تنش تازۀ کابل و بلخ؛ رقابت حامیان عبدالله و نور

© AFP 2023 / Fabrizio Benschتنش تازۀ کابل و بلخ؛ رقابت حامیان عبدالله و نور
تنش تازۀ کابل و بلخ؛ رقابت حامیان عبدالله و نور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی انتقادهای تند عطامحمد نور در روز شنبه که داکتر عبدالله را به شکستن صف اعضای جمعیت اسلامی متهم کرد، دور جدیدی از رقابت در فضای مجازی افغانستان شکل گرفته است.

در پی انتقادهای تند عطامحمد نور در روز شنبه که داکتر عبدالله را به شکستن صف اعضای جمعیت اسلامی متهم کرد، امروز شماری نیز از آقای عبدالله اعلام حمایت کردند.

سخنرانی «داغ» عطامحمدنور در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
سخنرانی «داغ» عطامحمدنور در بلخ

آقای نور گفت اگر کنار رفتن او بیست فیصد خواست رییس جمهور باشد، هشتاد فیصد خواست رییس اجرایی بوده است. او در بخشی گفت که عبدالله می‌خواهد «جمعیت را دوپارچه کند» و گفت: «او (عبدالله) عزت فروش! از نام جمعیت رسیدی و نمک خوردی و به این قدرت رسیدی.»

او گفت که داکتر عبدالله بسیار تلاش کرده است که اعضای حزب جمعیت را از هم متفرق بسازد. او گفت که عبدالله عبدالله «به جان ما دندان تیز کرده است، به اینگونه اشخاص می‌گویم دندانت به جان ما نمی‌خلد، دندانت را می‌شکنانیم

 

به گزارش اسپوتنیک، قرار بود داکتر عبدالله عبدالله امروز در یک نشست خبری حاضر شود. مجیب رحیمی سخنگوی رییس اجراییه ساعتی پس از سخنرانی عطامحمد نور در فیسبوک خود نوشت که آقای عبدالله «در باره تحولات و رخ‌دادهای اخیر و همچنان توضیح مسایل به زودی با مردم افغانستان صحبت می‌کند.»

اما پیش از سخنرانی داکتر عبدالله در این زمینه، ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی و پسر مارشال فهیم یکی از رهبران «جبهۀ مقاومت شمال» و امرالله صالح رییس روند سبز و رییس پیشین امنیت از داکتر عبدالله اعلام پشتیبانی کردند.

بشیر احمد قاسانی خبرنگار تلویزیون یک، در صفحۀ فیسبوک خود به نقل از ادیب فهیم نوشته است که داکتر عبدالله «در جايگاه رهبرى مجاهدين و نمايندگى ميليون ها هموطن ما در حكومت قرار دارد، بى احترامى به اين جايگاه، بى احترامى به همه ماست.»

امرالله صالح رییس روند سبز نیز در یک پیام فیسبوکی به دفاع از موضع داکتر عبدالله پرداخته است، آقای صالح گفته است: «ما بر موقف اصولی و ارزش محور خویش در حمایت از داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، تاکید می نمایيم.» او افزوده است که «خروج هیچ یک از شخصیت های حامی این جریان، معنای صدمه بر مشروعیت ریاست اجرائیه و نقش محوری عبدالله عبدالله بوده نمی تواند.»

در همین حال، امیر محمد اسماعیل، از فرماندهان مشهور مجاهدین در غرب افغانستان و وزیر پیشین انرژی و آب روز یکشنبه خواهان پس گرفته شدن حکم ریاست جمهوری در مورد عطامحمد نور شده است.

اسماعیل خان: حذف عطا محمد نور حذف یک حزب قدرتمند است - اسپوتنیک افغانستان
اسماعیل خان: حذف عطا محمد نور حذف یک حزب قدرتمند است

اسماعیل خان با بیان این‌که «حذف عطا محمد نور حذف یک حزب قدرتمند است» گفته است: «از جناب رئیس جمهور خواهش می کنم، از افزایش تنش در کشور جلوگیری کرده و منظوری استعفای عطا محمد نور را پس بگیرد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала