ده‌ها هزار مسجد، خارج از کنترول دولت افغانستان

© Sputnik / Vladimir Astapkovichده‌ها هزار مسجد، خارج از کنترول دولت افغانستان
ده‌ها هزار مسجد، خارج از کنترول دولت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت حج و اوقاف افغانستان از ۱۲۰ هزار مسجد در سراسر کشور فقط بر ۶هزار باب مسجد کنترول دارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامۀ اطلاعات روز، وزارت حج و اوقاف آمار دقیقی از مساجد کشور در اختیار ندارد اما می‌گوید که از حدود ۱۲۰ هزار مسجد در سراسر کشور، فقط ۶ هزار مسجد ثبت شده و این وزارت بر آن‌ها کنترول دارد.

در حالی‌که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ترویج عقاید تندروانه‌ و افراطی در برخی از مساجد، مدارس و مراکز دینی به‌شدت ابراز نگرانی می‌کند، فضل‌کریم سراچی، رییس مساجد وزارت حج و اوقاف گفته است که از ۱۲۰ هزار مسجد ۶هزار باب آن ثبت و راجستر شده است که این وزارت بر آن‌ها کنترل دارد. اما وی در مورد مراکزی دینی‌یی که علاوه به ۱۲۰هزار مسجد در ولایت‌های مختلف افغانستان فعالیت دارند و شمار آن‌ها به ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار می‌رسد چیزی نگفت.

سیدفاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با شبکه‌ی تلویزیونی «راه فردا» گفته بود که در حال حاضر ۱۰۰ هزار مدرسه‌ی دینی و ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار مسجد در افغانستان وجود دارد، که دولت بر ۴۵ تا ۵۰ هزار تای آن‌ها نظارت دارد.

آقای سانچارکی گفته است که در برخی از مساجد و مدارسی دینی بیشتر مسایل افراطی و تندروانه‌ی مورد حمایت گروه‌های تروریستی داعش و طالب، به جوانان و کودکان آموزش داده می‌شود.

وزارت معارف افغانستان نیز می‌گوید که ۱۱صد از مدارس دینی در معینیت تعلیمات اسلامی این وزارت ثبت و راجستر است. کبیر حقمل، رییس نشرات وزارت معارف گفت که در این مدارس دینی همه‌ی مواد آموزشی و نصاب تعلیمی آن ثبت و راجستر شده‌ی وزارت معارف است، اما کتاب‌هایی که در مساجد به جوانان و کودکان آموزش داده می‌شود، از سوی این وزارت ثبت و راجستر نبوده و مربوط به این نهاد هم نمی‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала