جنجال سوءاسفاده جنسی دوکتور لاری نصر – چرا چنین تعداد زیادی قربانیان و چرا این طی سالیان متمادی دوام داشت؟

© REUTERS / Brendan McDermidجنجال سوءاسفاده جنسی دوکتور لاری نصر – چرا چنین تعداد زیادی قربانیان و چرا این طی سالیان متمادی دوام داشت؟
جنجال سوءاسفاده جنسی دوکتور لاری نصر – چرا چنین تعداد زیادی قربانیان و چرا این طی سالیان متمادی دوام داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لاری نصر (Larry Nassar) دوکتور بسیار خوب بود – این را همه می گفتند. به دختران کوچک که نزد او روان میکردند، می گفتند که این برای آنها – افتخار است. به والدین آنها می گفتند که چون این دوکتور ( که ورزشکاران المپیک را معالجه میکند) اطفال آنها را معالجه میکند – این نشانه آنست که دختران آنها تقدیراً شخصیت های کبیر خواهند شد.

هیدلی فریمن (Hadley Freeman) در روزنامه گاردین انگلستان در ادامه می نویسد، او در طول ده ها سال در فدراسیون جمناستیک امریکا و کلوپ سپورتی پوهنتون میشیگان کار میکرد و به گفته مریضان سابق او، وقتیکه از او شکایت ها میرسیدند، به آنها توجه مبذول نمی داشتند. به خاطریکه لاری نصر دوکتور بسیار خوب بود — و بیشتر از همه این را خود نصر می گفت که از اعتبار خود بهره برداری میکرد، تا از صدها و ممکن، هزاران قربانی خود سوءاستفاده جنسی نماید.

وقتیکه او را به ارتباط اتهامات زیاد مربوط به تجاوزات جنسی که در اکثر موارد نسبت به دختران صغیر انجام داده بود، به محکمه کشاندند، او در نامه نوشت:« من دوکتور بسیار خوب بودم».

قاضی روزمری اکیلینا (Rosemarie Aquilina) قبل از آن که او را به 175 سال حبس محکوم نماید، با لحن شدید پاسخ داد:« شما «اکنون» دوکتور نیستید».

جنجال مربوط به لاری نصر — پر سر و صداترین جنجال، مربوط به تجاوزات جنسی، در تاریخ سپورت می باشد. در جمله قربانیان نصر که در جمله آنها — یک عده از سپورت مینان بسیار مشهور، منجمله سیمون بایلز (Simone Biles) و ماکیلا مارونی  (McKayla Maroney) شامل اند، مجموعاً بیشتر از قرباینیان هاوری وانشتاین (Harvey Weinstein) و بیل کوسبی (Bill Cosby) می باشند. او جنایات مربوط به تجاوزات جنسی خود را در تمام سیاره زمین انجام میداد: او اعمال غیراخلاقی را علیه دختران در بازی های المپیک در لندن در سال 2012 و در مرکز تمریناتی فراسیون جمناستیک امریکا در رانچو کارویی، در ایالت تکزاس و مسابقات جمناستیک در روتردام انجام میداد.

در جریان یک هفته، وقتیکه جلسات استماعیه در باره صدور حکم، جریان داشتند، بیش از 150 زن اعلامیه های ایراد کردند که طی آن معلومات دادند که چگونه طی تمام این مدت در حالت فشار روانی قرار داشتند، صدمه روانی با سنگینی تحمل میکردند و احساس خجالت مینمودند.

طبیعی ترین سوال که در رابطه به این دوسیه بوجود می آید — اینست که «چگونه این ممکن بود؟». اصلاً چگونه به این کار اجازه داده شده بود؟ چگونه فدراسیون جمناستیک امریکا مطالبه کرده میتوانست، تا صدها دختر که تحت حمایه او قرار داشتند، معالجه حتمی نزد شخصی سپری میکردند که همیشه و بدون کنترول آنها را شبانه « در ناحیه لگن خاصره و ارگان های لگن» معاینه کند. و چرا در طول چنین مدت زمان طولانی به شکایت ها که برنده مدال طلایی ایلی رایسمن (Aly Raisman) در گواهی نامه خشمناک فراموش ناشدنی خود مفصلاً نوشته، رسیدگی نشد؟ رایسمن در محکمه گفت:« به آسانی میتوان اعلام داشت و گفت که اولویت عالی مواظبت از سپورتمینان می باشد. ولی (فدراسیون جمناستیک امریکا) این را در طول سالیان متمادی می گفت و در همه این مدت این وحشت ادامه داشت».

جریان قضایی در باره دوسیه نصر «سایکالوژی جهان سپورت» را نشان داد که مطابق آن دستاوردهای سپورتی، نسبت به تامین امنیت مهمترند و مدال ها، نسبت به اخلاق مهم اند. و این از مدتها بدینسو در جهان جمناستیک پرابلم شمرده میشود.

بعد از آن که محاکمه نصر آغاز شد، رئیس پوهنتون ایالت مشیگان تحت فشار استعفا داد و از فدراسیون جمناستیک چند مامور را برکنار کردند. ولی بادرنظرداشت اینکه هیچکس از نمایندگان کمیته المپیک امریکا به خود زحمت آمدن به جلسه که نصر را محاکمه میکرد، نداد، بسیاری ها شک دارند که ماموران واقعاً هم به تغییر دادن « قواعد» موجود علاقمندی دارند.

سازمان Champion Women که از حقوق دختران و زنان در سپورت دفاع میکند و از طرف نینسی هوگسهید-ماکار (Nancy Hogshead-Makar) رهبری میشود، به کانگرس نامه ارسال کرده است.

در نامه گفته شده:«تحقیقات نشان دادند که به هراندازه که سپورتمین بهتر تمرین میکند، به همان اندزه احتمال آن بیشتر است که او از جانب مردم از جمله اطرافیان خود مورد تجاوز جنسی قرار خواهد گرفت. برای آن که خلا در دفاع از سپورتمینان را بسته کرد… قانون ضروری می باشد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала