لوی درستیز: اردوی ملی در مسئله بلخ بی‌طرف می‌ماند

© Photo / MoD Afghanistanلوی درستیز: اردوی ملی در مسئله بلخ بی‌طرف می‌ماند
لوی درستیز: اردوی ملی در مسئله بلخ بی‌طرف می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال یفتلی در واکنش به گزارش روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال که گویا در صورت کنار نرفتن عطامحمد نور از مقام ولایت بلخ، نیروهای اردوی ملی مستقر در بلخ دست به عملیات نظامی خواهند زد، این شایعه را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، جنرال شریف یفتلی، لوی درستیز قوای مسلح أفغانستان که امروز (۲۵ جدی) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت بیان داشت که درباره برکناری والی بلخ هیچ جلسه و تصمیم نظامی گرفته نشده است.

به گفته‌ی آقای یفتلی، نیروهای اردوی ملی افغانستان در برابر تمام قضایای سیاسی در کشور بی‌طرف اند و هیچ‌گاهی اقدام نظامی در برابر سیاسیون کشور نمی‌نمایند.
لوی درستیز قوای مسلح افغانستان، همچنان دربارۀ پلان‌ سال آیندۀ نیروهای اردوی ملی معلومات داد و افزود که تمرکز نیروهای اردوی ملی بر نابودی منابع اقتصادی و انسانی گروه‌های تروریستی درسال ۱۳۹۷ می‌باشد.
وی با اشاره به  آغاز پروژۀ تاپی از سال آینده در افغانستان افزود که سربازان اردوی ملی کشور آماد‌گی کامل برای تامین امنیت این پروژه را در سراسر کشور دارند.
چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته بود که رهبری حکومت وحدت ملی در نشست شورای امنیت ملی، خواهان برکناری والی بلخ شده و حتی بر گزینه نظامی به خاطر کنار زدن والی بلخ تاکید کرده است.
در این گزارش آمده است که محمدشریف یفتلی، لوی درستیز قوای مسلح کشور پس از آن که گزینه نظامی علیه والی بلخ مطرح شده، جلسه را ترک کرده است.
اما آقای یفتلی این گزارش را به شدت رد کرد و گفت:" اخیراً از طریق روزنامه وال استریت ژورنال مطلبی به نشر رسیده که گویا جلسهٔ امنیتی دایر شده و در ارتباط مزار شریف گویا لوی درستیز افغانستان در آن برآمده اصلاً چنین یک جلسه‌ای قطعاً وجود نداشته است".

هشدار جدید از عطا محمد نور / گفتگو نتیجه نداد راه دیگری پیش خواهیم گرفت - اسپوتنیک افغانستان
هشدار جدید از عطا محمد نور / گفتگو نتیجه نداد راه دیگری پیش خواهیم گرفت

آقای یفتلی گفت که چنین هیچ فیصلۀ از سوی دولت در قبال عطامحمد نور، والی برکنارشدۀ بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گرفته نشده و افزود که نیروهای اردوی ملی افغانستان در گذشته هم بی‌طرف بوده و بعد از این هم خواهند بود.
او تاکید کرد که سربازان ارتش در قضایایی سیاسی بی‌طرف اند و به آن کاری ندارند، و وظیفه شان دفاع از کشوراند نه مداخله در قضایایی سیاسی در کشور.
وی در عین حال خاطر نشان ساخت که باید رسانه‌های داخلی و خارجی در کشور به اساس شواهد و مدارک که در دست دارند، خبر و گزارش‌شان را نشر نمایند و فکر مردم را مغشوش نسازند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است که مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا در تماس تلفنی با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفتگو کرده و در این گفتگو بر حل مسالمت آمیز تنش بین والی بلخ و ارگ ریاست جمهوری تاکید کرده است.
در همین حال ارگ ریاست جمهوری نیز گفته است که آقای غنی و مایک پنس در این تماس تلفنی پیرامون پیشرفت ها در زمینه حکومت داری خوب و اصلاحات، مشارکت سیاسی و آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات آینده بحث کردند و همچنان روی تغییر بروقت و مسالمت آمیز در اداره محلی ولایت بلخ صحبت و تاکید صورت گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала