رسانه های ایران: مرگ قهرمانانه پیلوت Su-25 – واقعیت انکارناپذیر است

© AFP 2023 / Omar Haj Kadourرسانه های ایران: مرگ قهرمانانه پیلوت Su-25 – واقعیت انکارناپذیر است
رسانه های ایران: مرگ قهرمانانه پیلوت Su-25 – واقعیت انکارناپذیر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه «دنیای اقتصاد»، چاپ ایران می نویسد، رسانه ها و وزارت دفاع روسیه راجع به تقدیر بعد از مرگ رومان فلیپوف پیلوت روسی خبر دادند که طیاره تهاجمی Su-25 آو در ادلب سوریه توسط جنگجویان «جبهات النصره» ( سازمان ممنوع در روسیه – تبصره مدیریت مسوول) سقوط داده شد و شخص پیلوت در نبرد با تروریستان کشته شد.

قبلاً رسانه های، وابسته با گروه های اپوزیسیون سوریه، اطلاعات ضد و نقیض راجع به این حادثه منتشر نموده بودند. رسانه ها معلومات داده بودند، که پیلوت توسط افراد مسلح به اسارت گرفته شده بود و دیگران می گفتند که او در تبادله آتش کشته شد. ولی مرگ قهرمانانه پیلوت روسی را خود افراد مسلح تائید کردند: یکی از گروه های تروریستی در شبکه های اجتماعی ویدیوی را منتشر ساخت که در آن دیده میشود که پیلوت چگونه، وقتیکه در حلقه محاصره افراد مسلح قرار دارد، بمب دستی را منفجر می سازد. در نتیجه انفجار خود او و چند تروریست کشته شدند. روزنامه محافظه کار «رسالت» راجع به وضع مرگ پیلوت روسی در همان روز نوشته بود و به خصوصیت قهرمانانه آن اشاره نموده بود.

در عین حال، طوریکه بسیاری رسانه ها کانگرس دیالوگ ملی سوریه در سوچی را به عین ترتیب، مانند بسیاری مذاکرات دیگر که در باره حل منازعه در سوریه قبلاً صورت گرفته بودند، بدون نتیجه ارزیابی کرده بودند، یک «نتیجه وزین مثبت» را در آن کهنترین رسانه «اطلاعات» یافته است. روزنامه توضیح نمود، این نتیجه عبارت از اینست که همه شرکت کنندگان کانگرس، نمایندگان کشورها و گروپ های جداگانه ضرورت نه تنها حق حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن، بلکه حفظ نیروهای مسلح آن را به مثابه ساختار که میتواند با تروریزم بطور موثر مقابله نمایند، تائید کردند.

خبر خوب این است که رهبران روسیه و ترکیه، دول عمده در پروسه صلح سوریه در حال حاضر، در ختم صحبت های تیلفونی از نتائیج گردهمایی اظهار رضایتمندی نمودند و در مورد ادامه همکاری در «نواحی عاری از تشنج» که توسط دول میانجی در سوریه قبلاً ایجاد شده اند، توافق نمودند.

روزنامه با تاسف خاطرنشان می سازد، عملیات نیروهای ترکیه در عفرین سوریه و تلفات در بین مردم ملکی، تخریب آثار باستانی فرهنگی و صداها از اروپا به آدرس انقره که هردو جانب را به ادامه رویارویی مسلحانه تحریک میکنند، تا حدی فضای گردهمایی در سوچی را تیره ساخته بود.

پارتل «فردا» خبر داد، در جریان مذاکرات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران و مولیوت چاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که به تحکیم روابط دوجانبه و همکاری منطقوی وقف شده بودند، روحانی ملاقات های را در چارچوب کانگرس در سوچی یاداوری نمود. به گفته رئیس جمهور ایران، از برکت تشریک مساعی ایران، روسیه و ترکیه پیشرفت خوبی در راه حل منازعه در سوریه دستیاب شد.

روحانی تشریک مساعی سه دولت را به سطح منطقوی «بانفوذ» و نهایت مهم خواند. او در عین حال مسکو و انقره را به ادامه همکاری دعوت نمود.

روزنامه «رسالت»، ضمن تبصره بر دوکتورین جدید هستوی امریکا، می نویسد، رئیس CIA از عدم موجودیت همکاری با همکاران روسی در عرصه امنیت شکایت کرده است. به گفته رئیس CIA، امریکا واقعاً هم روسیه را کشور «نادوست» بررسی میکند که نگرانی خود را در سند اظهار داشته که در پنتاگون منتشر شده است.

روزنامه «رسالت» به دوام موضوع سیاست هستوی امریکا می نویسد، اناتولی انتونوف سفیر روسیه در واشنگتن جانب امریکا را به واردنمودن تصحیحات در دوکتورین هستوی امریکا و یا حداقل دادن توضیحات در باره آن فراخوانده است. نسبت به دوکتورین هستوی امریکا در قدم اول در کشورهای مانند روسیه، چین، ایران و آلمان عکس العمل های بوجود آمده و آن را به مثابه تهدید برای خود ارزیابی کرده اند. زیگمار گابرئیل وزیر خارجه آلمان استراتیژی نو هستوی امریکا را به مثابه عمل بسیار خطرناک ارزیابی کرده و خاطرنشان ساخته که این نه تنها برای روسیه، بلکه برای قاره اروپا تهدید به بار می آورد. گابرئیل گفت:« زیرا همین اروپا در مرکز منازعه هستوی قرار میگیرد، اگر چنین چیزی رخ دهد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала