قیصاری: «بی بی سی با حامیان طالبان گفتگو نموده»

عضو شوید
محاسبه را که بی بی سی تلیفونی انجام داده است مستند نیست و آن ها از افراد کم سواد و یا هم کسانیکه طرفدار گروه های متخاصم استند تحقیق نموده اند، بناعاٌ این تحقیق بی اساس است»

 اخیراً یک تحقیق بی‌بی‌سی دریافته است طالبان که نیروهای مورد حمایت امریکا میلیاردها دالر صرف شکست دادن شان کرده، اکنون به طور علنی در 70 درصد از خاک افغانستان فعال هستند.

بیش از یک ملیون بیجاشدۀ داخلی بر اثر حملات طالبان، داعش و حملات هوایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بیش از یک ملیون بیجاشدۀ داخلی بر اثر حملات طالبان، داعش و حملات هوایی در افغانستان

طبق این تحقیق پس از خروج نیروهای خارجی در سال 2016 مناطق بیشتری افغانستان در معرض تهدید و یا در کنترل طالبان قرار گرفته است.
این تحقیق بی‌بی‌سی در اواخر سال 2017 شروع شد و وضعیت امنیتی در تمامی ولسوالی‌‌های افغانستان را از 23 اگست تا 21 نوامبر 2017 ارایه می‌کند.

باید گفت که این رسانه بریتانیایی با بیش از 1200 نفر از منابع محلی در هر کدام از 399 ولسوالی این کشور حرف زدند تا تصویری همه‌جانبه از حملات شورشیان در همین دوره زمانی به دست آورند.
اما برید جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی تحقیقات بی بی سی را بی اساس خوانده و به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«تائید میکنیم که دربعضی مناطق تهدیدات وجود دارد، اما محاسبه را که بی بی سی تلیفونی انجام داده است مستند نیست و آن ها از افراد کم سواد و یا هم کسانیکه طرفدار گروه های متخاصم استند تحقیق نموده اند، بناعاٌ این تحقیق بی اساس است»

ترامپ: هیچ مذاکره‌یی با طالبان صورت نخواهد گرفت - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: هیچ مذاکره‌یی با طالبان صورت نخواهد گرفت
جنرال رادمنش می گوید سند که نزد وزارت دفاع افغانستان موجود است نیرو های افغانستان بر تمام کشور حاکمیت دارد و در مناطق که تهدیدات است حضور پیدا می کنند.
طبق معلومات این مقام وزارت دفاع همین امروز 14 عملیات در11 ولایت کشور نمایانگر آنست که در 14 نقطه مشکلات امنیتی و تهدیدات وجود دارد که قطعات نیروهای کشور، مصروف شکست گروه های دهشت افگن اند.


او اظهار داشت که بی بی سی با مردم 399 ولسوالی تلیفونی صحبت نموده، آیا می شود چنین تحقیقات را تلیفونی انجام داد؟

 

جنرال رادمنش می گوید که امروز 11 ولسوالی تحت حاکمیت دشمنان آنهم درمرکز ولسوالی، دیگر هیچ جغرافیای در اختیار دهشت افگنان نیست، درست است در 20 الی 30 نقاطی که دشمنان تهدیدات را بوجود آورده اند، نیروهای دفاعی کشور در قالب عملیات های محاربوی مصروف سرکوب دشمنان اند، ولی حاکمیت دشمنان افغانستان دران مناطق قطعا وجود ندارد.
موصوف مسله 15 ملیون نفر تحت حاکمیت طالبان را کاملاً مبالغه آمیز خوانده و می گوید: «شهرهای بزرگ مثل کابل، ننگرهار، خوست، هرات، قندهار، بلخ، بامیان، دایکندی، پروان، کاپیسا و اخیرآً لشکرگاه از جمله شهرهای است که بیش از 20 ملیون انسان در آن زندگی می کنند و حاکمیت مطلق دولت در آن وجود دارد.»

پدر طالبان: با حضور امریکایی‌ها، صلح ممکن نیست - اسپوتنیک افغانستان
پدر طالبان: با حضور امریکایی‌ها، صلح ممکن نیست
  

او تاکید می کند که محاسبات نوسانی، به هیچ صورت نمایانگر واقعیت های موجود شده نمیتواند، وضاحت دارد که دشمنان مردم افغانستان بجز ایجاد تبلیغات واهی و تهدیدات در جغرافیای کشور حاکمیت ندارند.
همچنین الحاج فتح الله قیصاری منشی کمیسیون امور دفاعی پارلمان افغانستان تحقیقات بی بی سی را تاید نکرده و به آژانش خبری اسپوتنیک گقت:

 

«آن ها با اشخاص که طرفدار طالبان اند گفتگو نموده اند، نه با همه مردم. امکان دارد بی بی سی آنعده طالبان را که به گونه انفرادی با موترسایکل ها در بعضی قریه ها گشت و گذار می کنند و آن هم با دیدن مردم و یا نیروهای امنیتی فرار میکنند محاسبه کرده باشد.»


به نظر این وکیل پارلمان چنین گزارشات را اشخاص که وابسته به طالبان هستند نشر می کنند.

تلفات سنگین طالبان در ولایت فاریاب - اسپوتنیک افغانستان
تلفات سنگین طالبان در ولایت فاریاب

در مورد افزایش حملات تروریستی در شهر کابل آقای قیصاری می گوید که طالبان در میدان محاربه شکست خورده و به همین دلیل با کنترول پاکستان حملات انتحاری را انجام می دهند.
قاضی نذیراحمد حنفی نماینده ولایت هرات در پارلمان افغانستان نیز تحقیقات بی بی سی را بی اساس خوانده و می گوید:

«آنچه بی بی سی نشر نموده است شک نیست که عاری از حقیقت است. بی بی سی نمیتواند از تمام مردم تحقیق نماید و من در این شک ندارم که این تحقیق عام باشد. هرات که یکی از بزرگترین ولایات افغانستان به شمار می رود، تقریباً تمام ولسوالی های آن تحت کنترول دولت است.»

 

به نظر آ قای حنفی اگر طالبان یک حمله را انجام می دهند و فرار می کنند این به این معنی نیست که آن ها تمام ولایت و یا منطقه را تحت کنترول خود دارند.
عبید کبیر عضو کمیته رهبری حزب «همبستگی افغانستان» می گوید امروز افغانستان در بین سه سنگ اسیا دولت اشغالگر امریکا و متحدین اش، دولت دست نشانده امریکا و طالب و داعش آرد می شوند.
او گفت:

«علت اساسی که امروز طالب در افغانستان قوی شده این است که امریکا چنین زمینه را مساعد نموده تا یک عده مردم مجبور به پیوستن با گروه طالبان شود.


او می گوید که برای همه معلوم است که طالبان دست نشانده امریکا و ای اس ای پاکستان است و امروز خریدار های دیگر نیز پیدا کرده اند.

ولی نقطه مهم از نظر کبیر این است که برای مردم افغانستان فرق میان جنایات طالب و امریکا وجود ندارد. همه آن ها از یک آبخور آب می خورند و در حقیقت قربانی همه این جنایات مردم عام افغانستان می باشند.

وزارت دفاع گزارش «سیگار» در مورد ساحات زیر کنترول طالبان را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع گزارش «سیگار» در مورد ساحات زیر کنترول طالبان را رد کرد

 براساس آخرین گزارش اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان در ماه‌های پایانی سال 2017، نیروهای دولتی افغانستان کنترل کمتر از 60 درصد از خاک افغانستان را در دست دارند و تقریبا نیمی از این کشور یا مورد مناقشه است یا تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی مخالف حکومت قرار دارد. از این میزان، طالبان بر 13 ولسوالی حاکمیت کامل دارند و 41 ولسوالی دیگر زیر نفوذ کامل آن‌ها قرار دارد.

در مقابل، حکومت افغانستان بر 74 ولسوالی اداره کامل و بر یک ولسوالی نفوذ کامل دارد. بر این اساس، جمعیت تحت اداره حکومت در افغانستان نیز در دوسال اخیر نسبت به قبل در حال کاهش بوده که براساس این گزارش، حکومت افغانستان بر 11.1 میلیون نفر حاکمیت کامل و در میان 9.4 میلیون شهروند، تنها نفوذ دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала