مکرون شاه عربستان را به لغو محاصرهٔ یمن فرا خواند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس جمهور فرانسه شاه عربستان را به لغو محاصرهٔ یمن فرا خواند
رئیس جمهور فرانسه شاه عربستان را به لغو محاصرهٔ یمن فرا خواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در یمن ۲۱ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیازمند اند که از آنجمله هفت میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، کاخ ریاست جمهوری فرانسه با نشر یک خبرنامه، اعلام نموده است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور در گفتگوی تلفونی که یکشنبه گذشته با ملک سلمان، پادشاه عربستان، انجام داد نگرانی خود را نسبت به وضعیت فاجعه بار انسانی در یمن ابراز داشت و از او خواست با لغو کامل محاصرۀ یمن که از سوی ریاض و متحدانش اعمال شده بگذارد تا کمک های بشردوستانه و همچنین کالاهای تجاری وارد این کشور شوند.
تاریخ ۲۲ نومبر سال جاری سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد از تمام شدن ذخایر سوخت در یمن هشدار داد و از ائتلاف عربی خواست تا به کشتی‌های کمک‌های بشردوستانه و کشتی‌های تجاری اجازه ورود به بنادر یمن در ساحل بحیره سرخ، بدهند.
در پی پرتاب نخستین راکت بالستیک از سوی اردوی یمن علیه عربستان در چهارم نومبر، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برای جلوگیری از ورود سلاح به یمن این کشور را تحت محاصرۀ دریایی، هوایی و زمینی قرار دادند.
رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفونی اش با ملک سلمان بار دیگر تأکید کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و برای پایان دادن به جنگ در این کشور باید طرفین درگیر با یکدیگر گفتگو کنند. در نتیجۀ این جنگ که تاکنون به کشته شدن ده هزار تن منجر شده بین هفت تا هشت میلیون یمنی در ورطۀ گرسنگی قرار گرفته اند.

در یمن از سال ۲۰۱۴ بدینسو جنگ داخلی با اشتراک حوثی‌های جنبش شیعه "انصارالله" و بخشی از اردوی این کشور که به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین کشور وفادار باقی مانده اند از یک طرف و از طرف دیگر نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فعلی یمن، جریان دارد. از سال ۲۰۱۵ به بعد ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از نیروهای دولتی حمایت نظامی می‌کند. اعتقاد بر این است که حوثی‌هایی که سنا، پایتخت یمن و مناطق زیاد کشور را تحت کنترول دارند، از حمایت غیر رسمی ایران برخوردار اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала