کابلوف: میدان مسکو برای پیشبرد مذاکرات مستقیم بین کابل و جنبش طالبان بصورت ابتکاری پیشنهاد شده بود

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر کابلوف: میدان مسکو برای پیشبرد مذاکرات مستقیم بین کابل و جنبش طالبان بصورت ابتکاری پیشنهاد شده بود
کابلوف: میدان مسکو برای پیشبرد مذاکرات مستقیم بین کابل و جنبش طالبان بصورت ابتکاری پیشنهاد شده بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبه با ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و مدیر شعبه دوم آسیای وزارت خارجه روسیه

ملاقات نوبتی در چارچوب ابتکار مسکو در باره افغانستان میتواند در نیمه اول سال 2018 صورت گیرد، در عین حال جانب روسیه با شرکت ایالات متحده امریکا در آن مخالف نمی باشد، این مطلب را ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و مدیر شعبه دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام داشت. او در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» به مناسبت روز کارمند دیپلوماتیک راجع به این که آیا بازهم مسکو به میدان برای مذاکرات مستقیم «طالبان» و مقامات افغانستان مبدل خواهد گشت یا خیر و همچنان راجع به بازدید آینده وزیر دفاع جمهوری اسلامی از روسیه، معلومات داد.

روز دیپلومات — جشن مسلکی است که بصورت عنعنوی در روسیه تجلیل میگردد. چگونه به شما دیپلوماتان خارجی، مقیم مسکو، تبریک میگویند؟ آیا میتوانید با ما در میان بگذارید که بی مانندترین تبریکی طی تمام کار شما در وزارت خارجه چه بود؟

روز کارمند دیپلوماتیک در کشور ما از سال 2003 تجلیل میشود. این روز به یاداوری بسیار قبلی فرمان سفارتی — اولین اداره دیپلوماتیک در تاریخ روسیه — وقف شده است. ما در این روز در نوبه اول از رهبری خود و همکاران در شعبات تبریکات دریافت میکنیم. این جشن نسبتاً جوان است و دیپلوماتان خارجی با آن آنقدر خوب آشنا نیستند، از همینرو از آنها به ندرت کدام آرزوها را میتوان شنید. همکاران ما از جامعه دول مستقل از این امر مستثنی می باشند.

شما قبلاً اعلام داشته بودید که مقامات افغان به مسکو پیش نویس «نقشه راه» در باره راه اندازی پروسه مذاکرات بین حکومت افغانستان و جنبش طالبان سپرده اند. آیا جزئیات این «نقشه راه» را با ما در میان گذاشته میتوانید؟ در کدام موعد آغاز دیالوگ پلان میشود؟ شما دورنمای آغاز دیالوگ را در سال جاری چگونه ارزیابی میکنید؟

صحبت راجع به پلان استراتیژیک در باره آشتی ملی در افغانستان مطرح می باشد. این سند، در ماهیت امر، ارایه برنامه حکومت جمهوری اسلامی افغاستان در باره راه اندازی و پیشبرد دیالوگ با اپوزیسیون مسلح، محسوب میشود. استراتیژی دوره را تا آواخر سال 2020 بدون تعیین موعد مشخص آغاز مذاکرات با جنبش طالبان احتوا میکند. میخواهم اظهار امیدواری نمایم که این سند  در روی کاغذ باقی نماند و در عمل تحقق خواهد یافت. در روشنی اعلامیه های اخیر رهبری جمهوری اسلامی افغاستان، آغاز دیالوگ بین کابل و جنبش طالبان، در آینده نزدیک پیشبینی شده نمی تواند.

آیا کابل به مسکو با پیشنهاد در باره در اختیار قرار دادن میدان برای سازماندهی مذاکرات با طالبان مراجعه میکند یا خیر؟

میدان مسکو برای پیشبرد مذاکرات مستقیم بین کابل و جنبش طالبان از طرف ما بصورت ابتکاری پیشنهاد شده بود. ما بر آن حساب میکنیم که طرفین از این پیشنهاد زمان استفاده خواهند کرد، وقتیکه برای راه اندازی دیالوگ شرایط لازم بوجود آیند.

آیا امسال آمدن نمایندگان بلندپایه حکومت افغانستان به روسیه، بشمول وزیر دفاع، پلان میشود؟

طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان برای شرکت در VII-مین کنفرانس مسکو در باره امنیت بین المللی در اپریل سال جاری دعوت شده است. برعلاوه این، در همان ماه آمدن حنیف اتمر مشاور رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان به 9-مین ملاقات نمایندگان عالی که رهبری مسایل امنیتی بر دوش دارند، به سوچی انتظار داریم. ویس احمد برمک وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان به بازدید از مسکو اظهار علاقمندی مینماید. سازماندهی بازدید محمد طهماسی وزیر ترانسپورت جمهوری اسلامی افغانستان در مرحله بررسی قرار دارد.

امیدواریم که آمدن نمایندگان بلندپایه حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به روسیه امکان بحث بر مسایل مبرم مناسبات دوجانبه، منجمله مساعدت ما به ساختارهای ملی نظامی و همچنان توسعه همکاری در عرصه اقتصادی فراهم خواهد ساخت.

ملاقات بعدی «چوکات مسکو» در باره افغانستان چه وقت صورت گرفته میتواند، آیا روسیه دعوت امریکایان را به آن پلان میکند یا خیر؟

سازماندهی ملاقات نوبتی در چارچوب مشوره ها در باره افغانستان در چوکات ابتکار مسکو را در نیمه اول سال روان پلان مینمائیم. طوریکه ما قبلاً اعلام داشته بودیم، درها برای شرکت همکاران امریکایی در آن باز می باشند. امیدواریم که واشنگتن فقدان دورنمای اتکا بر زور را درک نماید و به مساعی دول منطقوی در باره مساعدت به حل اوضاع در جمهوری اسلامی افغانستان رو آورد.

قبلاً اعلان شده بود که به مسکو در ماه فبروری هیات پاکستانی برای مذاکرات در باره مقابله با تروریزم خواهد آمد. آیا چنین ملاقات صورت گرفته و میتوان گفت که مسکو و اسلام آباد در سال روان همکاری در این عرصه را افزایش خواهند داد؟

ضدترور — یکی از جهات اولویتی همکاری روسیه و پاکستان است. در این عرصه تشریک مساعی نزدیک از طریق چینل های همکار ادارات ویژه وجود دارد. از مدتها بدینسو گروپ مشترک کاری اداری در باره ضدترور فعالیت میکند. از جانب روسیه آن را اولیگ سیرومولوتوف رهبری میکند. هفتمین اجلاس گروپ باید در بهار امسال در اسلام آباد برگزار گردد.

همکاری دوجانبه نظامی و نظامی — تخنیکی ما متوجه تحکیم پوتنسیال ضدتروریستی شرکای پاکستانی می باشد. در سال گذشته به اسلام آباد چهار هلیکوپتر ترانسپورتی — جنگی Mi-35M تحویل داده شدند. تردید ندارم که آنها هنگام عملیات ضدتروریستی استفاده خواهند شد. تا به حال دو مرحله تمرینات مشترک تاکتیکی «دوستی» در باره تمرین تشریک مساعی هنگام اجرای عملیات ضدتروریستی در شرایط کوهستانی صورت گرفته اند.

ما جداً معتقدیم که تقویت قابلیت محاربوی ساختارهای نظامی پاکستان که با تروریستان مقابله میکنند، با منافع تمام کشورهای منطقه مطابقت دارد.

آیا تحریمات امریکا بر صادرات تسلیحات ما به هند و پاکستان، بر اجرای قراردادهای قبلاً عقدشده و توافقات نو، تائثیر میکنند یا خیر؟

با دقت فعالیت های واشنگتن را در باره جلوگیری از عرضه نمودن محصولات استفاده نظامی ما به بازارهای عنعنوی و همچنان خریداران نو، تعقیب میکنیم. همین اکنون به همه روشن است که امریکایان محدودیت ها را به مثابه وسیله رقابت غیرصادقانه اقتصادی استفاده میکنند. در صورت سازمان تجارت جهانی این منجمله به منافع امنیت ملی کشورهای ضربه می زند که به روسیه به مثابه صادرکننده باثبات تسلیحات دلچسپی دارند. می بینیم که سیاست تحریماتی واشنگتن با عدم پذیرش از جانب تعداد هرچه بیشتر دول که تحت ضربه آن قرار میگیرند، مواجه می شود. در عین حال هند هیچگاهی از وضع نمودن تحریمات یک جانبه در غیاب شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت نکرده است.

کشورهای ما را مناسبات خاص مشارکت امتیازی استراتیژیک باهم مربوط می سازند و همکاری با دهلی نو در عرصه سازمان تجارت جهانی در سال های اخیر در طیف بسیار وسیع جهات بطور باثبات، در حرف نه، بلکه در عمل افزایش می یابد. ما نسبت به تعهدات خود در برابر شرکای خود با در نظرداشت افزایش رقابت ها در بازار محلی تسلیحات برخورد صادقانه مینمائیم. ما مجموعه وسیع سفارشات تسجیل شده و پروژه های دورنمایی، منجمله در باره صدور تحنیک هوایی، سیستم های راکتی مدافعه هوایی، کشتی های جنگی، تانک ها و هلیکوپترها داریم. کشور ما اولتر از همه تعمیق همکاری با هند نه تنها از نقطه نظر صدور جدیدترین تسلیحات و تخنیک جنگی، بلکه متمرکزساختن تولید نمونه های پیشرفته محصولات وطنی استفاده نظامی در چارچوب برنامه حکومت مودی «در هند بساز» در محل، آغاز کرد.

در رابطه به پاکستان بر این استناد میکنیم که اسلام آباد مشی مستقلانه سیاست خارجی را پیش خواهد برد. این به انتخاب شرکا در باره سازمان تجارت جهانی نیز مربوط میگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала