تلاش‌های برای اجرای پروژۀ خط‌ آهن بلخ-هرات

© Fotolia / Herreneckتلاش‌های برای اجرای پروژۀ خط‌ آهن بلخ-هرات
تلاش‌های برای اجرای پروژۀ خط‌ آهن بلخ-هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور افغانستان و معاون نخست‌وزیر ازبکستان از تلاش دو کشور برای وصل شدن هرات با مزارشریف از طریق خط آهن خبر داده اند.

رییس جمهور افغانستان و معاون نخست‌وزیر ازبکستان از تلاش دو کشور برای وصل شدن هرات با مزارشریف از طریق خط آهن خبر داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری پژواک، دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری افغانستان گفته است که هیأت بلند رتبه ازبکستان به ریاست معاون صدراعظم و وزیر مالیه آن کشور و هیئت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی (AIIB) در نشست اختصاصی شورای عالی اقتصاد افغانستان شرکت کرده‌اند و محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و جمشید قوچقاروف معاون صدراعظم ازبکستان که به کابل سفر نموده در زمینۀ تلاش برای اجرای پروژۀ خط آهن بلخ-هرات گفتگو کرده اند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان گفته است که معاون نخست‌وزیر و وزیر مالیه ازبکستان برای پی‌گیری تحقق و تطبیق موافقت‌نامه‌های ازبکستان و افغانستان که در جریان سفر اخیر محمد اشرف غنی به ازبکستان امضا شد، به کابل سفر کرده اند و مقام‌های دو کشور به شکل مشترک با هیأت بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا که در کابل بسر می برند، در مورد پروژه‌های زیربنایی و توسعه یی بحث و گفتگو می‌کنند.

حکیمی افزود که با هیأت ازبکستان روی پروژه‌های خط آهن مزار شریف- هرات، خط برق ۱۰۰۰مگاوات سرخان-پلخمری و انتقال اموال تاجران افغان از ترمذ به اندیجان و سپس کاشغر چین و ایجاد کارخانه‌های نساجی بحث خواهد شد.

معاون صدراعظم ازبکستان نیز با اشاره به پروژه خط آهن مزارشریف- هرات گفت که این پروژه نه تنها برای افغانستان، بلکه برای ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه با اهمیت می‌باشد.  وی افزود که این پروژه به ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه کمک می‌کند تا به آسیای جنوبی و خلیج فارس راه پیدا کنند.

قوچقاروف خاطر نشان کردکه ازبکستان با بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا در این زمینه صحبت خواهد کرد و امیدوار است به نتایج خوبی برسد.

دانیل الکساندر، معاون بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا گفته است که این بانک آماده است برای اجرای پروژه‌های زیربنایی با افغانستان، ازبکستان و بانک توسعه آسیایی و دیگر تمویل کننده گان یکجا کار کند.

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала