واکنش‌ها به حملۀ کابل؛ نکوهش حکومت و نفرین مردم

© Photo / JAKواکنش‌ها به حملۀ کابل؛ نکوهش حکومت و نفرین مردم
واکنش‌ها به حملۀ کابل؛ نکوهش حکومت و نفرین مردم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک بار دیگر حملۀ انتحاری طالبان در مرکز شهر کابل، سبب کشته و زخمی‌شدن صدها تن گردیده است.

یک بار دیگر حملۀ انتحاری طالبان در مرکز شهر کابل، سبب کشته و زخمی‌شدن صدها تن گردیده است.

مواد انفجاری جاسازی شده در یک موتر امبولانس، در سرک وزارت امور داخله منفجر گردید. وزارت صحت عامه افغانستان تایید کرده است، که در نتیجه حمله انتحاری امروز در مقابل دروازه ورودی  ساختمان وزارت امور داخله پیشین 95 تن کشته شده و دست کم 158 تن دیگر نیز زخم برداشته اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پیامی با نکوهش این حمله، گفته است که دشمن در نبرد شکست خورده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است: «دشمنان افغانستان باید بدانند که در جنگ کنونی و تحمیل شده، بازنده هستند و حقانیت مبارزۀ نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک، نسبت به هر زمان دیگر حمایت مردم و جامعه جهانی را به دست آورده است.»

حمله در میان مردم وحشت فراوانی ایجاد کرده است. یک ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های مجازی مردم را در حال وحشت و گریز در نزدیکی شهرداری کابل، یکی از مرکزی ترین نقاط شهر کابل و در چند صد متری ریاست جمهوری نشان می‌دهد.

دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و در اعلامیه‌یی گفته است: «افزایش حملات تروریستی ارتباط مستقیم به فشارهای جامعه جهانی بر حامیان تروریسم و دهشت‌افگنان دارد. مردم افغانستان دربارۀ لانه‌ها و مراکزی که سال‌هاست آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، شکایت کرده و خواستار مداخله و رسیده‌گی جامعه جهانی برای برچیدن این پایگاه‌ها شده‌اند. امروز جهان به ندای مردم افغانستان لبیک گفته و فشارهای بی‌سابقه را بر حامیان منطقه‌ای تروریستان و لانه‌های آنان وارد کرده است. 
تروریست‌پروران با تشدید حملات انتحاری و انفجاری، از یک سو در پی کاهش فشارهای جامعه بین‌المللی و از جانب دیگر، به دنبال انتقام‌گیری هستند. اما آن روز فرا می‌رسد که کشورهای تروریست‌پرور، به خاطر ریختاندن خون صدها و هزاران انسان بی‌گناه مورد بازپرس قرار گیرند.»

اما این حمله و واکنش مقامات حکومتی، با اعتراض بخش زیادی از سیاسیون و شهروندان افغانستان قرار گرفته است. وحید عمر سفیر افغانستان در روم و سخنگوی رییس جمهور پیشین افغانستان در پیامی خطاب به حکومت گفته است که «اگر پاسخ قناعت بخشى براى مردم نداریم، بهتر است خاموش باشیم. اندرز گفتن، مشاجره و مناظره در فضاى مجازى با مردم در این وضعیت غير عاقلانه است. خشم مردم موجه است.»

امرالله صالح رییس روند سبز و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در پیامی گفته است که وضعیت کابل، بدتر از در محاصره بودن است و از حکومت خواسته است: «لطفاً تغییر بیاورید!»

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در پیامی از مدیریت نهادهای امنیتی انتقاد کرده است:

آقای نور گفته است که «نبود راهبرد و‌مدیریت درست در سکتور امنیتی و در کنار آن ضعف دستگاه استخباراتی، عوامل اصلی نا امنی ها است که باید در این بخش ها اصلاحات لازم بیاید و تجدید نظر صورت گیرد.»

احمد بهزاد نمایندۀ مردم در مجلس نمایندگان نوشته است که «اینجا حکومت یکپارچه ترور، تهدید و خشونت است.»

در همین حال شماری از شهروندان افغانستان نیز در فضای مجازی، به شدت از تقبیح تکراری حملات تروریستی توسط حکومت کشور انتقاد کرده و دولت را به ناتوانی و عدم مدیریت درست متهم کرده اند.

مریم عطایی سخنگوی نهاد Save the Children که چند روز پیش دفترش در ننگرهار مورد حمله قرار گرفت نوشته است:

پرویز شمال مدیر خبر تلویزیون طلوع در صفحۀ شخصی فیسبوکش، حکومت افغانستان را به داستان «فضلوی پوده» تشبیه کرده است:

یعقوب یسنا استاد دانشگاه در صفحۀ خود، بر تأکید حکومت در شکست خوردن تروریستان، نقد وارد کرده است:

یکی از کاربران شبکه‌های مجازی در افغانستان نوشته است: «ما خوبیم، کابل خوب نیست!». کابل، یک بار دیگر در حالی شاهد رویداد خونین و قربانی شدن ده‌ها تن بود که چند روز پیش شش مهاجم انتحاری طالبان با حمله به هوتل انترکانتیننتال 43 تن را کشتند. آن درگیری نزدیک به 15 ساعت دوام کرد. طالبان مسوولیت این حمله را نیز گرفته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала