آیا آینده به بانک های اسلامی تعلق دارد؟

© AP Photo / Olga Tutubalinaآیا آینده به بانک های اسلامی تعلق دارد؟
آیا آینده به بانک های اسلامی تعلق دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری بانک ها در تاجکستان نسبت مدیریت نادرست و اداره غیرموثر در وضع سنگین مزمن قرار دارند. پرابلم های آنها زمینه را برای بانک های اسلامی که چندی قبل افتتاح شده، فراهم می سازد.

در سال 2014، وقتیکه حکومت قانون راجع به بانک های اسلامی تصویب نمود، بانک Alif Capital به بازار برآمد که به اولین کمپنی در این کشور مبدل گشت که خدمات بانکی را جداً مطابق اصول اسلامی پیشنهاد میکند. در سراسر شهر دوشنبی تخته های بوجود آمدند که کریدیت های بی مثال مصرفی را برای مدت 6 ماه اعلان میکردند. در آن زمان این چیزی نو بود.

عبدالله قربانوف رئیس Alif Capital از طریق پست الکترونی Eurasianet.org خبر داد:«ما خدمات خود را به خاطر مارکیتنگ، اقناع کسی «عدم اقناع تقاضا» یا تسخیر کدام «جایگاه» عرضه نمی کنیم. ما خدمات خود را مطابق شریعت — تا جای که ممکن است مطابق قوانین جاری — نسبت موضعگیری شخصی ما و اصول خودی ما، عرضه میکنیم».

بانکداری اسلامی به مفهوم وسیع بر اصل استوار می باشد که استفاده از پول فقط به خاطر آن، تا پول بیشتر کمایی کرد، گناه شمرده میشود. مطابقاً، سودخوری و اخذ فیصدی در بدل کریدیت ممنوع می باشد. این تعداد کثیر محصولات بدیل، مانند «مشارکت» ایجاد میکند، وقتیکه قرضه دهنده  با مشتری در مشارکت قرار میگیرد و به این ترتیب از بیزنس مفاد دریافت میکند، ولی نه فقط گرفتن فیصدی بدون در نظرداشت وضعیت موسسه. همچنان طریقه بنام «مضاربت» نیز وجود دارد، وقتیکه موسسه قرضه دهنده به مثابه شریک غیرفعال که پول را در اختیار قرار میدهد، عمل میکند، ولی در پیشبرد امور فعالانه شرکت می ورزد. در این صورت مفاد مساویانه تقسیم میشود. به موسسه که چنین کریدیت دریافت میکند، سرمایه گذاری در سکتور اجازه داده نمی شود که حرام محسوب میشود، بشمول تولید الکول و یا تمویل قمارخانه.

حکومت به انکشاف بانک های اسلامی با یک نوع بی اعتمادی برخورد میکند، اما مردم، طوریکه معلوم میشود، به آنها خوش اند.

مانیج سابی، همکار علمی The Sage Colleges در تحقیقات خود راجع به دورنمای انکشاف موسسات کوچک مالی اسلامی در تاجکستان، تذکر میدهد، باوجود اینکه بسیاری ها خوب نمی دانند که بانک های اسلامی کدام خدمات و شرایط رقابتی را پیشنهاد کرده میتوانند، اکثریت مردم بطور کل این نظریه را مثبت ارزیابی میکنند.

سابی در مقاله منتشره سال 2016 خود تحت عنوان «درک و پذیرش موسسات کوچک مالی اسلامی در بین دریافت کنندگان کریدیت های کوچک در قرغزستان و تاجکستان» اظهار داشته،« مشترکین تاجک خبر دادند که علت ترجیح آنها مسوولیت شدید مذهبی می باشد».

برخی از تفاوت ها بین بانک های عنعنوی و اسلامی، بطور خاص زیاد نیستند.

هنگام دادن کریدیت های مصرفی بانک مانند Alif Capital وجوه را به خاطر جنس خریداری شده مشتری — مانند وسایل تخنیکی روزمره یا موتر — مستقیماً به تاجران پرچون می پردازد. مشتری بعداً قرضه بانک را تادیه میکند. بانک پول مفاد را توسط اخذ کمیسیون از فروشنده دریافت میکند.

حسابات پس انداز، سرمایه گذاری محسوب میشوند، نه فقط پول که به فیصدی گذاشته میشوند.مهربان برهانوف، کارشناس بانک های اسلامی، به Eurasianet.org گفت که این واقعیت که به دریافت کنندگان کریدیت معمولاً پول نقد به دست نمی دهد، خطرات را بطور قابل ملاحظه کاهش میدهد.

برهانوف گفت:«اگر، بطور مثال، شما میخواهید کریت مسکن دریافت کنید، پرداخت مستقیماً به مالک آپارتمان منتقل میشود… و یا اگر شما میخواهید جنس را در آلمان خریداری کنید، بانک پول را به ملک در آلمان منتقل می سازد و پول را شما نقده دریافت کرده نمی توانید».

قربانوف رئیس Alif Capital اظهار داشت که به علت رعایت اصول اسلامی از طرف بانک او، موصوف همیشه معاملات را تمویل میکند که پشتوانه واقعی داشته باشد.

به   گفته قربانوف، Alif Capital سرمایه خود را از صد هزار دالر در سال 2014 تا دونیم میلیون دالر توسعه بخشیده است. ابتدا در بانک فقط سه نفر کار میکرد، ولی حالا تعداد پرسونل تا 90 نفر افزایش یافته و بانک خدمات 10 هزار مشتری را انجام میدهد.

 

قربانوف در اخیر گفت:«بانک داری اسلامی اساس جامع برای اداره خطرات و پیشبرد معقولانه امور بانکی تامین کرده میتواند. ولی حتی بدون بکاربرد مودل های نو در سکتور مالی میتوان وضعیت خود را به حساب رعایت جدی تر شیوه های اداره موسساتی بهبود بخشید».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала