دورنمای تاریک امنیت در افغانستان

© REUTERS / Win McNamee/PoolU.S. President Donald Trump delivers his first State of the Union address to a joint session of Congress inside the House Chamber on Capitol Hill in Washington, U.S., January 30, 2018
U.S. President Donald Trump delivers his first State of the Union address to a joint session of Congress inside the House Chamber on Capitol Hill in Washington, U.S., January 30, 2018 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افزایش ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ در افغانستان در شرایطی رخ میدهد که طی حضور یکساله ترامپ در کاخ سفید عملیات هوایی نیروهای آمریکایی دو برابر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تازه ‌ترین مواضع خود درباره افغانستان را در دیدار با نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است. ترامپ در این دیدار که در واشنگتن صورت گرفت گفته است که ایالات متحده امریکا در هیچ گونه مذاکره‌ای در آینده با طالبان شرکت نمی‌کند. وی در عین حال همزمان با کنار زدن گزینه گفتگو با طالبان در افغانستان مدعی شده که دولت او تلاش خواهد کرد که به بن بست بوجود آمده در طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده در خارج از این کشور پایان دهد.
اظهارات جدید ترامپ درباره نفی هرگونه مذاکره با طالبان به روشنی بیانگر تغییر لحن ایالات متحده در قبال جنگ افغانستان است. پیش از این مقامات آمریکایی همواره مدعی حمایت از مذاکرات صلح دولت مرکزی و شورشیان طالبان بودند و تقریبا هیچ گاه مذاکرات داخلی صلح افغانستان از سوی واشنگتن منتفی اعلام نشده بود. از جمله در مردادماه سال جاری، رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که بعد از اقدامات نظامی، رسیدن به راه حل سیاسی با برخی از طالبان ممکن خواهد بود. این مقام کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده از مذاکرات صلح «بدون هیچ پیش‌شرطی» حمایت می‌کند.
با این وجود دونالد ترامپ برخلاف مواضع وزیرخارجه و سفیر خود، گفتگو و صلح با طالبان را نفی و آن را بیهوده عنوان کرده است. در این شرایط چندان غیرمنتظره نیست اگر بعد از اظهارات اخیر ترامپ، آمریکا را مخالف گفتگوهای صلح در افغانستان عنوان کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала