میدان هوایی شیندند هرات برای انتقال داعشیان از عراق و شام به افغانستان اختصاص داده شده است

© Sputnik / Jakمصاحبه با جاوید کوهستانی
مصاحبه با جاوید کوهستانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبه با جاوید کوهستانی.

جاوید کوهستانی در یک صحبتی با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد ضعف ها و کاستی های که در میان نیروهای امنیتی کشور وجود دارد و همچنان دلایلی اینکه چرا طالبان گاهگاهی در حملات شان بر پایگاهای نظامی موفق میشوند تا تعدادی از نیروهای امنیتی را بکشند و همچنان تجهیزات نیروهای امنیتی را با خود ببرند میگوید:

عوامل بیشماری در پشت سقوط پایگاهای نیروهای امنیتی وجود دارد که در قدم نخست عوامل نفوذی مخالفان در درون نظام است که وضعیت نیروهای امنیتی را به مخالفان گزارش و زمینه سقوط پایگاه های نیروی دولتی را برای مخالفان مساعد میسازد.

موضوع دیگر که سبب سقوط پایگاه های نیروهای امنیتی می گردد، اختلاف دیدگاه های قومی در میان نیروهای امنیتی در خطوط نبرد می باشد و ما تا جایی که در جریان هستیم یک تعداد از افرادی که در محل هستند، بنابر تضاد ها و مسایل قومی و فرهنگی زمینه سازی میکنند تا تجهیزاتی داخل پایگاه های نیروهای امنیتی را به مخالفان به فروش برسانند.

ضعف مدیریتی یکی دیگر از نقاط ضعف نیروهای امنیتی افغانستان است، نظر به معلومات ما نیروهای امنیتی در بسیاری از پاسگاها پس از اینکه تحت محاصره قرار میگیرند، مقاومت میکنند و حتی به ماهها و هفته ها ولی در مقابل بنابر ضعف های مدیریتی هیچگونه کمک های نظامی به این پاسگاها نمیرسد حتی زخمی های این سربازان انتقال داده نمیشود و همین دلیل است که نیروهای امنیتی بخاطر اینکه توسط طالبان کشته نشوند مجبور میشوند تا به مخالفان تسلیم شوند. ولی بیشترین دلایل عوامل نفوذی طالبان در میان نیروهای امنیتی هستند.

همچنان آقای کوهستانی در مورد ضعف های ارگان های کشفی و استخباراتی میگوید:

نکته ای مهمی که از چندین سال به این طرف مشاهده میشود همین است که از زمانیکه حملات خودی سبز بر آبی و یا سبز بر سبز اتفاق افتاد در این هنگام هم ارگان های کشف استردرستیز وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت داخله تلاش های زیادی را انجام دادند و حتی خواستند تشکیلات قوای مسلح کشور را باز نگری بکنند، ولی این اقدام شان دوام نکرد احتمالآ که در صفوف بالای ارگان های امنیتی اشخاصی وجود دارد که به مخالفان همکاری میکنند.

متاسفانه با وجود تمام حوادث خونین که بارها تکرار شده است، بازهم ارگان های کشفی و استخباراتی به صورت درست وظیفه خود را انجام نداده با و سلیقه ای برخورد نموده اند.

از سوی هم این کارشناس نظامی در مورد اینکه چگونه مخالفان در قریه جات نفوذ کرده اند میگوید:

متاسفانه تشکیلات طالبان و داعش در بسیاری از مناطق نسبت به حکومت افغانستان در محیط اجتماعی تصرف و بالای مردم و مکاتب وارسی میکنند،  و این روند حتی در ولایت های امن مثلا: در ولایت بغلان در ولسوالی های که عملا افراد مسلح طالبان حضور هم ندارند ولی مسئولی تعلیم و تربیه شان در مکاتب رفته اگر معلمی که غیر حاضری میکند به معلم اخطار میدهند که اگر درست وظیفه خود را انجام نمیدهید ما معلم دیگری را در جای شما معرفی میکنیم، متاسفانه ضعف مدیریتی، فساد، کم کاری، و اختلاف داخل نظام و عوامل مختلفی که وابستگی ها را به وجود آورده است باعث این شده است که دولت نقش خودش را به عنوان خدمتگار مردم، نهاد حاکم و برخواسته از میان مردم اقتدار سیاسی خود را از دست بدهد و در بدل این جایگاه آن را طالبان به عنوان اقتدار سیاسی پر میسازد. در ولایت غزنی و بسیاری از ولایت ها بنابر فساد مردم به محاکم طالبان مراجعه میکنند و اطلاعیه اخیر طالبان شما شنیدین که در بزرگراه ها از مسیر کابل  الی ولایت نیمروز  یعنی در راه ابریشم در مجموع این طالبان از موتر ها و مسافران مالیات میگیرند وشاهراه را در کنترول دارند، و به دلیل که دولت به مردم صادقانه اطلاع رسانی نمیکند و مردم هم زمانیکه می بینند که حکومت از این مردم دفاع نمیکنند، آنها به دادگاهای مخالفان (طالبان) مراجعه میکنند و همین گرایشات تنظیمی و گروهی و سلیقه ای باعث آن شده است تا مخالفان در بسیاری مناطق پیشرفت کنند.

کتمان حقیقت کمیت داعش در افغانستان از سوی مسئولان نظامی

متاسفانه بنابر فضای بی اعتمادی هماهنگی درستی میان نیروهای امنیتی وجود ندارد و مجموع ارقام و اعدادی بجای اینکه با دقت و هماهنگی کامل از یک حنجره بیرون شود، آمار های غلط ارائه می شود، شما خودتان قضاوت کنید زمانیکه میگویند در طول چند ماه ۱۶۰۰ داعش را از بین برده اند و بیایید این رقم کشته ها را ضرب دو بسازیم که شما باید ۳۲۰۰ تن را زخمی ساخته باشید، پس این جبهه حالا با خود چی تعداد را دارد؟

باید شما با یک جبهه ۱۵ هزار نفری جنگیده باشید که شما ۳ هزار تن را زخمی و ۱۶۰۰ تن را کشته باشید و این جبهه باید ۱۲ هزار عضوداشته باشد.

وقتی ما افراد غیر مسلکی را در پست های دولتی و در سطح رهبری میگماریم این افراد چیزی را نمیدانند که  تفکیک کنند و نمیدانند که به مطبوعات چی بگویند تنها مسولان را خوش میسازند.

من به شما به دقت میگویم، که حد اقل ما ۵ هزار داعشی را در شرق افغانستان داریم اکنون در ولایت ننگرهار ولایت کنر در تمامی دره ها و در بخش های از ولایت لغمان تا اطراف کابل ما بیش از ۵ هزار داعش را در این مناطق داریم.

شما بروید در ولایت غزنی در ولسوالی دایچوپان، گیزان، گیلان و خاک افغان بخشی از ولایت زابل از چند سال گذشته بدینسو در کنترل حکومت نیست و آنها از مسیر شمالزایی اینه وارد میشوند و بزرگترین مرکز اینها در ولایت بادغیس هست و بستر های لوژستیکی در همین منطقه است که ممکن بیشتر از ۳ هزار داعشی در این حوزه وجود دارد، وقتی شما به ولایت های جوزجان و سرپل و فاریاب بروید بیشتر از دو هزار داعشی در این مناطق وجود دارد که بیشتر از ۵۰۰ خارجی در این حوزه وجود دارد. و در این اواخر یک گروپی ۴۰ نفری هم در این مناطق آمده اند.

هیچ شکی نیست در نتیجه عملیاتی که در این اواخر در ولسوالی درزاب صورت گرفت تعدادی افراد ملکی هم کشته و زخمی شدند در این عملیات واقعآ تعدادی زیادی از داعشیان برای بار نخست کشته و زخمی شدند به شمول چند سرگروپ اینها، ولی نباید ما حقیقت را کتمان کنیم و این حقیقت است که بیشتر از ۱۲ هزار داعشی در افغانستان حضور دارند. این داعشیان نه تنها در این ولایت ها عملا فعالیت دارند، بلکه در بسیاری از ولایت های دیگر مانند بدخشان و تخار به شکل غیر مستقیم در حال سرباز گیری و فعالیت می باشند و در این روزها نزدیک به 50 الی 60 نفر از جنگجویان خارجی کاشغری مربوط به جنگجویان عبدالحق ترکستانی فعالیت دارند، و ما نباید حقیقت های که وجود دارد به گونه ای تکذیب بکنیم که مردم در شک و تردید قرار بگیرند و اگر اینگونه از مردم کتمان کرده حقیقت را نگوییم، مردم اینگونه فکر میکنند که کسانی در سطح رهبری با داعش هماهنگی میکند.

تعدادی از افغان های که پیش از این با داعشیان پیوسته بودند، اکنون با داعشیان آسیای میانه در حال برگشت به افغانستان هستند و تعدادی افغان های اروپایی که به کشور برگشته نمیتوانند، از این داعشیان افغانستانی و چچنیایی ها حمایت میکنند تا به افغانستان برگردند و تعدادی از این جنگجویان به بدخشان رسیده و دوستانشان از اینها خوش آمدید و استقبال به عمل آورده اند.

نظر به اطلاعاتی که ما داریم، در گذشته از مناطق جنوبی افغانستان نزدیک به ۲ هزار جنگجو مربوط به ساختار حزب اسلامی حکمتیار که در حقیقت به شبکه حقانی تعلق داشتند برای جنگ یمن فرستاده شده بودند که در حقیقت اینها به سوریه و عراق رفتند و شماری ای از اینها دوباره برگشتند و اینها را ما با نام و هویت شان می شناسیم و اینها با مقام های افغان نیز تماس داشتند.

انتقال داعشیان از عراق و سوریه به میدان هوایی شیندند (سبزوار) توسط هواپیماهای امریکایی

ما از منابع متعدد اطلاعاتی بدست آورده ایم، که در حال حاضر هواپیماهای غربی آنعده از داعشیانی آسیایی میانه که با داعشیان عربی درگیری داشته اند و میان شان اختلافات عمیق به وجود آمده است از سوریه و عراق به جاهای دیگر انتقال و یا از بین می برند.

به طور نمونه می توان از شاشانی رهبر داعشیان غیر عرب تبار یاد نمود که توسط هواپیماهای امریکایی به درخواست ابوبکر البغدادی و داعشیان عرب کشته شد. به همین دلیل عرب داعشیان عرب تبار به افغانستان نمی آیند، چون جایگاهی در افغانستان ندارند. اما در همین حال کسانیکه از القاعده به داعش پیوسته بودند برای احیایی هویت القاعده به مناطق پکتیکا و کنر افغانستان بر می گردند و این افراد عرب های مربوط به القاعده هستند که با دیدگاه داعش و هیئت تحریر شام و همچنین گروه جبهه النصره اختلاف دارند و از آنها جدا شده و به افغانستان بر می گردند. رهبری این گروه را حمزه بن لادن پسر بزرگ اسامه بن لادن رهبر کشته شده القاعده به عهده دارد. این داعشیان توسط هواپیماهای غربی به میدان هوایی شیندند (سبزوار) هرات انتقال و از آنجا به سایر مناطق افغانستان جا به جا می شوند. گاهگاهی هم خارجی ها (امریکایان) پایگاه نظامی هوایی شیندند (سبزوار) را برای انتقال افرادی که از ادلب می آیند اختصاص می دهند. شما در جریان هستید که افراد داعشی ها و دیگر گروه های تروریستی که از ادلب بیرون شده نتوانسته اند توسط امریکایان از طریق پایگاه های هوایی به میدان هوایی شیندند (سبزوار) انتقال و از آنجا به جاهای دیگر جا به جا می شوند.

چرا حکومت افغانستان از این کار امریکایان جلوگیری نمی کند؟

در مورد اینکه حکومت افغانستان چرا از این کار امریکایان جلوگیری نمی کنند، کوهستانی می گوید: این سران حکومت وقتی با ما ملاقات میکنند بسیار خجالت میباشند و برای من میگویند، که گویا ما پست های رسمی داریم و متاسف هستیم نمیتوانیم و شما موقف ما را درک میکنید و بارها زمانیکه با سخنگویان صحبت کردیم میگویند، که شما موقف ما را درک میکنید، چون ما نمیتوانیم واضح صحبت کنیم. خلاصه هیچ شکی وجود ندارد که داعش از طریق سازمان های بین المللی و استخبارات منطقه و بخشی از مقامات افغانستان حمایت میشوند.

در مورد اینکه چگونه میتوان جلو نفوذ این دسایس غربی ها را در افغانستان گرفت تا داعش را ریشه کن ساخت از این مناطق بالخصوص افغانستان آقای کوهستانی می گوید:  

در حال حاضر من نمیتوانم فکر کنم که چنین راه حلی وجود داشته باشد، تنها راه حل وقتی میتواند به وجود بیاید که کشور های بزرگی منطقه مانند، روسیه، چین، ایالات متحده امریکا، کشور های همسایه افغانستان، ازبیکستان، تاجیکستان یک اتحاد ضد گروه های تروریستی را تشکیل و در جنگ بر ضد تروریست در افغانستان همکاری کنند و بدین ترتیب می توان جلو جنگ های بیشتر و گسترش تروریسم را در افغانستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان گرفت. در غیر این صورت افغانستان به تنهایی توانایی مهار گروه های تروریستی را ندارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала