مهمترین حوادث سال 2017 در جهان

© REUTERS / Jonathan Ernst مهمترین حوادث سال 2017 در جهان
مهمترین حوادث سال 2017 در جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور نو امریکا

در ماه جنوری سال 2017 دونالد ترامپ مراسم تحلیف بجا کرد و به صفت صاحب کامل الاختیار کاخ سفید شروع بکار نمود. پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری برای بسیاری ها به حادثه کاملاً غیرمنتظره مبدل گشت و در جریان چند ماه بعد از اعلان نتائیج رای دهی در امریکا میتنگ ها و اعتراضات کتلوی جریان داشتند. این اعتراضات در بیش از 150 شهر امریکا برگزار شدند، به خاطر که بسیاری امریکایان نمی توانستند شکست هیلاری کلینتون در انتخابات و سیاست نو دولتی را بپذیرند. بعداً حتی جهت متهم ساختن روسیه به پیروزی ترامپ در انتخابات تلاش نمودند.

The Capitol in Washington, is seen at dawn, Wednesday, Jan. 18, 2017, as the city prepares for Friday's inauguration of Donald Trump as president - اسپوتنیک افغانستان
مراسم تحليف دونالد ترامپ ٤٥-مين رييس جمهور ايالات متحده امريكا

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه

در تاریخ 7 می جنبش «به پیش!» ایمانوئیل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه پیروز شد و بطور قابل ملاحظه از رقیب خود — مارین لی پین رهبر حزب «جبهه ملی»، پیش گردید. به سیاستمدار جوان بیش از 20 میلیون نفر یا 66% رای دهندگان رای دادند.

مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان
مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتاز است

پیروزی بر داعش در سوریه

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در ماه دسمبر اعلام داشت که «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) در هردو کنار دریای فرات در سوریه درهم کوبیده شده که بعد از آن والیری گیراسیموف لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه خبر داد که جمهوری عربی سوریه کاملاً از تروریستان داعش آزاد شده و آخرین جنگجویان در دیرالزور نابود شده اند.

منازعه مسلحانه در سوریه از ماه مارچ سال 2011 ادامه داشت. روسیه بر ضد داعش از ماه سپتمبر سال 2015 به اساس درخواست مقامات رسمی دمشق عملیات انجام میدهد.

Президент РФ Владимир Путин на финальной жеребьевке ЧМ по футболу ФИФА 2018 в России - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: نیرو های هوایی - فضایی روسیه وظایف شان در سوریه موفقانه انجام دادند + عکس

همه پرسی در کاتالونیا راجع به استقلال از اسپانیا

 بریکزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی) به مثال کاملاً اغواکننده مبدل گشت و اینک حالا کاتالونیا در مورد برگزاری همه پرسی به خاطر استقلال جامعه خودمختار و جدایی از اسپانیا فیصله نموده است. در تاریخ 1 اکتوبر 90% باشندگان کاتالونیا رای «مثبت» دادند. رئیس جمهور کارلیس پوچدیمون «اعلامیه نمایندگان کاتالونیا» راجع به اعلام استقلال امضا نمود.

روشن است که نتائیج همه پرسی را مادرید غیرقانونی دانست و با فیصله محکمه آن را ممنوع ساخت.

کاتالونیا استقلال خود را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
کاتالونیا استقلال خود را اعلام کرد

آزمایشات هستوی کوریای شمالی

برخورد کوریای شمالی و اگر دقیقتر گفته شود، آزمایشات هستوی — تمام جهان را واقعاً تکان داد. قبلاً در بهار استخبارات کوریای جنوبی اعلام داشتند که پیونگ یانگ برای آزمایش دستگاه هستوی نوع جدید آمادگی آغاز کرده و در آوایل سپتمبر کوریای شمالی بمب هایدروجنی را به قدرت تا 120 کیلوتن معادل تروتیل منفجر ساخت که تقریباً 8 مرتبه از بمب هستوی قوی تر است که بر هیروشیما پرتاب شده بود. این آزمایش باعث تکان های زیرزمینی با شدت 7،5- 4،6 درجه در گوشه و کنارهای مختلف جهان گردید. روسای جمهوری امریکا و کوریای شمالی سخنان توهین آمیز به ادرس یکدیگر تبادله کردند. کارشناسان از آغاز عملیات فعال جنگی هراس دارند.

کوریا شمالی - اسپوتنیک افغانستان
رهبر کوریای شمالی امر آمادگی برای آزمایشات نو هستوی صادر کرده است

عمل تروریستی در میتروی سنت پترزبورگ

روز سوم اپریل به روز «سیاه» در زندگی سانکت پتیربورگ مبدل گشت. در میتروی پتیربورگ آله انفجاری با قدرت 300 گرام معادل تروتیل که توسط عناصر فلزی پر گردیده بود، منفجر ساخته شد. در نتیجه این عمل تروریستی 16 نفر، بشمول شخص تروریست، قربانی شدند. 87 نفر دیگر از 14 منطقه فدراسیون روسیه و سه کشور خارجی جراحات و صدمات برداشتند.

در هنگام حمله تروریستی در مترو سن پترزبورگ سه مسافر داخل تونل پرت شدند - اسپوتنیک افغانستان
در هنگام حمله تروریستی در مترو سن پترزبورگ سه مسافر داخل تونل پرت شدند

ترامپ از احتمال فرستادن عامل حادثه نیویارک به گوانتانامو خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ از احتمال فرستادن عامل حادثه نیویارک به گوانتانامو خبر داد

در تاریخ 31 اکتوبر در منطقه مانهیتن  سفی الله  سایپو باشنده 29 ساله ازبکستان، در حالیکه در عقب اشترینگ موتر بابری اجاره شده قرار داشت، بر جمعیعت مردم تصادم نمود. در یادداشت که تروریست در موتر بجا مانده بود، او خبر داده بود که این حمله را از نام داعش انجام داده است.

 فاجعه در لاس-ویگاس

در تاریخ 1 اکتوبر در لاس-ویگاس نزدیک کازینوی Mandalay Bay به تعداد 59 نفر کشته شدند.

اکثریت آنها به جشنواره موسیقی کانتری آمده بودند، وقتیکه ستیوین پیدوک امریکایی 64 ساله از کلکین اتاق خود در هوتل دست به آتشباری هدفمند بر تماشاه چیان زد. بیش از 500 نفر زخمی شدند. خود سوءقصد کننده که در اتاق او 23 میل سلاح آتشی یافت شده، هنگام عملیات تلاشی پولیس خود را به ضرب گلوله کشت. مقامات کشور این فاجعه را دسته جمعی ترین کشتار در تاریخ امریکا خواندند.

مقامات امریکایی اعلامیه داعش درمورد تیراندازی در لاس وگاس را تائید نمی‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
مقامات امریکایی اعلامیه داعش درمورد تیراندازی در لاس وگاس را تائید نمی‌کنند

 زلزله در ایران

زمین لرزه وحشتناک در تاریخ 12 نوامبر در ایران ثبت گردید. در منطقه سرحد ایران — عراق شدت زمین لرزه به 6،7 درجه میرسید. این زمین لرزه به شدیدترین تخریبات و کشته شدن بیش از 400 نفر منجر گردید. برعلاوه این، بیش از 7،6 هزار باشنده محلی صدمه دیدند.

مرگبارترین  زلزله در تاریخ ایران - اسپوتنیک افغانستان
مرگبارترین زلزله در تاریخ ایران

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала