آیا ترامپ در میان مردم افغانستان محبوبیت دارد؟

© Sputnik / J.a.kتظاهرات شهروندان کابل در واکنش به فرمان ترامپ
تظاهرات شهروندان کابل در واکنش به فرمان ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پاکستان همچنان به مداخلات خود در افغانستان ادامه می دهد و حتی در مقابل ااین سیاست ایستادگی نیز میکند

U.S. President Donald Trump talks to the media on South Lawn of the White House in Washington before his departure to Greensboro, North Carolina, U.S., October 7, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
استانکزی: «مدال شجاعت به ترامپ از سوی مردم لوگر اهدا نشده»
محبوبیت رهبری جهانی امریکا در اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا سطح رکورد 30 درصد افت کرد. آلمان با 41 درصد از امریکا جلو زده است.
شایان ذکر است که کشورهای غربی بیش از دیگر کشورها از سیاست امریکا ناراضی هستند. ناروی در رأس این فهرست قرار دارد. در ناروی، 86 درصد پرسش شدگان از رهبری امریکا ناراضی هستند. در کشورهای کانادا، سوئیس، هالند، بلجیم، اطریش و آلمان نیز سطح عدم اعتماد به واشنگتن بالاست.
ساکنان کوزوا — 75 درصد- از ریاست امریکا حمایت کردند، البانیا —72 درصد و 71 درصد در جمهوری گینه. در اولین 10 ردیف این شاخص، 7 کشور افریقایی جا گرفته اند.
بطور کلی، سطح نارضایتی طی یک سال دو برابر شده است: در سال 2016 تعداد این کشورها 16 کشور بود و در سال 2017 این تعداد به 53 کشور افزایش یافت.
باید گفت که افت محبوبیت دونالد ترامپ، نشان می‌دهد که او رییس‌جمهوری با کمترین محبوبیت در میان تمامی سران امریکا در هفتاد سال گذشته است.
افغان ها تا چه حد ازفعالیت ‌های ترامپ حمایت می کنند و آیا او در افغانستان محبوبیت دارد یا نه؟
نصیر احمد تره کی استاد دانشگاه و مبصر سیاسی به آژانس خبری اسپوتنیک چنین پاسخ داد.

شما بهتر می دانید که آقای ترامپ با کمترین رای مردم عامه امریکا به کرسی ریاست جمهوری آن کشور رسید. خانم کلینتن رای بیشتری مردم را داشت اما آنچه ترامپ را برنده ساخت رای کالج های انتخاباتی بود. بناْ محبوبیت ترامپ نخست در میان مردم امریکا افت کرد. از بدو به قدرت رسیدن اش، امریکا شاهد راه پیمائی ضد ترامپ بود. بناْ نمی تواند ذهنیت عامه امریکا را در افت محبوبیت جهانی ترامپ نادیده گرفت.
این مبصر سیاسی ادامه داده می گوید که اتخاذ سیاست های نشنالیستی و نژاد پرستانه، ضدیت با اسلام و تمایل کاخ سفید به سیاست های نتانیاهو، نادیده گرفتن پیمان های محیط زیستی و تجاری از موارد اساسی افت محبوبیت ترامپ در میان لیبرال های غربی، مسلمانان خاور میانه و برخی کشور های افریقائی، طرفداران محیط زیست و در نهایت کشور های غربی شد.
به نظر آقای تره کی ترامپ با همه بدی ها و زشتی های که داشته برای مردم افغانستان سیاست های ایشان در قبال افغانستان و پاکستان قابل قبول بوده است. چنانچه مردم ولایت لوگر افغانستان از ایشان با مدال شجاعت قدردانی کردند.

President Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md. - اسپوتنیک افغانستان
کوهستانی: «استراتژی ترامپ با عث افزایش جنگ در افغانستان می شود»

از سوی دیگر داکتر سید علی کاظمی عضو کمیسیون بین المللی پارلمان افغانستان می گوید درست است که سیاست رییس جمهور امریکا آقای ترامپ در قسمت افغانستان، بخصوص موضع گیری هایشان در قبال پاکستان واضع بوده است، اما تا هنوز این سیاست وی مقدماتی مطرح شده و نتیجه هم در پی نداشته است.

موصوف می گفت: «همه ما می بینیم که پاکستان همچنان به مداخلات خود در افغانستان ادامه می دهد و حتی در مقابل ااین سیاست ایستادگی نیز میکند. به همین دلیل او محبوبیت را که قبلاٌ در افغانستان داشت حال از دست داده است.»
به نظر این نماینده پارلمان در صورتیکه سیاست های این کشور با شورای امنیت در مجموع توصیف نشود و یک سیاست همه گانی برای فشار قرار دادن پاکستان از سوی کشور های آسیایی میانه و بخصوص روسیه بوجود نیاید، سیاست امریکا در هیچ صورت نتیجه نخواهد داد.

باید گفت که متحدان واشنگتن نیز بارها از ترامپ انتقاد کرده اند. رقیبان کاخ سفید از بهانه های زیادی برای انتقاد برخوردارند. به عنوان نمونه، خروج امریکا از پیمان پاریس در خصوص اقلیم و یا برسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала