«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد

© Photo / Systema Sudamérica«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد
«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«من آببازی کرده نمی توانم...» تقریباً ده سال قبل در اوایل تابستان ایا کیتاگاوا (Aya Kitagawa) دیزاینر گرافیک در دریای مسکو تا کمر در آب ایستناده بود. ناگهان خانم روسی آو را از گردن گرفت و میخواست آو را غرق نماید. این هنر رزمی محاربوی روسی بنام «سیستم» یاد میشود.

تزویوشی ماسوتانی (Tsuyoshi Masutani) در مطلب منتشره در نشریه «نیخون کیدزای» جاپان در ادامه می نویسد، او را، منجمله، بر پاها می زد. کیتاگاوا سخت سعی مینمود خود را آرام سازد و خود را به این متقاعد می ساخت که این تمرین است. شیوه های تمریناتی آن بسیار عجیب و غریب اند. کیتاگاوا به خاطر می آورد که تمرینات آبی در مسکو به او در کسب اعتماد به نفس کمک کردند:«از این نمی مری. هیچ جای تعجب وجود ندارد».

«سیستم» — هنر رزمی نسبتاً نو است: بنیانگذار آن اندکی بیش از 50 سال عمر دارد. این هنر بر اساس هنرهای رزمی عنعنوی روسی و تجربه کار در نیروی ویژه بوجود آمده است. سالون تمرینات حتی در بیورلی- هیلز نیز وجود دارد. به اساس «سیستمم ستارگان هالیود تمرین مینمایند و این هنر تدریجاً در کشورهای غربی محبوبیت کسب میکند. در سال های اخیر در جاپان نیز به آن توجه هرچه بیشتر مبذول میدارند.

یکی از خصوصیات عمده آن اینست که در آن بر تحکیم روحیه تاکید میشود. باید در سرحد ترس و هراس حرکت کرد و همچنان کنترول نمودن احساسات خود را باید آموخت. این توانایی برای سرباز ضروری است، تا در میدان نبر زنده بماند. «سیستم» پیشبرد نبرد را پیشبینی نمی کند: در آن شیوه های دفاع و حمله وجود ندارد و راجع به شکل لباس و سطح مهارت صحبت مطرح بحث نمی باشد.

© Photo / Systema Sudamérica«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد
«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد  - اسپوتنیک افغانستان
«سیستم» روسی: هنر رزمی که روحیه را قوی می سازد

در تمرینات کاردها، قمچین، بیلچه و غیره با پیشبینی نمودن شرایط نبرد واقعی، استفاده میشوند. هدف غلبه بر دشمن نیست، بلکه زنده ماندن است. شاگردان باید جهت آزادی و رهایی از اوهام و عادات کلیشه یی تلاش ورزند. چون توجه اساسی به آمادگی روانی مبذول میگردد، «سیستم»  را تعداد زیادی منجران، دوکتوران و وکلای مدافع می آموزند.

تاکوفوسا استاد هنرهای های رزمی کیتاگاوا را در سال 2005 دعوت نموده بود. او آموزش در سیکشن «سیستم» که برای خارجیان در توکیو سازماندهی شده بود، آغاز نمود. کیتاگاوا میگوید:« من احساس کردم که فضای آزادی و همچنان عدم موجودیت قواعد و سلسله مراتب برایم مناسب می باشند».

به مجرد آن که کیتاگاوا آموزش به اساس «سیستم» را آغاز کرد، او به این نقطه توجه مبذول داشت که زندگی روزمره او چگونه تغییر کرد:« من بیش از این عصبانی نمی شدم و شکایت نمی کردم». او احساس کردم که مقاومت در برابر فشارهای روانی که به اساس «سیستم» تحکیم میگردد، میتواند در کار و زندگی روزمره به درد بخورد.

کیتاگاوا مدت زمان طولانی نمی توانست یوگا و شنا را بیاموزد، ولی در «سیستم» او به اندازه پیش رفت که به دروس هفته سه بار می آمد. او میگوید:« در دروس ما تمرین قشتی با مردان پیش می بریم. این مسرت بخش است». کیتاگاوا بعد از شش ماه  به اردوگاه تمریناتی در تورنتو یکجا با تاکافوسا رفت، جای که بنیانگذار «سیستم» با آنها تمرین میکرد.

تاکافوسا در سال 2008 رسماً تصدیق نامه رسمی مهارت «سیستم» دریافت کرد و دومین شخص دارنده این درجه در جاپان گردید و سکشن «سیستم» را در توکیو گشود.

کیتاگاوا در باره جلب زنان به این هنر رزمی می اندیشید. او می گفت، اگر سکشن زنان وجود میداشت، زنان نیز میتوانستند این هنر رزمی را بیاموزند… او در سال 2010 به اردوگاه تمریناتی به مسکو آمد و در آنجا تصدیق اولین زن مربی آسیایی «سیستم» را بدست آورد.

کیتاگاوا در حال حاضر دو بار در ماه دروس خاص برای زنان برگزار میکند. در آنها زنان به سن 10 تا 60 سال شرکت می ورزند. او گفت:« زنان از اضطراب و فشار روانی رنج می برند. اگر طبق «سیستم» تمرین نمود، آنها اعتماد به نفس کسب میکنند و از خود دفاع خواهند کرد». کیتاگاوا برای تعمیم «سیستم» کار میکند و راجع به جذابیت آن، بنابر تجربه خود، معلومات میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала