هشدار مسوولان: کابل نهمین شهر آلودۀ آسیا است

© Sputnik / Mohammad Karim Bezhan هشدار مسوولان: کابل نهمین شهر آلودۀ آسیا است
هشدار مسوولان: کابل نهمین شهر آلودۀ آسیا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید که کابل نهمین شهر آلودۀ دنیاست.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامۀ ماندگار چاپ کابل، مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست را برای پاسخگویی فراخوانده بود.

غلام‌محمد ملکیار، سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست و رییس کمیسیون جلوگیری از آلودگی هوا وضعیت هوا در شهرهای بزرگ کشور به‌ویژه کابل را نگران‌کننده خوانده و تاکید کرد که آلودگی هوا همانند انتحاری و انفجار، کشنده بوده و جان شهروندان را می‌گیرد.

آقای ملکیار گفت: «هرچند در حال حاضر، کابل از نظر آلودگی هوا نسبت به شهرهای اسلام‌آباد، کراچی و دهلی نو، در وضعیت بهتری قرار دارد؛ اما این شهر نهمین شهر آلوده‌ آسیا است.»

به گفتۀ او این اداره، اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از آلودگی بیشتر انجام داده‌است اما اقدامات صورت گرفته، به هیچ وجه برای این اداره قانع کننده نیست.

اقدامات انجام شده باعث شده تا آلودگی هوا از ۱۵۰۰ به ۴۵۰ میلی مایکرون کاهش یابد؛ اما آنها از این کاهش نیز راضی نیستند.

آقای ملکیار تأکید کرد که باید تدابیر بیشتری سنجیده و اقداماتی جدی روی دست گرفته شود که آلودگی هوای پایتخت بیش‌تر از این کاهش یابد.

وزارت صحت عامه نیز چندی پیش گزارش داده بود که سالانه بیش از ۳۰۰۰ نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان ‌می‌دهند و هزاران تن دیگر به بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند.
از سوی دیگر، آلودگی هوا عامل ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماری‌ها در کشور خوانده می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала