کاظمی: «تا هنوز هماهنگی میان نیروهای امنیتی بوجود نامده»

© Photo / وزارت دفاعتاکید یک مقام امریکایی به ادامه‌‌ی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان
تاکید یک مقام امریکایی به ادامه‌‌ی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کارشناسان معتقد اند که احمد فرزان عضو شورای عالی صلح افغانستان و عبدالله وحید پویان، جنرال قونسل افغانستان در پاکستان هدف حمله به هوتل انترکانتننتال بودند. زیرا آنها در مورد پروسه صلح با طالبان معلومات زیاد داشتند.

حمله تروریستی بالای هوتل کانتیننتال کابل - اسپوتنیک افغانستان
بررسی‎ها در بارۀ حمله بر کنتیننتال تا روز شنبه نهایی می‎ شوند
حمله بر هوتل انترکانتننتال کابل که مسوولیت آنرا طالبان بردوش گرفتند روز شنبه نزدیک به ۹ شب به وقت کابل آغاز و بعد از بعد از ۱۶ ساعت پایان یافت.
در این رویداد نزدیک به ۲۰ تن بشمول یازده خارجی کشته و ده ها تن دیگر زخم برداشتند.
طبق گزارش رسانه های افغانستان، در لحظات نخست این رویداد، یک موتر تونس مملو از مواد انفجاری در محوطه‌ی این هوتل کشف و خنثی گردید و سه مهاجم هم احتمالاً در این موتر به هوتل انتقال یافته بودند.
مواد انفجاری که از این موتر بدست آمده است مربوط به شرکت بنام بی-آی-اف-یو تشخیص شده است.
همچنین نمبر پلیت که در این موتر نصب بوده است، ۹ روز پیش در فهرست موترهای ورودی این هوتل ثبت شده بود.
بعد از این حمله فرمانده گارنیزیون کابل به رسانه گفت: «مسئولیت تامین امنیت هوتل انترکانتیننتال بدون اطلاع این نهاد به یک شرکت خصوصی امنیتی واگذار شده بود و این کار در حد مقام های بالا رتبه صورت گرفته است. ما در جریان این مسئله نبودیم. در این اواخر بالاخره اطلاع یافتیم که یک شرکت خصوصی دو سه هفته پیش مسولیت تدابیر این ساحات را گرفته است».
شایسته باز ناصری عضو کمیسون دفاعی پارمان افغانستان ضمن قدردانی از نیروهای امنیتی افغانستان در مورد حمله بر هوتل انترکانتیننتال به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «جنگ در افغانستان 3-4 دهه پیش آغاز شد و تا هنوز هم ادامه دارد


از یک سو همسایه های ما به حسن و نیت که به کشور ما دارند و با استفاه از تکنالوژی جدید و پیشرفته، به آسانی می توانند چنین حملات را انجام دهند. از سوی دیگر، وقتی سرحدات کشور در کنترول دولت نباشد، مشکلات سیاسی در داخل جریان داشته باشد، حتی حریم هوای هم بدست کشور نباشد و در پهلوی این همه حاکمیت حکومت همچنین در دست اش نباشد طبعآ چنین حملات صورت می گیرد.»
قابل یادآوریست که اخیرا سفارت امریکا در کابل، به شهروندان امریکایی در مورد سفر به کابل و اقامت در هوتل های بین المللی این شهر به دلیل احتمال وقوع حمله تروریستی هشدار داده بود.
این سفارت به طور مشخص، به یکی از هوتل ‌های بین المللی در نزدیکی میدان هوایی کابل اشاره کرده بود.


در همین حال، این پرسش مطرح می ‌شود که سفارت امریکا از کجا این اطلاعات را به دست آورده و چرا نهاد مهمی مانند گارنیزیون کابل که مسئول امنیت پایتخت است از این امر بی اطلاع گذاشته شده بود؟

مصاحبه با جاوید کوهستانی - اسپوتنیک افغانستان
مهاجمان از پیش در هوتل انتر کانتیننتال جا به جا شده بودند

داکتر سید علی کاظمی عضو کمیسیون بین المللی پارلمان افغانستان با متهم نمودن نا هماهنگی نیروهای امنیتی به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «متسفانه در داخل افغانستان یک سیستم وجود نامده که سیاست ها را همگرا بسازد».
این وکیل پارلمان می گوید:

«ما بار ها گفتیم قسمی که مردم افغانستان انتظار داشت تا هنوز هماهنگی میان نیروهای امنیتی بوجود نامده و از جانب دیگر کشور های شامل ناتو و امریکا که در افغانستان حضور دارند یک تعداد شان اهداف خود را در اینجا تعقیب می کنند که در نتیحه این همه، مردم بیگناه قربانی می شوند.»
داکتر عظیمی راه حل مشکلات افغانستان را در همکاری همه جانبه کشور های منطقه و بخصوص روسیه و امریکا دانسته و می گوید: «ما بارها شنیدیم که کشور فدراتیف روسیه در رابطه به صلح افغانستان می خواهد با ما کمک و همکاری نمایند و انتظار ما این است که دولت افغانستان با کشورهای منطقه، آسیای میانه و بخصوص روسیه و همچنین ایالات متحده امریکا سیاست بین المللی و منطقه ای را در پیش بگیرند تا در افغانستان صلح بیاید.»

آیا سفارت امریکا از حمله به هوتل انتر کانتیننتال خبر داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا سفارت امریکا از حمله به هوتل انتر کانتیننتال خبر داشت؟


باید گفت که در این رویداد احمد فرزان عضو شورای عالی صلح افغانستان و عبدالله وحید پویان، جنرال قونسل افغانستان در پاکستان نیز کشته شده اند. اگر چه سخنگوی طالبان گفته است که هدف از این حمله سفیر امریکا در افغانستان بود، اما تعداد از کارشناسان به این باورند که هدف تروریستان فرزان و پویان بودند، چون آن ها در مورد پروسه صلح با طالبان معلومات زیاد در دست داشتند.
چگونگی نفوذ مهاجمان به این هُتل به شدت محافظت شده، سوال های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد.
به هر حال وزارت داخله افغانستان می گوید که تحقیقات در این باره، روز شنبه نهایی خواهد شد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала