روسیه می تواند در بازسازی پروژه های زیر بنایی افغانستان همکاری کند+ویدیو

© Sputnikروسیه میتواند در بازسازی پروژه های زیر بنایی افغانستان همکاری کند
روسیه میتواند در بازسازی پروژه های زیر بنایی افغانستان همکاری کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمک های 113 میلیارد دالری امریکا و متحدانش به افغانستان پیش از حکومت وحدت ملی به خاطر این که از یک دست (دولت افغانستان) به مصرف نرسید، چندان مفید واقع نشد.

در دهه های گذشته بسیاری از پروژه های اقتصادی افغانستان توسط متخصصان شوروی ساخته شده است و روسیه می تواند آنها را بازسازی کند. در مجموع 124 پروژه در زمان شوروی ساخته شده، که از آن جمله می توان پروژه های بزرگ مانند: تونل «سالنگ»، سیلوی کابل، دانشگاه پولیتخنیک، کارخانه موترسازی جنگلگ و همچنان نیروگاه برق در شهر پلخمری را نام برد.

مصاحبه اختصاصی با کارشناس، تحلیل گر ومشاور اقتصادی ولایت بلخ

کارشناس وتحلیل گر ومشاور اقتصادی ولایت بلخ طی مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک گفت، که در این چهارده سال کشور امریکا وکشورهای متحد با امریکا در پهلوی دولت افغانستان پیش از حکومت وحدت ملی کمک های زیادی نموده اند، اما از اینکه کمک های ۱۱۳ ملیارد دالری از یک دست (دولت افغانستان) در عرصه های اقتصادی ،سیاسی وانکشافی بمصرف نرسید، برای کشور ما زیاد مفید واقع نشد و هنوزهم چالش ها در قبال اقتصاد وامنیت داریم و امید واریم که دولت بزرگ فدراتیف روسیه در پهلوی دولت ما بی ایستند و ما را در عرصه های ساخت وساز زیر بنا های اقتصادی ، وفرهنگی کمک نمایند. ماضرورت داریم تا آنعده تاسیسات که در زمان روس ها درافغانستان ساخته شده است دو باره باز سازی شود. فابریکات بزرگ اقتصادی مانند:کود وبرق، سالنگ ها، مکروریان ها، فابریکات نساجی وخلاصه آنعده ساختمان ها وفابریکه های که در دوران روس ها ساخته شده است، دوباره بازسازی و ساخته شود و در عرصه های فرهنگی با جذب فارغان صنف ۱۲ ولیسانس در دانشگاه های معتبر خویش ما را همکاری کنند.

ولایت بلخ در مسیر پیشرفت است

 احمد ولی سنگر در پیوند به وضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ولایت بلخ افزود: «بلخ امروز- روز های تلخ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را که در دوران طالبان قرار داشت، عقب گذاشته و مسیر تکامل خود را طی نموده و می نماید. ما طی سال های اخیر شروع از ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۸ در بخش های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی پیشرفت های قابل چشمگیری را داشتیم. در حدود ۲۱۵ فابریکه، هشتاد اداره دولتی وحتی فابریکه های مهم تولیدی ما با وجودیکه با اموال خارجی رقابت می کردند، در حال کار وتولید بودند. ما در آغاز دولت حامد کرزی ۸۰۰ میلیون افغانی عواید داشتیم، ولی با مدیریت قوی تحت ریاست جنرال چهار ستاره کشور عطامحمد نور و همکاری دولت مرکزی، که در تمام عرصه های ما را یاری رسانیده اند، امروز بالاتر از چهارده میلیارد افغانی عواید سالانه به خزانه دولت غرض تقویه بنیه اقتصادی تحویل مینمایم.

 مشاور اقتصادی ولایت بلخ تاکید کرد ،که شمال افغانستان نقطه کلیدی اقتصادی افغانستان است که میتواند افغانستان را به صوب ترقی سوق دهد!

سنگر افزود، که رسیدن به روسیه وکشورهای متحد روسیه واز آن طریق به اروپا، حتی به امریکا تنها از مسیر تقویه پیوندهای اقتصادی میسر است و  برای این کار  مسیر هایی زمینی پل دوستی (افغانستان شوروی) یا پل وصل حیرتان، ترمز را باید در انتقالات تجارتی (واردات ،وصادرات) استفاده کرد. و یگانه گزینه تقویه پیوندهای فرهنگی واجتماعی وسیاسی همین سر حدات مشترک را وانمود کرد.

ریاست اجرائیه باید از سهم 50/50 در حکومت برخوردار باشد

 وی در مورد سؤ تفاهم بین حکومت مرکزی و والی بلخ روشنی انداخته ،گفت: به شنوندگان علاقمندان و کاربران جهانی شما سو تفاهم نشود، اگر چه موضوع سیاسی است باید سیاستمدران کشور در این مورد صحبت کنند، با آنهم منحیث یکی از شهروندان آگاه مسایل میگویم، دولت کنونی افغانستان که پس از انتخابات اخیر بوجود آمد، دولت وحدت ملی نامیده شده است، دولت ما بر مبنای توافق دو جانب بلند ترین آرا پس از پایان دو دوره انتخابات در سال ۲۰۱۴ و به کمک جامعه جهانی مخصوصا با پا در میانی امریکا از اینکه افغانستان باز بسوی ارج مرج نرود، تشکیل شد. و با تشکیل ریاست اجرائیه در بدنه حکومت قدرت را به شکل 50/50 تقسیم وبه طر ف های انتخاباتی هر دوتیم که یک جناح آن را داکتر صاحب غنی وجناح دیگر آن را کاندید حزب مقتدر جمعیت داکتر صاحب عبدالله عبدالله بود داده شد. و در مفهوم واقعی سهم جنرال عطا محمد نور همزمان که والی بلخ بودند، و منحیث رئیس اجرائیه جزب جمعیت اسلامی افغانستان که در انتخابات نقش مهم را برای پیروزی کاندید مورد نظر بازی کرد و بنا بر توافقات در سیستم دولت سهم گرفت در پهلوی چند وزارت و سفارت خانه ها وعده شده به حزب بود. چند کرسی های ولایات نیز شامل همین پروسه بود وکرسی ولایت بلخ نیز سهم جمعیت اسلامی میباشد. حالا که سؤتفاهم ایجاد گردیده است، سؤتفاهم بین رئیس جمهور و والی بلخ تحت بحث نیست، بلکه تعهدات دولت وحدت ملی با حزب جمعیت اسلامی افغانستان میباشد. ان شا الله عنقریب این مساله بین بزرگان سیاسی کشور حل میشود.

 کار شناس ومشاور اقتصادی ولایت بلخ گفت،که نشست ها در این ارتباط صورت گرفته و جریان دارد وبزرگان سیاسی ما به پخته گی سیاسی کامل رسیده اند از ناحیه همان طوریکه مردم بلخ تشویش ندارند ومردم افغانستان نیز به خود تشویش راه ندهند. ناامنی افغانستان به نفع مردم ما و نه پشتیبانان خارجی دولت ما نیست و هیچ کسی خواهان درگیری های داخلی دیگر در افغانستان نیست.

در ولایت بلخ امنیت کامل برقرار است

احمد ولی سنگر در مورد علت نفوذ داعش و سایر تروریستها در سمت شمال توضیحات داده وگفت: « در ولایت بلخ امنیت کامل برقرار است و صرف در مناطق دور دست و کوهی گاه گاهی تروریستها دست به حملات تروریستی می زنند. بلی در ولایات همجوار بلخ تروریست ها قسماً نفوذ نموده اند. ما در تامین امنیت کامل در سراسر افغانستان به کمک های کشورهای خارجی وحتی کشور های هم مرز نیاز داریم.

عطا محمد به مثابه رئیس اجرائیه حزب جمعیت از دولت افغانستان خواهان رعایت تعهداتش است

 وی در مورد اظهارات استاد عطا نور که گفته بود "جنرال رازق با ماست" گفت، که این مساله بین الحکومتی است. بزرگان سیاسی خود شان میدانند که چه بگویند و چه نگویند وجواب دهنده وجواب گیرنده سیاسیون میباشند.

وی در مورد این که رئیس جمهور افغانستان صلاحیت برکناری والی را دارد و والی بلخ از امر برطرفی رئیس جمهور کناره گیری میکند، ابراز نظر نموده گفت: از نگاه قانون رئیس جمهور ذیصلاح میباشد. قضایآ ولایت بلخ، کرسی ولایت بلخ مطرح نیست، بلکه اصل قضیه در وعده ها و تعهدات دولت وحدت ملی و حکومت مرکزی است. عطا محمد نور منحیث والی بلخ نه، بلکه به مثابه رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی افغانستان از دولت مرکزی خواهان رعایت از تعهدات اش در مقابل حزب جمعیت اسلامی میباشد. میتوانم بگویم که این مساله بلاخره از طریق تفاهم و گفت و گو ملی حل میگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала