مسکو از توافق هسته‌ای ایران حمایت می ‌کند

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел России Сергей Лавров
Министр иностранных дел России Сергей Лавров - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی خبری تأکید کرد که روسیه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) حمایت می ‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه 15 جنوری در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفته است که آمریکا به دنبال دیکته کردن اولتیماتوم‌های خود است و جهان چند قطبی را نمی‌ پذیرد.
وی گفت: "مسکو در راستای حفظ توافق هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد و حفظ توافق هسته‌ای ایران اولویت روسیه در سال 2018 میلادی است. اظهارات اخیر واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران بر خوشبینی‌ها نمی‌افزاید، هدف اظهارات ترامپ، از بین بردن توافق هسته‌ای ایران است".
لاوروف ادامه داد:"از بین بردن توافق هسته‌ای ایران آثار منفی بر گفت‌وگوها با رهبر کوریای شمالی درباره مسئله هسته‌ای این کشور دارد".
وی افزود: "مسکو امیدوار است که اروپا نیز بدون استثنا و علیرغم موضع واشنگتن به حفظ برجام ادامه دهد…درصورتی که آمریکا از این توافق خارج شود، ایران نیز دیگر به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند…اگر آمریکا از برجام خارج شود، تهران دیگر الزامی برای پایبندی به تعهدات خود ذیل این توافق نخواهد داشت".
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: "فعالیت‌های مربوط به توسعه راکتی ایران نمی‌ تواند موضوعی برای گفت‌وگو باشد".
این دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: "ما به تلاش‌های خود برای وادار کردن آمریکا به پذیرش حقیقت ادامه می‌دهیم. حقیقت این است که ایران به تمامی تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای ایران، که به طور مداوم تحت نظر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، پایبند است".
وی ادامه داد که بازبینی دیگری ظرف چندین ماه در راه است و من نمی‌ توانم حتی به پیامدهای بسته شدن درها توسط آمریکا بیاندیشم. قطعاً ایران در شرایط اینچنینی، خود را به تعهداتی که طبق برجام تجویز شده است، محدود نخواهد کرد".
لاوروف تصریح کرد:"امیدواریم، شرکای اروپایی ما که به شدت توسط آمریکا اغوا شده‌اند، بدون خارج کردن آنچه که در توافق هسته‌ای ایران آمده است، پایبند (به برجام) باشند".
وی گفت که روسیه از اصلاحات پیشنهادی آمریکا برای برجام حمایت نمی ‌کند و ادامه داد: "آنچه که آمریکا تلاش می‌ کند انجام دهد، اصلاح متن توافق از طریق وارد کردن موضوعاتی است که برای ایران کاملاً غیرقابل پذیرش است. ما از آن حمایت نمی‌کنیم".

لاوروف در میان وظایف دیپلماسی روسیه در سال 2018، به ادامه مبارزه با تروریسم که پیشرفت‌هایی در سوریه داشته است، اشاره کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала