سال نو میلادی؛ از مسکو تا کابل

© Sputnik / Evgeny Biyatovسال نو میلادی؛ از مسکو تا کابل
سال نو میلادی؛ از مسکو تا کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جشن نوروز و سال نو در تقویم خورشیدی رایج در افغانستان، برابر با بیست و یکم مارچ است اما در روسیه وبسیاری از کشورهای جهان، سال نو در اول ماه جنوری آغاز می‌شود. سال نو در کنار نهم می، روز پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی، یکی از بزرگترین جشن‌های سال در روسیه است.

روس‌ها، سال نو را در کنار خانواده، در بین خویشاوندان و افراد نزدیک جشن می‌گیرند. کل ماه دسامبر زمان آماده شدن برای جشن سال نو و روز اصلی 31 دسمبر است. در این روز مردم سعی می کنند تمامی کارهای ناتمامشان را به پایان برسانند، قرض هایشان را بدهند، خانه را مرتب کرده و کاج را تزئین کنند. تصور می‌شود که اگر کارهای سال گذشته ناتمام بماند، نشان خوبی برای ورود به سال جدید نیست. «هر طور که به دیدن سال نو بروی همانطور هم آن را سپری می کنی»، این از معروفترین ضرب‌المثل هایی‌ست که بین مردم رایج است. در بسیاری از خانه ها تزئین کاج‌ها، سنت هر ساله‌یی است که معمولا کل خانواده باهم این کار را انجام می دهند.

شب سال نو

در شب سال نو معمولاً شماری از اعضای خانواده روی میزی که با اهمیت بسیار چیده می‌شود گرد هم می‌آیند. پنج دقیقه پیش از ساعت دوازدۀ شب، رییس جمهوری روسیه در تلویزیون با مردم صحبت می‌کند. وی بیشتر بر اتفاقات مهم سال گذشته و برنامه‌های اساسی سال آینده صحبت کوتاهی می‌کند و سال نو را به مردم شادباش می‌گوید.

سر ساعت 00.00 ناقوس ها به صدا در می آیند. این صداها با بازشدن بطری های شامپاین و طلب آرزوها در دل همراه است. روس‌ها باور دارند که آرزوهای سال نو، برآورده خواهند شد.

خیلی‌ها به خیابان می‌روند و آتش‌بازی به راه می اندازند، در میدان‌ها ترانه و شعر می‌خوانند و به همدیگر تبریک می‌گویند. هر کسی که درمراسم سال نو خوابش ببرد، کل سال تنبل و خواب آلود خواهد بود، به همین دلیل مردم تا سرحد ممکن شادی می‌کنند و صبح به خانه‌هایشان باز می‌گردند.

تمام شهرهای روسیه در ماه دسامبر برای سال نو تزیین می‌شوند و همه سال در مرکز هر شهر، آتش‌بازی معمول به مناسبت سال نو صورت می‌گیرد. این آتش بازی به زودی توسط مردم در گوشه‌گوشۀ شهرها اجرا می‌شود.

گذر در خیابان‌های مسکو و دیگرشهرهای روسیه در آستانۀ سال نو، نشان می‌دهد که چقدر سال نو برای مردم روسیه یک جشن مهم است.

«سال نو کهنه»

سال نو کهنه، یک عنوان شوخی‌آمیز و جالب اما واقعی در روسی است. در قدیم بر اساس تقویم ژولینی  سال نو در روسیه شب بین 13 و 14 جنوری بوده است. ژولینه نوعی تغییر یافته از گاه‌شماری رومی است که در سال 46 قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار و در سال 8 پیش از میلاد توسط آگوستین سزاربا تعدیل تقویم رومی معرفی شد. ماه‌های آن با میلادی یکسان بوده و با 29 روزه شدن ماه فبروری کبیسه می‌شود. این تقویم در سال 1918 از اعتبار در روسیه ساقط شد اما رد پای آن در جشن «سال نو کهنه» باقی ماند.

سال نو میلادی در کابل

با وجود رسمی بودن تقویم خورشیدی در افغانستان، رشد گستردۀ فناوری و ارتباطات بیرونی افغانستان سبب شده است تا سال نو میلادی هم در زندگی مردم این کشور بی‌تأثیر نباشد.

در سال‌های اخیر شهروندان افغانستان استقبال بهتری از سال نو میلادی انجام می‌دهند و آن را شادباش می‌گویند.

شهلا زلاند از هنرمند مشهور موسیقی افغانستان، در صفحۀ فیسبوکش سال نو میلادی را شادباش گفته و «صلح و همبستگی» را آرزو کرده است.

شاه سلطان عاکفی اتشۀ فرهنگی افغانستان در روسیه نیز فرارسیدن سال نو میلادی را به چهار زبان در صفحۀ فیسبوک خود مبارک باد گفته است.

سید طیب جواد سفیر افغانستان در لندن نیز در یک پیام ویدیویی این سال را تبریک گفته است:

2018 برای روسیه وافغانستان چه اهمیتی دارد؟

در سال نو میلادی روسیه دو پروسۀ بزرگ و سرنوشت ساز را خواهد گذراند. مهمترین اتفاق انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 18  مارچ و در آستانۀ جشن نوروز به تقویم خورشیدی برگزار می‌شود.

در این سال روسیه میزبان یک رویداد بسیار بزرگ ورزش جهان خواهد بود. روسیه در نیمه‌های سال 2018 میزبان مسابقات قهرمانی فوتبال جهان «جام جهانی روسیه 2018» از تاریخ 14 جون تا 15 جولای خواهد بود. بزرگترین رویداد فوتبالی جهان که هر چهارسال یک بار در یکی از کشورها میزبانی می‌شود.

مسابقات قهرمانی فوتبال جهان در 12 ورزشگاه در 11 شهر روسیه (مسکو، کالیننگراد، سانکت‌پتیربورگ، ولگاگراد، کازان، نیژنی نوگورود، سمارا، سارانسک، روستوف کرانه دون، سوچی و ایکاتیرینبورگ) برگزار میگردد.

در افغانستان نیز برگزاری انتخابات پارلمانی در 8 جولای برنامه ریزی شده است، نگرانی‌هایی از فراهم نشدن شرایط برگزاری آن وجود دارد، حکومت اما تعهد کرده است که انتخابات در زمان آن برگزار خواهد شد.

با توجه به شرایط غیر قابل پیشبینی در سیاست افغانستان، سال 2018 میتواند اتفاقات بسیار زیادی را رقم بزند که فقط باید منتظر زمان بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала