این پروژه‌ها ناکام شود».

او با انتقاد شدید به حکومت مرکزی گفت: «کسی نمی‌تواند مرا با مکتوب برکنار کند، ما در وضعیتی استیم که باید از حقوق مردم دفاع کنیم. صلاحیت ندارد که مرا استعفا دهد. یک قدم پیش بیایید، ده قدم پیش میایم. من مأمور بادآورده نیستم. لطفاً اشتباه نکنید!»

نور اما گفت که تمام صلاحیت تصمیم‌گیری در این مورد را به «رهبری جمعیت» و صلاح‌الدین ربانی رییس این حزب می‌سپارد: «اطاعت از رییس حزب واجب است، اگر بگوید از مزار برو، می‌روم، اما اگر بگوید بمان مثل کوه میمانم و کسی مرا از جایم تکان داده نمی‌تواند.»

او گفت که گروه‌های زیادی از گوشه‌های مختلف کشور برایش پیام حمایت فرستاده اند و حتا «تایر خریده اند برای بند کردن جاده‌ها». اما او در پایان سخنرانی از هوادارانش خواست که «آمادۀ حرکات مدنی باشید، اما در حال حاضر هیچ اقدامی انجام ندهید.»

 

«سوء استفاده از جامعۀ جهانی»

عطامحمد نور در بخش دیگری از سخنرانی اش، گفت که حکومت از حضور جامعۀ جهانی سوء استفاده کرده و دست به تهدید می‌زند.

او گفت: «شما زور امریکا و انگلیس را به ما نشان ندهید، ما از زور انگلیس و امریکا نمی‌ترسیم و این کشورها در برابر مردم قرار نمی‌گیرند.»

یک مشاور رییس جمهور غنی پس از سخنان اخیر عطامحمد نور به «ایران انترنشنال» گفته است که «عصر گانگستری تمام شده است». یک مشاور آقای نور نیز به همین رسانه گفته است: «والی نو روی چوکی خود را نخواهد دید. اگر حکومت سازش کند شاید آقای نور کنار بیاید، اما او به زور تسلیم نمی‌شود.»

تنش میان اشرف‌غنی احمدزی و عطامحمد نور وارد مرحلۀ جدیدی شده است، باید دید که سرنوشت ولایت بلخ و والی تازه‌تعیین شده در این ولایت به کجا خواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала