افتتاح پروژه انتقال لین برق میدان وردک – غزنی

© Photo / ARGافتتاح پروژه انتقال لین برق میدان وردک – غزنی
افتتاح پروژه انتقال لین برق میدان وردک – غزنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با افتتاح این پروژه، نزدیک به شصت هزار خانواده در غزنی و میدان وردک از نیروی برق بهره‌مند خواهند شد.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، پروژۀ انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت از ارغندۀ کابل به میدان وردک و از آنجا به ولایت غزنی، پیش از چاشت امروز از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد.

پروژه‌های تمدید سیم برق از ارغنده کابل تا شهر غزنی و دو سب استیشن برق در ولسوالی سیدآباد میدان وردگ و شهر غزنی، به بهره‌برداری سپرده شدند. همزمان با این، پروژۀ دو سب استیشن برق در ولسوالی سیدآباد میدان وردک و ولایت غرنی نیز افتتاح شد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها با اشاره به اینکه هدف حکومت تحکیم وحدت ملی، خودبسنده‌گی کشور در بخش نیروی برق و تبدیل نمودن افغانستان به مرکز ترانزیت برق در منطقه است، گفت: «بخش نخست این پروژه که تمدید لین برق ۲۲۰ کیلوولت در مسیر ارغندی الی غزنی می باشد، به ارزش مجموعی بیش از ۵۹ میلیون دالر و بخش دوم آن به ارزش۴۷،۶ میلیون دالر از کمک های بانک انکشافی ایالات متحده امریکا تمویل می‌شود.»

باشندگان شهر غزنی که نزدیک به چهار سال در انتظار این پروژه‌ها بودند، پس از افتتاح آنها از برق وارداتی ازبکستان بهره‌مند خواهند شد.

تمدید ۱۱۰کیلومتر سیم برق ۲۲۰کیلوولت از راه ولسوالی سیدآباد به شهر غزنی، بارها به علت ناامنی ها با تأخیر روبرو شد و بارها هم سیم تمدید شده، قطع گردید.

رئیس جمهور همچنان از تلاش ها برای تأمین برق مورد نیاز کشور از منابع داخلی، ترانزیت برق به آسیای جنوبی و کاهش هزینه های برق در یازده ولایت کشور به ویژه در ولایت بادغیس سخن می زند.

آقای غنی افزود: «به ۱۱ ولایت کشور به شمول بادغیس و غزنی که نسبت به دیگران، دو تا چهار برابر قیمت بلندتر برق را پرداخت می کنند، توجه اساسی صورت می گیرد. هدف اساسی برنامۀ ملی ما، داشتن شبکه یی است که تمام مردم افغانستان از این طریق به برق متوازن دسترسی داشته باشند.»

با افتتاح این پروژه‌ها، نزدیک به شصت هزار خانواده در غزنی و میدان وردک از نیروی برق بهره‌مند خواهند شد.

باشنده گان غزنی و سیدآباد پیش از این در برابر هر کیلووات برق حرارتی، تا ۳۰ افغانی می پرداختند.

تمدید سیم برق از ارغنده به غزنی و ساخت دو سب استیشن از سوی یک شرکت هندی انجام شده است و بیش از۱۰۶میلیون دالر هزینۀ آن ها را ادارۀ توسعه جهانی ایالات متحده پرداخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала