سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد
سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چندی قبل کمیته مناسبات بین المللی مجلس سنای امریکا گزارش را منتشر ساخت که در آن راجع به انگیزه های پوتین که تهاجم غیرمتناظر را علیه دموکراسی در روسیه و اروپا پیش می برد، صحبت شده است. طبق این گزارش، چنین استفاده غیرمتناظر از وسایل مخفی برای دستیابی بر اهداف سیاسی در اوکراین آشکار گردید.

سکوت جاسپیر (Scott Jasper) در نشریه «The National Interest»، چاپ امریکا می نویسد، عملیات سایبیری که یکجا با عملیات اطلاعاتی در عرصه های بسیار مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، انجام شد، در اوکراینیان تفکر اجتماعی قلعه محاصره شده ایجاد کرد. ولی، مداخله کرملن به نظر مولف، همچنان صلح و ثبات را در امریکا و اروپا تهدید میکرد. اگر عواقب بالقوه عملیات سایبیری را برای جامعه بین المللی مدنظر گرفت، پس آیا بکاربرد آن توسط روسیه معقول یا غیرمسوولانه محسوب میشد؟

مقصد از واژه «معقول» برخورد می باشد که برای دستیابی بر اهداف مشخص در وضع موجود کنونی قابل استفاده می باشد. هدف اساسی روسیه احیای موقعیت ابرقدرت مستقل خود با استفاده از تمام وسایل ممکن است. در شرایط اقتصاد که به منابع انرژی وابسته می باشد و توسط تحریمات غرب و بهای پائین نفت جلو پیشرفت آن گرفته میشود، عملیات سایبیری بار جدی محسوب نمی شود، اگر به آنها از نقطه نظر اقتصاد بزرگ مقیاس نگریسته شود. این سلاح غیرمتناظر از زرادخانه روسیه است که نفع و مفاد سیاسی را از فیض امکانات اثرگذاری مخفیانه بر دشمن سیاسی را به بار می آورد.

عملیات سیبیرنیتیک امکان تحریف و نابودسازی معلومات و ایجاد موانع جهت پخش آن و همچنان بی نظم ساختن کار سیستم ها و شبکه های کمپیوتری را فراهم می سازد.

CC0 / Pixabay / سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد
سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد - اسپوتنیک افغانستان
سلاح سایبیری میتواند به هیبتناکترین سلاح روسیه مبدل گردد

ایالات متحده با داشتن امکانات بسیار عظیم در عرصه عملیات سایبیری تا چندی قبل تمام جهان را کنترول میکرد و سعی میکرد بر سیاست دول دیگر به نفع خود اثر بگذارند. ولی تخنالوژی های اطلاعاتی به سرعت انکشاف میکنند و روسیه حالا امکانات دفاع از منافع خود و دادن پاسخ لازم به هرگونه چلنج در این عرصه دارا می باشد. از همینرو فریاد امریکا در باره اثرگذاری بر نتائیج انتخابات ریاست جمهوری در امریکا و همچنان در اروپا بلند شده که عملاً هیچگونه ثبوت را ارایه کرده نتوانسته اند.

ولی عملیات سیبیرنیتیک که متوجه واردنمودن زیان عمدی به مهمترین تاسیسات شبکه اقتصادی و برهم زدن کار آنها باشد، با نورم های برخورد مسوولانه دولتی که توسط سازمان ملل متحد اعلام شده، ضدیت دارد. فدراسیون روسیه در ترکیب گروپ حکومتی کارشناسان شامل می باشد که در سال 2015 این و غیره نورم ها و قواعد را ترتیب نموده است. آنها خصوصیت داوطلبانه و غیرحتمی دارند، ولی هرگونه تخلف از آنها را باید عمل غیرمسوولانه شمرد.

طبق گزارش ارایه شده به مجلس سنا، گویا روسیه قصد داشت «اوکراین را تا حدی تضعیف کند، تا به دولت ناتوان مبدل گردد و به این ارتباط نتواند در موسسات غربی شامل شود». اما امریکا و دول عمده عضو اتحادیه اروپایی که مبتکر کودتای دولتی در اوکراین محسوب میشوند، عامل عمده فروپاشی سیستم دولتی در اوکراین که عبارت از فساد اداری می باشد، نادیده میگیرند. طبق همین گزارش، اداره مرکزی استخبارات امریکا عقیده دارد که حمله سایبیری « NotPetya» در باره برهم زدن کار کمپیوترها در اوکراین در جون سال 2017 را ماموران GRU انجام داده بود. باز هم هیچگونه ثبوت ارایه نشده است.

به عقیده رهبری روسیه، عملیات سایبیری کاملاً معقول اند، به خاطر که این عملیات وسیله برتر غیرمتناظر برای دستیابی بر منافع سیاسی، باوجود بیانات راجع به غیرمسوولانه بودن آن، محسوب میشوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала