جنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا

© AFP 2023 / Romeo Gacadجنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا
جنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پاتریک بیوکینین (Patrick Joseph Buchanan)در مقاله منتشره در نشریه The American Conservative می نویسد، اگر ترکیه لاف نمی زند، پس نیروهای امریکایی در مانبیج در اواخر هفته تحت آتش قرار گرفته میتوانند و آنگاه ناتو در یکی از جدی ترین بحرانات در تاریخ خود غرق خواهد شد.

ایردوغان رئیس جمهور ترکیه در روز جمعه اعلام داشت که نیروهای مسلح ترکیه مانبیج را از افراد مسلح کردان که در پهلوی آنها نظامیان امریکایی نیز مستقر شده، تصفیه میکنند.

وزیر خارجه ایردوغان از ایالات متحده اقدامات مشخص و قطع حمایت از کردان مطالبه کرد که سرحد سوریه با ترکیه را در شرق دریای فرات در تمام طول آن تا عراق کنترول میکنند.

مولف در ادامه می نویسد، اگر ترکان بر مانبیج حمله نمایند، پس امریکا در برابر گزینش — ادامه حمایت از متحدان کردی ما و مقابله با ترکیه، یا محروم ساختن کردان از حمایت، مواجه خواهد شد. اگر ایالات متحده به کردان اجازه بیرون راندان کردان از مانبیج و همچنان از خاک سرحدی سوریه، بدهند، طوریکه ایردوغان به انجام دادن این کار تهدید میکند، پس به اعتماد نسبت به امریکا ضربه جدی وارد خواهد شد و اعاده کردن سریع آن ناممکن خواهد بود.

© AFP 2023 / Delil Souleimanترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته

ولی حمایت از کردان و منازعه با نیروهای ایردوغان به معنی تخریب ناتو و همچنان از دست دادن پایگاه های امریکایی در خاک ترکیه، بشمول پایگاه هوایی انجیرلیک خواهد بود.

برعلاوه این، ترکیه راه ورود به بحیره سیاه از طریق آبنای دردانیل کنترول میکند. از دست دادن آن برای ناتو به معنی پیروزی پوتین خواهد بود که به انقره چراغ سبز برای انجام عملیات در باره تصفیه شهر عفرین از وجود کردان روشن کرد.

پاتریک بیوکینین می افزاید،  ولی سوریه — فقط یکی از از چلنج های است که سیاست خارجی ایالات متحده با آن مواجه می باشد. بازی های المپیک زمستانی در کوریای جنوبی، ظاهراً، اخبار راجع به تهدید از جانب راکت های بالیستیکی کوریای شمالی را از خبرها حذف نموده، اما هیچکس بر این باور نمی کند که این خطر بیش از این وجود ندارد.

در هفته گذشته چین به ارتباط اینکه کشتی جنگی «USS Hopper» امریکا به ناحیه 12 میلی جزیره سکاربورو-شول، جزیره مرجانی در بحیره چین جنوبی که چین ادعای مالکیت بر آن دارد، وارد شده بود، اعتراض خود را ابراز داشته است. اگر ما ردکردن ادعاهای ارضی چین را به وسیله کشتی های جنگی خود ادامه دهیم، پس برخورد ناگزیر خواهد بود. در هفته جاری طیاره شکاری روسیه به فاصله 5،1 میتری به طیاره اکتشافی «EP-3 Orion» امریکایی در حریم هوایی بین المللی بر فراز بحیره سیاه نزدیک شد که در نتیجه نظامیان امریکایی به قطع اجرای وظایف شان مجبور شدند.

قابل یاداوری است که وضع مناسبات روسیه — امریکا در طول تاریخ به حد نهایت متشنج خود رسیده است. امریکا پیوسته علیه روسیه تحریمات اقتصادی را توسعه می بخشد.

مناسبات ایالات متحده با پاکستان، با متحد خود از زمان جنگ سرد، در سطح نهایت پائین قرار دارند. رئیس جمهور ترامپ در اولین تویت خود در سال 2018 پاکستان را به این متهم ساخت که او دوست دروغین است.

ترامپ اعلام داشت:«ایالات متحده با حماقت به پاکستان بیش از 33 میلیارد دالر به شکل کمک طی 15 سال اخیر داده است، ولی پاکستانیان هیچ چیز، به جز از دروغ و بازی دادن نه دادند، و آنها رهبران ما را احمق فکر میکنند. آنها به تروریستان پناه میدهند که ما در افغانستان تعقیب میکنیم و کمک از جانب آنها را ما تقریباً نمی بینیم. ولی بیش از این چنین نخواهد بود!».

آنچه که به خود جنگ طولانی امریکا در افغانستان مربوط میگردد که مدت 17 سال ادامه دارد، پس ختم آن در چشم انداز دیده نمی شود.

اخیراً هوتل انتیرکانتیننتال در کابل مورد حمله قرار گرفت و طی مدت زمان 13 ساعت در اسارات افراد مسلح جنبش طالبان (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) قرار داشت که در آنجا 40 نفر را کشتند. در اواسط هفته جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) برعمارت سازمان «اطفال را نجات میدهیم» (Save the Children) در جلال آباد حمله نمودند.

در روز شنبه در کابل در نتیجه منفجرشدن موتر آمبولانس 103 نفر کشته و 235 نفر زخمی شدند. در روز دوشنبه افراد مسلح داعش بر اکادمی نظامی در کابل حمله نمودند. دوره فعالیت های فعال محاربوی مدت دو ماه ادامه دارد و نیروهای امریکایی از آنجا در زمان آینده نزدیک بیرون برده نخواهند شد.

© AP Photo / Rahmat Gul سی آی ای چگونه هنگام حضور شوروی در افغانستان به آتش جنگ دامن می زد
 سی آی ای چگونه هنگام حضور شوروی در افغانستان به آتش جنگ دامن می زد - اسپوتنیک افغانستان
سی آی ای چگونه هنگام حضور شوروی در افغانستان به آتش جنگ دامن می زد

اگر پاکستان واقعاً هم به تروریستان «شبکه حقانی» پناه میدهد، پس این جنگ چگونه برای ایالات متحده موفقانه پایان یافته میتواند؟

در هفته گذشته در نتیجه آتش سربازان ایتلاف تحت رهبری امریکا در عراق بر سربازان خود 10 سرباز به قتل رسیدند. جنگ در عراق بیش از 15 سال ادامه دارد.

امریکا همچنان از عملیات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن علیه حوثیان حمایت میکند. شورشیان سعی می ورزند کشور را مانند قبل از سال 1990 تجزیه کنند. طوریکه معلوم میشود، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر نیروهای مختلف در این جنگ قومی، داخلی و مذهبی، اتکا نموده که پای امریکا نیز به آن کشانده شده است.

© Sputnik / Stringerجنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا
جنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان
جنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا

جنگ های دیگر — در سومالی، لیبیا، اوکراین — نیز وجود دارند، جای که امریکا از یکی از جوانب درگیر در منازعات حمایت میکند و عامل اساسی آتش تاین جنگها محسوب میشود، به آنجا سلاح ارسال میکند، تربیه سربازان را پیش می برد و طیارات خود را به آنجا می فرستد. ما، مانند رومیان، به امپراطوری مبدل گشته ایم، ما مجبور هستیم به خاطر دول دیگر بجنگیم، نیروهای ما در تمام قاره ها قرار دارند و آنها در عملیات جنگی شرکت می ورزند که مردم امریکا راجع به آنها تصور مغشوش دارند.

سناتور لیندسی گریم (Lindsey Graham) بعد از آن که راجع به قتل چهار سرباز «کلاه های سبز» در آنجا خبر شد، گفت:« من نمی دانستم که 1000 سرباز در نایجیر در کجا قرار داشتند. ما دقیقاً نمی دانیم که ما در کجا در جهان قرار داریم، از نقطه نظر نظامی ما نیز نمی دانیم که ما در آنجا چه میکنیم».

آری، سناتور، ما این را نمی دانیم.

مانند هر امپراطوری، قدرت به جنرالان منتقل میگردد.

چه چیز امروز بیشترین هراس را در شهر امپراطوری به بار می آورد؟ هراس در این باره که یادداشت گزارشی چهار صفحه یی که در کمیته حقوقی مجلس نمایندگان سوالات را بوجود آورده، میتواند انجام تحقیقات توسط روبرت میولیر (Robert Mueller) راجع به تحقیق دوسیه راجع به مداخله روسیه Russia-gate)) را بی اعتبار خواهد ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала