ناجیه ایماق: «درافغانستان فرهنگ استعفا وجود ندارد»

© Sputnik / D.FuladiАнтиправительственная демонстрация в Кабуле за отставку президента страны Ашрафа Гани
Антиправительственная демонстрация в Кабуле за отставку президента страны Ашрафа Гани - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مهم نیست که کی ها این حملات را انجام می دهند. مهم این است که چرا از چنین حملات جلوگیری صورت نمی گیرد.

ناجیه ایماق عضو کمیسیون امنیت داخلی پارلمان افغانستان در واکنش به حملات انتحاری اخیر در کابل به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «امریکا کمک های مالی خود را برای پاکستان که همیشه تروریستان را در کشورش سرپناه می دهد، قطع نموده و به همین دلیل پاکستان حملات انتحاری را در افغانستان، بخصوص شهر کابل شدت بخشیده است.»

او می گوید که نیروهای امنیتی در مقابل جلوگیری از چنین حملات ضعیف هستند و همچنین حکومت وحدت ملی اراده قوی برای از بین بردن تروریست ها در کشور را ندارند.
به نظر موصوف، کسانیکه در رهبری ارگان های امنیتی قرار دارند به اساس تعلقات شخصی، مانند وزیر دفاع کشور که طی یک سال سه بار برایش مدال داده شد و همچنین قومندان امنیه کابل که چندین بار است در در این پست کار می کند، مقرر می شوند.
او ادامه داده می گوید که در افغانستان همان چهره های کهنه که شایستگی کار را ندارند، مانند دانه های شطرنج از یک نقطه به نقطه دیگر گماشته می شوند.
او می گوید: «ما که وکیل هستیم و موتر های ما کارت شورای ملی را دارند، زمانیکه در ایست بررسی می رسیم مورد تحقیقاتی جدی قرار می گیریم و بعد اجازه ورود برای ما داده می شود، اما چگونه موتر های مملو از مواد انفجاری وارد شهر شده و حملات انتحاری انجام می دهند سوال برانگیز است.»

دوستم: بعد از بازگشت به کشور، انتقام خون هموطنانم را می‌گیرم - اسپوتنیک افغانستان
دوستم: بعد از بازگشت به کشور، انتقام خون هموطنانم را می‌گیرم

موصوف گفت که امروز وضیعت طوری شده که مردم جرات بیرون برامدن از خانه را ندارند. آن ها در تماس های تلیفونی برای ما مشوره می دهند که نیز از خانه بیرون نشویم تا هدف قرار نگیریم.
این نماینده پارلمان تاکید می کند که حکومت وحدت ملی در کار هایش ناکام آمده است و خواست مردم افغانستان این است که آنعده کسانیکه نمیتوانند به وجه احسن وظیفه خود را انجام بدهند، بخصوص سکتور های استخباراتی که بسیار ضعیف هستند باید استعفا بدهند. اما متسفانه در کشور فرهنگ استعفا وجود ندارد و کسی هم نیست که مصولیت را قبول نموده و از کرسی خود کنار برود.
در حین حال جنرال دولت وزری سخنگوی وزات دفاع ملی افغانستان افزایش حملات انتحاری در شهر کابل را ناکامی دشمن در میدان محاربه نامیده و گفت:

«از یک سو دشمن در میدان محاربه شکست خورده و تلفات بسیار زیاد بالای آن ها وارد گردیده است. از سوی دیگر جامعه جهانی بر پاکستان — کشور که در آنجا لانه های تروریستی موجود است فشار وارد نموده و به همین دلیل تروریست ها با استفاده از تاکتیک های جدید حملات انتخاری در افغانستان را برای ترساندن جامعه جهانی و امریکا افزایش داده اند. شما باور داشته باشید که آن ها به زودی نابود می گردند!»

واکنش سیاف به حمله انتحاری روز گذشته کابل - اسپوتنیک افغانستان
واکنش سیاف به حمله انتحاری روز گذشته کابل

اما به نظر آذرخش حافظی رئیس کمیته روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، باید از حملات انتحاری جلوگیری صورت بگیرد.

آقای حافظی در ادامه گفت: «مهم نیست که کی ها این حملات را انجام می دهند. مهم این است که چرا از چنین حملات جلوگیری صورت نمی گیرد. وظیفه دولت و ارگان های امنیتی چیست؟ چرا آن ها اجازه می دهند که مردم بیگناه کشته شوند؟» 

او می گوید: «مالت را نگاه کن همسایه را دزد نگیر». در افغانستان بی کفایتی ها، نالایقی ها و موجودیت اشخاص نفوسی در دولت را به دوش همسایه می اندازند.

نور: به جای توطیه‌چینی برای من، امنیت کابل را تأمین کنید - اسپوتنیک افغانستان
نور: به جای توطیه‌چینی برای من، امنیت کابل را تأمین کنید

 رئیس کمیته روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان تاکید می کند که باید از چنین حملات جلوگیری صورت بگیرد، چون آن ها نه تنها خسارات جانی، بلکه مالی و اقتصادی نیز در پی دارند.

باید گفت که مرکز افغانستان شهرکابل طی ده روز اخیر شاهد سه حمله انتحاری که در تنیجه آن ها صد ها تن کشته و زخمی شده اند بود. طبق گزارش رسانه های محلی بیشتر قربانیان این حملات غیرنظامیان خوانده شده است.

مسولیت این حملات را گروه طالبان به دوش گرفته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала