پاکستان یک رهبر شبه نظامی پشتیبان طالبان را از بند آزاد کرد

© AFP 2023 / Farooq NAEEM پاکستان یک رهبر شبه نظامی پشتیبان طالبان را از بند آزاد کرد
پاکستان یک رهبر شبه نظامی پشتیبان طالبان را از بند آزاد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاه پاکستانی دستور آزادی فردی را که در سال 2001 پس از حمله امریکا به افغانستان با هزاران نیروی داوطلب به افغانستان برای پشتیبانی از طالبان رفته بود تا در برابر امریکایی ها بجنگد، صادر کرد.

تلفات سنگین طالبان در ولسوالی های بالا بلوک و خاک سفید فراه - اسپوتنیک افغانستان
تلفات سنگین طالبان در ولسوالی های "بالا بلوک و خاک سفید" فراه
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، فیدا گوئل وکیل مدافع صوفی محمد از چهره‌های پشتیبان طالبان گفت، دادگاه صوفی محمد را به دلایل پزشکی آزاد کرده و مراحل اداری در حال انجام است.

صوفی محمد بنیانگذار جنبش نفاز شریعت محمدی یک گروه شبه‌نظامی است، که از سال 2002 به عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع الفعالیت شد. حوزه فعالیت این گروه در دره سوات بود.

صوفی محمد از سال 2009 زندانی بود و از آنجایی که پدر همسر ملا فضل‌الله، یکی از رهبران  طالبان پاکستان است، به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. صوفی محمد در دهه 90 میلادی در دره سوات بسیار فعال بود. صوفی محمد پس از حمله امریکا به افغانستان لشکری آماده کرد تا به گفته خودش برای نبرد با امریکا به افغانستان برود. او در نهایت دستگیر شد.

تلاش صوفی محمد برای کمک به دولت و ارتش پاکستان در تفاهمی با آنها و با هدف کمک به حل ستیزه‌جویی در سوات هم نتیجه نداد و بار دیگر دستگیر شد. اما دامادش ملا فضل‌الله به نظرات رادیکال خود در دره سوات ادامه داد و هرچه بیشتر به القاعده و طالبان نزدیک شد.

پیش از این ترامپ گفته بود،که ایالات متحده امریکا با حماقت بیش از 33 میلیارد دالر را طی 15 سال گذشته به پاکستان داده است و در عوض چیزی جز دروغ و نیرنگ نصیبش نشده است.

یادآوری می کنیم، این تحولات در حالی رخ می‌دهد که تنش ها میان امریکا — پاکستان بالا گرفته است، خصوصا پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا اسلام‌آباد را به پناه دادن به شبه‌نظامیان متهم کرد و گفت که آنها را از کمک‌های مالی آتی محروم می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала