روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد
روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مارک ماکینون (Mark Mackinnon) در مطلب منتشره در نشریه The Globe And Mail، چاپ کانادا می نویسد، شهر سوچی، پایتخت سابق بازی های المپیک، را در هفته گذشته پوسترهای «صلح برای مردم سوریه!» مزین نموده بود. پیام های خوش آمدید به زبان های عربی و انگلیسی و همچنان روسی نوشته شده بودند، در اینجا اعاده صلح در سرزمین بلاکشیده سوریه مورد بحث قرار گرفت.

در اجندی کانگرس دیالوگ ملی سوریه که به ابتکار کرملن برگزار شده بود و در کار آن هیات های از ایران، ترکیه — کشورهای تضمین کننده پروسه صلح، و همچنان ستیفان دی میستورا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و نمایندگان گروه های مختلفسوریه به تعداد بیش از یک و نیم هزار نفر شرکت ورزیده بودند، ختم هرچه زودتر جنگ در سوریه قرار داشت.

© Sputnik / Nina Zotina /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد
روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه میتواند به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک و در خارج از حدود آن مبدل گردد

مولف خاطرنشان می سازد، ولی این واقعیت که این ملاقات در این شهر استراحتی بحیره سیاه برگزار شد، بیانگر آن نفوذ است که روسیه بعد از آن بر آن دست یافته، وقتیکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دونیم سال قبل برای اولین بار نیروها و طیارات برای نجات نظام دولتی سوریه تحت رهبری بشار اسد اعزام نمود. عدم موجودیت نگرانی در این مورد که در این ملاقات ایالات متحده و متحدان آنها شرکت نه ورزیده بودند، در این ملاقات هرچه بیشتر محسوس بود.

مولف می افزاید، آن دوران خاتمه یافته که در زمان آن همه در این مورد نگرانی شان را اظهار میکردند که واشنگتن — حد اقل، در سوریه، جای که نیروهای هوایی — فضایی روسیه جریان جنگ را به نفع آقای اسد تغییر داد، چه فکر میکند.

رئیس جمهور پوتین آن خلای را پر نمود که در آن لحظه بوجود آمده بود، وقتیکه بارک اوباما رئیس جمهور اسبق امریکا در مورد عدم مداخله در این منازعه فیصله نمود. و امروز، وقتیکه کاخ سفید دونالد ترامپ علاقمندی کمتری به آن نشان میدهد، کرملن در صحنه حضور یافته که ایالات متحده آن را ترک کرده و به جانب میزبان و حامی کنفرانس در باره شرق نزدیک مبدل گشته است.

ویتالی نااومکین، دیپلومات مجرب روسی که مشاور دی میستورا می باشد و همچنان از منافع کرملن نمایندگی میکند، گفت:«ایالات متحده به انجام هیچ کار در شرق نزدیک موفق شده نمی تواند، ولی برای ما همه چیز بخوبی پیش میرود. همه چیز».

چون امریکا توجه خود را بر مسایل داخلی متمرکز ساخته — برخورد منازعوی ترامپ به این منجر میشود که امریکا دوستان خود را در خارج از دست خواهد داد — مسکو برای خود در این وضع امکان مبدل شدن به بازیگر بانفوذ در شرق نزدیک وسیعتر و خارج از ان مشاهده میکند.

آقای نااومکین خبر داد که آقای عباس در اوایل فبروری از مسکو بازدید خواهد کرد و به این ترتیب او یکی دیگر از شرکای گروپ بزرگ سیاستمداران بلندپایه، بشمول رهبران عربستان سعودی، مصر و اردن خواهد گردید که طی چند ماه اخیر از مسکو بازدید نموده اند.

آقای نااومکین گفت:« ما هرآنچه ممکن است برای آن انجام میدهیم، تا کدام ابتکارات را پیشکش کنیم».

روسیه چندی قبل برگزاری مذاکرات بین حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان پیشنهاد نمود و این بدان معنی است که شهر سوچی به مرکز مذاکرات نو صلح مبدل خواهد گشت و در شهر بازهم پوسترهای هاوی فراخوان های صلح بوجود خواهند آمد.

با درنظرداشت برخورد محتاطانه اداره ترامپ نسبت به افزایش مساعی که متوجه قطع جنگ در سوریه باشند، بازیگران منطقوی فقط به روسیه مراجعه میکنند.

کانگرس دیالوگ ملی سوریه در سوچی مکمل پروسه مذاکرات صلح بین سوریایان در ژینیو تحت رهبری سازمان ملل متحد می باشد که تا به حال 9 دور مذاکرات کدام نتیجه قاطع نه داده اند.

منازعه در سوریه در سال 2011 آغاز شده و طی آن بیش از 400 هزار نفر کشته و در حدود 11 میلیون نفر آواره شده اند.

به قول جوشوا لیندیس (Joshua Landis)، کارشناس در باره مسایل سوریه در پوهنتون اوکلاهوما، شرکت در کانگرس دیالوگ ملی سوریه در سوچی بدان معنی است که اپوزیسیون «بر شکست خود اعتراف نموده است».

به گفته موصوف، باقی ماندن اسد بر سر قدرت به روسیه امکان دستیابی بر هدف عمده خود میدهد، در حال که ایران امکان حفظ نمودن قوس تهران — بغداد — دمشق — بیروت کسب میکند، جای که حکومات شیعه در وضع مسلط بر سر قدرت قرار دارند که از ایران به مثابه رهبر آماده تابعیت می باشند.

در اعلامیه تصویب شده در سوچی همچنان تمامیت ارضی سوریه تائید شده و این به معنی عدم موجودیت دولت کوچک نو کردان و همچنان آنست که از خط سرخ ترسیم شده انقره در این منازعه عدول نخواهد کرد.

از قرار معلوم، روسیه پایگاه هوایی خود را در حمیمیم در شمال — شرق سوریه و همچنان مرکز تامینات نیروی بحری در تارتوس در ساحل بحیره مدیترانه حفظ خواهد کرد. این کار به روسیه امکان نظارت بر اوضاع در سوریه در دورنمای قابل پیشبینی میسر خواهد ساخت. توافق راجع به پایگاه ها را نااومکین با حضور 17 ساله امریکایان در افغانستان مقایسه کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала